Hiába harcolhatott két autóval a Red Bull, elképesztően izgalmas, körömrágós finálé után nyerte meg Max Verstappen a Formula–1-es Amerikai Nagydíjat, így tovább növelte előnyét Lewis Hamiltonnal szemben az összetett élén.
Idén ötödjére fordult elő, hogy egymás mellől, az első sorból várhatták a rajtot a bajnoki összetett fő esélyesei. Szombati sikere után az első rajtkockából indulva Max Verstappen nem tudott jól elrugaszkodni, így Lewis Hamilton fordult el elsőként a célegyenes végén a Formula–1-es Amerikai Nagydíj elején. A másik Red Bull-lal Sergio Pérez is jobb rajtot fogott, de ő értelemszerűen nem hátráltatta a hollandot. Hátrébb egy koccanással sikerült megúszni az első métereket, pont a mezőny két kanadaija ért össze az 1-es kanyarban, de Lance Stroll gyorsan irányba tette az Aston Martint, ahogy Nicholas Latifi (Williams) is folytathatta.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
— Formula 1 (@F1) October 24, 2021
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
It's LIGHTS OUT! �
Hamilton into the lead!! It's a dream start for the @MercedesAMGF1 driver � #USGP �� #F1 pic.twitter.com/zRyU8FcsEp
Az élen haladók mögött a Ferrarik és a McLarenek vívtak óriási csatát, közöttük a konstruktőri harmadik hely a tét ugyebár, némi pofozkodást követően végül Charles Leclerc, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz és Lando Norris sorrend alakult ki a negyedik helytől lefelé. A rosszul sikerült rajtot követően pedig Verstappen elkezdett folyamatosan zárkózni Hamiltonra, DRS-távolságon belül autózva a Mercedes hétszeres világbajnokához képest.
Támadni azért sem tudott a holland, mert a 11-es kanyar ívéről rendre lecsúszva nem tudott ideálisan kigyorsítani a hátsó DRS-zónára, hiába jelentette többször is a csapatrádión, hogy brit ellenfele állandóan csúszkál és lassabb nála. Az 56 körös verseny 11. körében Verstappen kijött a bokszutcába, miután a gumik túlmelegedése miatt panaszkodott. Pérez két, Hamilton pedig három körrel később hajtott ki – hármójuk közül csak a mexikói kapott közepes Pirelliket. A kiállásokat követően Verstappen átvette az első helyet, több mint hat másodperces előnyt kiépítve Hamiltonnal szemben, akit további 4,5 szekundummal követett Pérez.
LAP 10/56
— Formula 1 (@F1) October 24, 2021
Verstappen comes into the pits, the undercut comes into play �
It's a very good stop by @redbullracing �#USGP �� #F1 pic.twitter.com/EEzatMRhMM
Ahogyan két évvel ezelőtt Sebastian Vettelnek, úgy most Pierre Gaslynak gyűlt meg a baja a hepehupás COTA-val. Az AlphaTauri franciájának a futam első kiesőjeként, felfüggesztéstöréssel adta fel a futamot a 16. körben. Másodpercek múlva szintén a középmezőny szolgált történésekkel: a motorcseréjét követően csak a mezőny végéről rajtoló Fernando Alonso és Kimi Räikkönen feszültek egymásnak az 1-es kanyarban, több alkatrész is letört kettejük autójáról – ennek és az alpine-os panaszkodása ellenére a versenyirányítás nem tartotta szükségesnek a vizsgálatot.
— Formula 1 (@F1) October 24, 2021
There seems to be an issue for Gasly as he nurses his car slowly back into the pits
His race is over ☹️#USGP �� #F1 pic.twitter.com/qAej9avOtg
LAP 16/56
— Formula 1 (@F1) October 24, 2021
Alonso and Raikkonen have their elbows out!
Neither of the former world champions want to give an inch �#USGP �� #F1 pic.twitter.com/f22lXPodkA
Pár körrel később Alonso az Alfa Romeo másik pilótájával is összeakasztotta a bajszát. Antonio Giovinazzival való keménykedése végül pályán kívüli előzéshez vezetett, ami miatt az Alpine fel is szólította a kétszeres világbajnokot a pozíció visszaadására. Sokat nem kellett várni a spanyol visszavágására, ám ekkor már az olasz sem akarta hagyni magát. Csakhogy ezzel pont ő került olyan helyzetbe, amilyenbe előtte Alonso, ekkor a hinwiliek utasították saját versenyzőjüket arra, hogy engedje vissza maga elé ellenfelét, habár utóbbi is kiterelte őt.
Miközben Alonso az alfásokat püfölte, Hamilton jelentősen faragott a lemaradásán: féltávhoz érkezve már csak három és fél másodperces távolságból követte Verstappent. A 28. körben viszont a virtuális biztonsági autó törte meg a mezőny lendületét, mivel egy bátor pályabíró beszaladt néhány törmelékért – az egész fázis azonban pusztán pár másodpercig tartott.
LAP 25/56
— Formula 1 (@F1) October 24, 2021
Alonso makes the move stick past Giovinazzi in the battle for P11 �#USGP �� #F1 pic.twitter.com/lGqo6TzwfD
A verseny második felében eljött a második kerékcserék ideje is: az élmezőnyben ezúttal is Verstappen nyitotta a sort, aki a 30. körben hajtott ki a csapatához egy újabb kemény garnitúráért. Kiállása utána nem sokkal a holland meg is előzte Pérezt, akit a következő kör végén ugyancsak kihoztak, míg Hamiltonnak jelezték, hogy a tervezetthez képest hat-hét körrel nyújtják meg a második etapot, hogy a hajrában frissebb gumikon támadhasson a győzelemért.
Végül nyolc körrel később hozták Hamilton Verstappenhez képest, így a holland ismét az élre került, a címvédő pedig az üldöző szerepébe – 9 másodperces különbséggel folytathatták a kergetőzést. Hamilton a táv utolsó negyedében pokoli tempóval kezdett el közeledni, meg is futotta a verseny messze leggyorsabb körét, egyetlen kör alatt két másodpercet levágva Verstappen előnyéből.
A tendencia a folytatásban sem változott különösebben, az utolsó körökre két másodperc alá apadó differencia mellett valósággal tapintani lehetett a feszültséget. Már éppen DRS-távolságon belülre kerülhetett volna Hamilton, amikor rontott a 11-es kanyarnál, így minimális lélegzetvételhez jutott Verstappen. Az utolsó körben azonban a brit egy másodpercen belülre tudott kerülni, de csak egy pillanatra.
LAP 55/56
— Formula 1 (@F1) October 24, 2021
This is INTENSE �
It is neck and neck between Hamilton and Verstappen, how will this play out?! #USGP �� #F1 pic.twitter.com/Y1PJpVA7G8
A hátralévő kanyarokban pedig már nem maradt esély helycserére, így Verstappen kitartott a végéig, megszerezve idei nyolcadik és pályafutása 18. győzelmét. Hamilton alig több mint 1,3 másodperccel mögötte ért célba, viszont a leggyorsabb körével megkaparintott bónuszpontjának köszönhetően „csak” hat ponttal nőtt a különbség közöttük a tabellán, amit ezek után a Red Bull hollandja 12 egységgel vezet. Pérez pedig zsinórban második dobogóját begyűjtve a harmadik helyen ért célba, pedig a futam nagy részében inni sem tudott.
Magabiztos versenyzéssel Leclerc behozta a negyedik helyre a Ferrarit Ricciardo előtt, az öthelyes rajtbüntetése után a versenyen végig küszködő Valtteri Bottas azonban csak hatodik lett, így 13-mal 23 egységnyire csökkent a Mercedes lemaradása a konstruktőri kiírásban. A két héttel ezelőtti Török Nagydíjat domináló finn mögött Sainz, Norris és Cunoda Juki (AlphaTauri) ért célba. Az utolsó pontot pedig a sor végéről startoló Sebastian Vettel csípte el az Aston Martinnal, miután a verseny végén Räikkönen kicsúszott.
LAP 53/56
— Formula 1 (@F1) October 24, 2021
Raikkonen shows off his @OfficialWRC skills after a quick trip and save into the gravel �#USGP �� #F1 pic.twitter.com/yQuwTJ2IGj
A világbajnokság két hét múlva a Mexikói Nagydíjjal folytatódik, amivel egy intenzív tripla veszi kezdetét, kiegészülve a brazil és a sorozatban bemutatkozó katari futamokkal.
Az Amerikai Nagydíj végeredménye:
What a drive by @Max33Verstappen �
— Formula 1 (@F1) October 24, 2021
He earned that �#USGP �� #F1 pic.twitter.com/iNDm2xSgQB
Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.