Könnyen kivégezhetnék a WTCR-t az ETCR-rel – de nem akarják
Interjú Xavier Gavory-val, a két bajnokság sorozatigazgatójával

A Hungaroringen a túraautózás jelenlegi helyzetéről Xavier Gavory-val, a WTCR és az ETCR sorozatigazgatójával beszélgettünk. A belső égésű motorokkal működő világkupa és az elektromos TCR közös alapokra épül, viszont a működésük különböző. Keverni nem szabad!

img_4806.jpg

Kezdjünk a WTCR-rel! A bajnokság 2018-ban az ügyfélversenyzés alapjain indult, utóbbi időben viszont megjelentek a gyári csapatok is, kissé háttérbe szorítva a független alakulatokat. Hogyan látja most a túraautó-világkupa helyzetét?

Nem mondanám, hogy az ügyfélcsapatok eltűnnének a mezőnyből. Ez továbbra is a privát istállók bajnoksága, de gyári szinten. Abban igazat adok, hogy vannak gyári támogatott versenyzők, de nézzék csak meg a Comtoyou, vagy az All-Inkl felállását. Ha felmerülne bárkiben is, hogy például a Lynk & Co tisztán gyári csapat lenne, szeretném, ha elhinnék, hogy a magasabb szintű gyári támogatottság ellenére is ügyfélként vannak jelen a bajnokságban.

Az elmúlt években mondhatni, elszaladtak a költségek. Az Alfa Romeo, a Volkswagen és a Peugeot is elhagyta a szériát, miközben idénre számos újfejlesztésű autó jelent meg a rajtrácson. Ön hogy látja a költségvetés kérdését?

A pénzügyek kordában tartása egyértelműen nehéz feladat az autóversenyzésben. Viszont, mi pont ezért hoztuk létre a WTCR-t, mert a jogelőd WTCC (túraautó-világbajnokság – a szerk.) már túl drága volt a gyártóknak is. A WTCR-t a tavalyi pandémia eléggé nehéz helyzetbe hozta, így megpróbáltuk a bajnokság résztvevőit segíteni azzal, hogy limitáltuk a csapattagok és a versenyeink számát. Ha még mindig úgy látják, hogy a gyártók bajnoksága lennénk, itt van az élő példa, hogy próbáljuk megóvni a túraautó-világkupát a „nagyoktól”. Ők mindig, mindenből többet akarnak, de ezt nem engedjük. Viszont a független pilóták részére külön bajnokságot írtunk ki, ezzel is fenntartva a sorozat iránti érdeklődésüket, míg a költségek csökkentésével szeretnénk a szériát még inkább fenntarthatóbbá tenni.

dsc_0378.jpg

Meg tudják tartani a bajnokságot ezen a szinten 2025-ig, ha az addig minden bizonnyal megrendezésre kerül?

Pontosan ez a célunk, hogy a meglévő szintet tudjuk fenntartani. Kiváló a megjelenés a különböző felületeken, elégedettek vagyunk a követőink számával, nem beszélve arról, hogy a világ legjobb túraautósait vonultatjuk fel. Az, hogy neves versenyzőket vonultatnunk fel a mezőnyben, csak a sorozat színvonalát emeli, és mindig kihívás. De úgy gondolom, a jelenlegi helyzetünket meg tudjuk őrizni, ameddig az ügyfélcsapatok és az ilyesfajta versenyzők szerves összetevői a motorsport világának. Hiszem azt, hogy lesznek még jobb napjai a WTCR-nek, mivel 2025-ig élő szerződésünk van az FIA-val a világkupa megrendezésére vonatkozóan – az elektromos autók ugyanis csak mostanában kezdenek elterjedni a versenypiacokon.

Mostanában sokat kritizálják a WTCR-t a BoP-rendszerük kapcsán. Ön hogyan vélekedik erről?

Ugyebár azért is érheti kritika a BoP-t, mert az FIA és a WSC (a TCR jogtulajdonosa – a szerk.) közösen alkotja a hétvégékre az esélykiegyenlítő-rendszert. A meghatározás pedig nem egyszerű, mert nem arról van szó, hogy döntést kell hoznia néhány embernek, hanem hosszú időszakot vizsgálva, hétvégéről hétvégére újra és újra kell meghatározni a rendszer értékeit. Mivel minden autó más és más, a célunk továbbra is az, hogy az autókat egyforma szintre hozzuk, ne pedig roncsoljuk a fejlesztett modelleket. Az új Hyundai Elantra teljesen más, mint a Lynk & Co, vagy éppen a Honda Civic, de a BoP-nek köszönhetően közel azonos teljesítményről beszélhetünk. Ha majd a szezon végén megnézzük az összesített ponttáblázatot, nagyon meg lennék lepve, ha a márkák versenyzői messze lennének egymástól.

img_4066.jpg

Maradva a BoP kérdésénél, miért nem használják azt az elektromos bajnokságban, a Pure ETCR-ben?

Mert a működési elv teljesen másra épül. Az elektromos bajnokság számára 2021 a tesztév, amikor igyekszünk minden apró részletet megfigyelni. Kicsit olyan, mintha versenyzőink játszadoznának valami videójátékkal. 2022-től kezdve FIA elektromos túraautó-világkupának hívják majd a sorozatot, ekkor meglátjuk, milyen következtetésre jutunk a ballasztrendszer tekintetében. Jelenleg az egységes erőátviteli-rendszer, az akkumulátorpakk és az inverter miatt nem gondolkodunk a BoP bevezetésében.

Az elektromos bajnokságban egy teljesen új lebonyolítási formátummal ismerkedtünk meg. Miért nem szerették volna a WTCR-ből jól ismert egy időmérős, két futamos rendszert alkalmazni az ETCR-ben is?

Nem akarjuk a két sorozatot egymáshoz hasonlítani! Amíg a WTCR-ben régebbről jól bevált dolgokat alkalmazunk, addig az ETCR-ben a modern kor elvárásainak igyekszünk megfelelni, sőt újdonságokat kipróbálni. Aláírom, hogy van átfedés a két széria között, elég csak a versenyzőkre gondolni. Viszont, ha eleve az autókról beszélünk, nézzék meg, mennyire másak. Két különböző filozófia, mentalitás, de attól még az elektromos gépek is túraautók. A hétvégék lebonyolítását tekintve, a technikai lehetőségeinkből kell kiindulnunk. Ezek a rendszerek nem a hosszú versenyzésre vannak kifejlesztve. Az akkumulátornak elegendő energiát kell leadnia, de ki kell bírnia a versenyek távját. Azt gondolom, ha a WTCR-hez hasonló formátumot alkalmaznánk, könnyen ki tudnánk végezni a túraautó-világkupát – mert a két sorozatunkat egymással versenyeztetnénk.

dsc_0398.jpg

Mindezek tudatában, hogyan látja a Pure ETCR attraktivitását a gyártók, a márkák szemszögéből? Mennyire elképzelhető, hogy rövid időn belül bővülni fog a résztvevők száma?

Ez egyelőre jó kérdés. Sok megkeresésünk van a gyártók részéről, a sorozat elképzeléseiről, az autók működéséről. Szerintem manapság egy márkának egyszerűbb invesztálnia egy gyári elektromos projektbe, mint a benzinesbe. A pénz ebben az alternatív irányban van, jó a kommunikáció – az autóiparban pedig rengeteg elektromos terméket találunk a piacon. Látjuk, hogy a WTCR-ben is vannak új autók, de azokat a privát istállók versenyeztetik. A Pure ETCR-nek inkább a gyári alakulatokra van szüksége, gyári gondolkodással. Jelenleg nem tudom megmondani, mennyi gyártót látunk az elkövetkezendő években az elektromos bajnokság rajtrácsán, de biztos vagyok abban, hogy sokkal többet.

A széria fejlődése szempontjából, fontos kérdés a versenynaptár is. Tervezik a bővítését?

Célunk 2022-re, hogy hosszabb legyen a versenynaptárunk. Idén, a kísérleti szezonban 5 állomásunk van, de az is befolyásoló tényező, hogy a gyártók miként birkóznak meg a költségekkel: az autók fejlesztése, szállítása mindig magas összegeket eredményez. Jövőre 7-8 hétvégénk is lehet. Ha az aktuális Covid-helyzet engedi, világméretű szériává szeretnénk válni. Ott van például Dél-Korea, Inje versenypályája, ahol idén versenyeztünk volna, de a járvány miatt ez nem lehetséges, viszont jövőre szeretnénk eljutni oda is, hasonlóan más kontinensekhez. A célunk, hogy olyan versenynaptárt állítsunk össze, ami megfelel a Pure ETCR filozófiájának: fenntartható legyen, hajóval tudjuk szállítani a felszerelésünket, és a lehető legkevesebbet használjuk a repülés adta lehetőségeket.

img_2273.jpg

Mindezt nagyobb mezőnnyel fogják kivitelezni?

Minden bizonnyal több autó fogja majd alkotni a jövő évi rajtrácsot.

Fotó: Horváth Tamás / SfPhoto / ForzaScuderia, Papp Csaba / Braking News Motorsport

Írta: Papp Csaba

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr4616669470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása