Formula–E: Horrorszaltó, rakétatámadás, büntetéscunami – Rijád utózöngéi

Büntetések sorozata miatt állt a feje tetejére a másik Ad Diriyah ePrix végeredménye, Jean-Éric Vergne el is bukta a dobogót. Közben világossá vált, mi történt Alex Lynn-nel, illetve az, mi borzolta még fel a kedélyeket Rijádban.

1-eps701_171442_j6i0836.jpg

Vergne-nek szabályt kellett volna szegnie, hogy elkerülje a büntetést?

Három perccel a vége előtt, piros zászlóval intették le a Formula–E második Ad Diriyah ePrix-jét szombat este, miután több, alapvetően egymástól független esemény következtében előbb teljes pályás sárga zászlót, majd biztonsági autós fázist rendeltek el. A hajránál viszont csak a zöldasztalnál történtek hoztak még nagyobb kavarodást: több versenyző boxutca-áthajtásos büntetését változtatták át utólagos időbüntetéssé, az érintettek versenyidejéhez így 24 másodpercet hozzáírtak.

Főként teljes pályás sárga zászló (FCY) alatti gyorshajtás miatt szankcionáltak, de három esetben a második támadó üzemmód felhasználásának elmulasztásáért büntettek. Ennek esett áldozatául a NIO 333 pilótája, Tom Blomqvist, valamint az audis René Rast is (ők azonban mindkét vétséget elkövették, így összesen 48-48 másodperces büntetést kaptak), viszont Jean-Éric Vergne-nek ez a dobogójába került, így épphogy átvette a harmadik helyért járó serleget a DS Techeetah franciája, már adhatta is át csapattársának. Holott a szabályzat egyértelműen leszögezi, FCY vagy biztonsági autó alatt TILOS aktiválni a támadó módot, márpedig hármójuknak nem maradt volna más lehetősége a verseny utolsó negyedébe, magyarán így is, úgy is szabályt szegtek volna.

1-eps702_181356_j6i2905.jpg

Vergne nem örülhetett sokáig a dobogónak. | Fotó: Sam Bloxham / Motorsport Images (Jaguar Racing Media)

Blomqvist és Rast mellett két újoncot, Jake Dennist (BMW-Andretti) és Nick Cassidyt (Virgin) kaptak még gyorshajtáson, így a TOP-10-ben egyedül Sam Bird győzelme és Robin Frijns második helye maradt érintetlen, mögöttük így alakult a pontszerzők névsorsa: Da Costa, Sette Câmara, Müller, Turvey, Rowland, Di Grassi, De Vries, Wehrlein. A futam hivatalos végeredménye pedig így néz ki:

fe_2020-2021_rijad_2_futamfinal.jpg

Előkerültek az első felvételek Lynn balesetéről

A főként Vergne kárára elkövetett versenybírói következetlenségnél is fontosabb, hogy Alex Lynn egy gyors orvosi kivizsgálás után elhagyhatta a kórházat. Sokáig nagy volt az ijedtség a brit pilóta körül, ugyanis csak annyit lehetett tudni róla, hogy fejtetőre tette a Mahindrát – minderről pedig leginkább a Formula–E médiaoldalára feltöltött, majd – a nyugtalanságot tovább növelendő – törölt képek tanúskodtak:

alex-lynn-fe-media-2.jpg

Fotó: képernyőkép; Forrás: media.fiaformulae.com

Miközben a képernyőfelvételen látható képek bejárták a nemzetközi sajtót, azóta sem töltötték vissza azokat, egyelőre a Formula–E sajtóirodájától sem sikerült megtudnunk, mi történt a felvételekkel – ha válaszolnak, természetesen frissítjük cikkünket. Csakhogy ezalatt ennél beszédesebb videófelvételek jelentek meg Lynn balesetéről, amire talán a horrorisztikus szaltó jelző illik a leginkább:

A biztonsági kamerás felvételek közzététele előtt mindössze annyi látszott csak a Lynn-nel történtekből, amennyi többek között a Motorsport.com Twitter-oldalára kikerült, ám a világközvetítésbe ezt sem játszottak be. (Ilyenkor ez szokott lenni a protokoll, amíg ki nem derül, jól van-e az érintett versenyző.)

Rakétatámadás célpontja volt a Formula–E?

A rijádi verseny díjátadója alatt sokan robbanásra lehettek figyelmesek. Mint kiderült, rakéta- és dróntámadás érte Szaúd-Arábia fővárosát, nem messze a pályától videóra is vették, ahogy hatástalanítanak egy ballisztikus rakétát – a hírről az al-Dzsazíra angol nyelvű kiadása számolt be. Az első híradások szerint egy arab katonai mozgalom áll a támadás mögött, a célpont pedig a Riyadh Street Circuit lehetett, ám nem a Formula–E személyzete ellen irányult a támadás, hanem az ország trónörököse, Mohamed bin Szalmán ellen.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) egyelőre nem kommentálta a történteket, ugyanakkor az eset súlyos biztonságpolitikai kérdéseket vet fel, főleg úgy, hogy december 5-én először versenyezne a Formula–1 Rijádban. A The Drive újságírója, Hazel Southwell viszont megerősítette a Twitteren, hogy valóban lehetett hallani a robbanást a paddockban, szerencsére pánikot nem keltett.

Nyitókép: Sam Bloxham / Motorsport Images (Jaguar Racing Media)

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr7016443666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pierr Kardán 2021.03.01. 21:06:40

Köszönjük szépen, ez egy remek cikk, egy büdös szót sem lehet érteni belőle :-((

Kováts Olivér/KO · http://brakingnewsmotorsport.blog.hu 2021.03.01. 21:21:09

Kedves @Pierr Kardán,

Kérlek, kifejtenéd bővebben, hogy a cikk melyik részével/részeivel szemben van kifogásod?

Köszönöm szépen!

Üdvözlettel,
Kováts Olivér

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása