F1: Hamilton 29-szer hagyta el a pályát, Verstappen csak egyszer, mégis utóbbi volt szabálytalan

2021-ben már az első versenyen galibát okoztak az összetetten, sokszor egymásnak ellentmondóan megfogalmazott szabályok és az azokkal szintén szembemenő versenyigazgató direktívák. Lewis Hamiltonnak és mindenki másnak, akinek kedve szottyant hozzá, megengedett volt, de a Nemzetközi Automobil Szövetség verseny közben nyúlt bele a saját előírásaiba. A Bahreini Nagydíj margójára.

si202103280165_news.jpg

Egyetlen megmozdulással dőlt el a Bahreini Nagydíj – vagy inkább másik 29-cel? Erre keresi mindenki a választ a Formula–1-es szezonnyitó leintése óta, ami a várakozásokkal ellentétben Lewis Hamilton sikerét hozta, a futam legnagyobb esélyesének kikiáltott Max Verstappen pedig a pole pozícióból indulva második lett, néhány tizeddel a címvédő mögött futott be.

Akkor vált igazán érdekessé a Hamilton-Verstappen csörte, amikor Verstappennek azt tanácsolta a Red Bull, vegye szélesebben a 4-es kanyart, ahogyan a Mercedes versenyzői teszik. „Lewis és Valtteri is használja a 4-es kanyar kijáratát, szóval te is csináld ezt, amíg azt nem mondják, hogy nem tehetjük” – hangzott Gianpiero Lambiase utasítása. A holland azonban nem értett egyet versenymérnökével: „Oké, de ez hogyan lehet legális, ember?!” – reagált Verstappen, majd hozzátette: „Egész hétvégén nem használhattuk.”

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner elismerte, azonnal jelezte a versenyirányításnak a problémát, meglátása szerint Hamiltonék körönként két tizedet nyertek azzal, hogy négy kerékkel elhagyták a pályát. Futótűzként kezdett el terjedni egy, az F1TV-n fedélzeti kamerás képeiből vágott összeállítás, aminek alapján Hamilton 29-szer hagyta el a pályát a 4-es kanyarban. Harmincadik pályaelhagyásra viszont már nem volt példa: ekkor jött Michael Masi versenyigazgató újabb utasítása, miszerint amennyiben a továbbiakban is kiszélesítik a pályát, megkapják az utolsó figyelmeztetést jelentő fekete-fehér zászlót, sportszerűtlen viselkedés címszó alatt.

Győzelem helyett valóban Fair Play-díj?

Gumielőnyéből fakadóan Max Verstappen az utolsó körökre utolérte a pozícióelőnyben lévő Lewis Hamiltont, szinte már a zsebében érezhette a sikert a Red Bull a jobb taktikának köszönhetően. Négy körrel a vége előtt Verstappen az első próbálkozással körbeautózta Hamiltont, de rögtön látni lehetett, hogy szélesen fordult a holland. Néhány kanyarral később viszont már újra ugyanaz volt a sorrend köztük, mint a 4-es kanyarnál történtek előtt.

Az utólagos visszajátszások nyomán tisztázódott, hogy Verstappen visszaadta a pozíciót, a hazai közhiedelemmel ellentétben azonban nem önként és dalolva. Sőt, nemhogy a Red Bull sarkallta a lépésre a hollandot, de még meg is kérdőjelezte csapata döntését. „Miért nem hagytatok menni?” – tette fel a kérdést a rádión, majd azzal érvelt, utalva a hasonló esetekben korábban kiosztott időbüntetésekre, hogy „simán ki tudtam volna autózni az öt másodpercet”. „Inkább elveszítek egy győzelmet, minthogy így legyek második” – szúrt oda a Red Bullnak a holland.

Reagálva Verstappen kifakadásra, ezt válaszolta Horner: „Sajnálom, Max, ezt az instrukciót kaptuk a versenyirányítástól.” Magyarán: ahogy a stewardok futam közben is „leszóltak felülről”, úgy a hajrában is a szabályok betartására hívták fel a Red Bull figyelmét.

A végjátékról Verstappen utólag elmondta, hogy azért nem tudott másodjára támadni, mert az elengedés után, a 13-as kanyarban hirtelen túlkormányzottá vált az autó, ezért túlmelegedtek a gumik. „Onnantól fogva már nem volt elég tapadásom ahhoz, hogy támadjak. Ugyan 10-11 körrel fiatalabbak voltak az abroncsaim, de ez az előny elszállt, amint 1,5 másodpercen belülre kerültem, továbbá a szél és annak az iránya sem segített” – adott magyarázatot a történtekre.

Verstappen ugyan nem önszántából engedte el Hamiltont, a sportszerűség jegyében döntött úgy, hogy az egyenesben engedi el. Szerinte nem lett volna fair, ha még a DRS-zóna előtt engedi el a hétszeres világbajnokot, mert akkor az egy másodpercnél kisebb különbség miatt nyithatta volna a DRS-t, és azonnal előnybe került volna vele szemben.

si202103280288_news.jpg

De tényleg annyira feketék-fehérek lennének az előírások?

26 óra alatt két változás, majd verseny közben egy harmadik

Minden egyes versenyhétvégén a versenyigazgató kiad egy jegyzetet az aktuális tudnivalókról. Helyi idő szerint csütörtök délután 15:00-kor közzétett dokumentumában Michael Masi a pályahatárokra vonatkozóan azt írta, hogy „a 4-es kanyar kijáratánál nem lesznek ellenőrizve a pályahatárok köridő teljesítése szempontjából, mivel az adott szakaszon a műfű és a kavicságy határozza meg a pálya határát”. Ezzel szemben a másnap, vagyis pénteken 16:59-kor megjelent, módosított változatban az ezt taglaló 21-es pont már két alpontra volt bontva.

A 21.1-es pont értelmében a szabadedzések során minden olyan esetben elveszik a köridőt, ha a versenyző a 4-es kanyar kijáratánál túlcsúszik a rázókövön – ahogyan ezt a gyakorlatban is láthattuk a második szabadedzéstől az időmérő edzés végéig. A 21.2-es pont pedig kifejti, hogy a versenyen továbbra sem veszik figyelembe a pályahatárok betartását, ugyanakkor Masi hivatkozik a Sportszabályzat 27.3-as pontjára, amely kimondja:

A versenyző kötelesek minden ésszerű erőfeszítést megtenni annak érdekében, hogy minden alkalommal a pályán maradjanak, és nem hagyhatják el azt megalapozatlanul.

A zavart jelen esetben az okozta, hogy egy hétvége alatt összesen háromszor változott a 4-es kanyar kijáratának használatával kapcsolatos versenyfelügyelői álláspont. Habár a versenyre valóban nem vezettek be vasszigort, Hamiltonék sem jártak el szabályosan az imént idézett 27.3-as pontot figyelembe véve: egymás után 29 pályaelhagyással legalábbis nehéz ráfogni, hogy minden ésszerű erőfeszítést megtettek azért, hogy ne hagyják el a pályát.

m261591.jpg

A mercedesesekkel ellentétben Verstappen minden alkalommal eleget tett az elvárásnak (még az első verzióra emlékezve), kivéve egyszer, amikor igazán számított volna. Azzal ugyanis, hogy gyakorlatilag a pályán kívül előzte meg Hamiltont, szintén a „bűvös” 27.3-as ponttal ment szembe, mondván, jogosulatlan előnyhöz jutott.

A verseny után a feljegyzésekre, illetve a péntek esti versenyzői eligazításra visszautalva Masi bizonygatta, hogy világossá tette: amennyiben egy autó a pályán kívül előz másikat, jogosulatlan előnyszerzésnek minősül, ebben az esetben pedig a versenyirányítás a rádióforgalmazáson keresztül javasolja a pozíció visszaadását.

„Az eligazításon rendkívül világosan egyértelműsítettük, hogy a pálya határait elhagyó versenyzőkkel szembeni tolerancia jegyében nem lesz monitorozás a köridők tekintetében, de a sportszakmai előírások tekintetében mindig vizsgálni fogjuk, hogy nem szereznek-e jogosulatlan előnyt versenyzők” – folytatta Masi, aki Hamilton és Verstappen kijelentésére kontrázva hozzátette, hogy semmi sem változott verseny közben.

„Két emberünk is volt arra, hogy minden autót figyeljen minden körben abban a kanyarban, és mindenki helyesen, az elvárásainknak megfelelően viselkedett” – részletezte az ellenőrzést. – „Alkalmanként előfordult, hogy egy-egy autó kiment a pályáról, de ez nem volt állandó dolog.”

Így vagy úgy, az FIA a fő ludas

„A verseny elején azt mondták, hogy a 4-es kanyarnál a pályahatárokkal kapcsolatos szabályszegéseket nem fogják szankcionálni. Ehhez képest verseny közben hirtelen azt hallottuk, hogy ha így folytatjuk, jogosulatlan előnyszerzésként tekintenek rá, ami büntetést eredményezhet. Vitatkoztunk a versenyigazgatóval, de nem igazán tudtunk mit tenni” – fejtette ki véleményét Toto Wolff az eset kapcsán.

Bizonyára az iskolában sokakkal előfordult, hogy egy-egy pillanatra elbambultak, a versenyzői eligazításnál is előfordulhat ilyesmi. Viszont nemcsak a Mercedesnél emlékeztek így, hanem Charles Leclerc is megerősítette, hogy valóban nem volt szó erre kitérő tilalomra az eligazításon. Will Buxton a leintés utáni interjú során vissza is kérdezett, hogy keresztezhették-e a fehér vonalat szankció nélkül, amire határozott igennel felelt a monacói.

Habár a tavalyi Olasz Nagydíj többen is beleszaladtak a boxutcazárba – közülük épp Hamilton volt az egyik –, aligha lehetséges, hogy ugyanúgy, rosszul emlékezzenek a Ferrarinál és a Mercedesnél. Az FIA eljárása viszont kommunikáció és következetesség, a csapatoké pedig értelmezés szempontjából kérdőjelezhető meg.

  1. Kezdjük az utóbbival: attól még, hogy a felügyelőtestület kijelenti, nem alkalmaznak vasszigort az ominózus kanyarban, nem kellene automatikusan azt jelentenie, hogy szabadon lehet garázdálkodni a fehér vonalon túl, hiszen van egy szabály, ami kimondja, hogy ésszerű erőfeszítések mellett a pályán kell tartani az autót. 29 véletlen egymás után aligha hihető, márpedig a 27.3-as pont a Sportszabályzatban nem lehet annyira elavult, ha Michael Masi még pénteki feljegyzéseiben is hivatkozott rá.
  2. Az FIA kommunikációja és szabályozása következetlen és nem világos. Ha egyszer létezik egy sztenderd arra, hogy a pályán kell vezetni, miért kell egy szabályt pálya- és kanyarspecifikussá tenni? A versenynaptárban szereplő pályák komoly ellenőrzéseken esnek át, amik alapján meg is kapják az alkalmasságot igazoló, F1-es versenyrendezésre feljogosító A-licenszet. A bahreini pálya nyomvonala pedig 2004-es bemutatkozása óta változatlan.
  3. Miért gondolták meg magukat Michael Masiék a verseny kellős közepén? Ezzel a lépéssel az FIA a saját direktívájával ment szembe, és ebben az esetben miért nem szankcionálták Hamiltonékat, illetve azokat a versenyzőket, akik szintén rendszeresen keresztezték a fehér vonalat abban a kanyarban, hivatkozva az unásig ismételt 27.3-as pontra? (Persze, kijelentették, hogy abban az egy kanyarban nem büntetnek, de a 30. körtől mégis büntetés belengetésével szorították sarokba azokat, akik értetlenül álltak a verseny közbeni változtatás előtt.

A fentiek tükrében ugyanis a helyzet a következő: van egy szabály, és hozunk mellé egy másikat, ami részben bátorít az előző megszegésére, ugyanakkor hivatkozik annak betartására is, majd a másik szabály által kinyitott kiskapu becsukásának szándékával töröljük azt. Példátlan anomália 2021-ben.

si202103280349_news.jpg

Felhasznált források:

  • 2021-es Formula–1-es Sportszabályzat (Fédération Internationale de l’Automobile) – innen letölthető
  • Versenyigazgatói feljegyzések (Fédération Internationale de l’Automobile) – eredeti és módosított változat (innen és innen letölthető)
  • BBC
  • Crash.net
  • Fox Sports
  • RaceFans (1, 2)

Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool, Sebastian Kawka / LAT Images (Mercedes Media Database)

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr9916484272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

metartADMIN 2021.03.31. 20:04:00

Max teljesen hülye volt, vagy rászóltak... bement volna elsőként, és vagy kap büntetést vagy nem, így is úgyis második lett volna... értelmetlen...:!?!?!?!

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása