BRAKING NEWS MOTORSPORT

WTCR: Üvöltő Zengők – a decibelek nyomában

2020. október 14. - KovatsOliver

Bár egészen új keletű problémának tűnt, mint kiderült, a túraautózás csúcskategóriája már évek óta küzd a zajkorlátozásokkal Németországban. A Zengő Motorsportnak sajátos megoldással kellett megugrania az akadályt, mivel az új Cuprákhoz még nem készítettek hangtompítót.

4b22056862876de99fdab5b5690072d6.jpg

„Hogyan lehet túlságosan hangos egy versenyautó?!” – sokakban merülhetett fel a kérdés a németországi WTCR-hétvége folyamán, miután első hallásra szokatlan ok miatt marasztalták el a Zengő Motorsportot: Mikel Azconát figyelmeztették, Boldizs Bencét pedig ki is zárták az időmérő edzésről, amiért autója túllépte a megengedett zajszintet.

Az üggyel kapcsolatban a túraautó-világkupa sajtóirodájától meglehetősen szűkszavú tájékoztatást kaptunk, melyben azt írták: „a zajprobléma miatt számos figyelmeztetésben részesült a csapat, és miután ezt nem oldották meg, Boldizst ki kellett inteni fekete zászlóval”.

A napokban telefonon értük utol Zengő Zoltánt, aki teljes körű felvilágosítást adott az ügyről. „A Nordschleife mindig is egy különc helyszín volt, ahol nagyon-nagyon, mondjuk úgy, hogy németesen figyelnek arra, hogy a hangkárosodás, az úgynevezett decibelbetartás egy fontos kérdés” – nyilatkozta a Braking News Motorsport megkeresésére, továbbá megerősítette, hogy mindössze 1 dB-es túllépésről van szó, tehát a megengedett 130 helyett 131 decibelt mértek.

8e700dd7c527be257d4b9952819c9815.jpg

„A pálya egy vagy két pontján mérik” – tette hozzá a mérésre vonatkozóan. – „Nem igazán mondják meg, hogy hol, mert akkor talán a versenyzők egy kicsit fel tudnának készülni arra, hogy ha a határérték körül mozog az autójuk, és akkor például elveszik a gázt.”

„Mi azért nem értettük ezt az esetet, mert a két szabadedzésen már szóltak, hogy Bence autója mintha túl hangos lenne, de sem Azcona, sem Kismarty-Lechner Gábor autója nem volt hangos. Nem igazán értettük, hogy lehet az, hogy a három egyforma autónkból az egyik átlépi, a másik kettő nem” – emlékezett vissza a helyzet érthetetlenségére.

Mindent megtett a csapat

Zengő Zoltán elmondta, hogy a szerelők minden tőlük telhetőt megtettek a probléma orvoslásáért: leszerelték, majd összedugták a kipufogót, hogy a csatlakozásoknál felmerülő rezonancia ne legyen olyan, mint korábban volt. Minden lépésről tájékoztatták a versenyfelügyelőket – ennek ellenére nem sikerült első nekifutásra áthidalni a zajszinttel kapcsolatos gondokat.

„Rosszul esett nekünk így, hogy az időmérő edzésen már az első körben kiintették Bencét, és azt mondták, hogy még mindig hangos az autója. Értetlenül álltunk a dolog előtt. Mikel autója pedig egy-két kört ment, amikor egy figyelmeztetéssel őt is kiintették, és szóltak, hogy amíg nem csinálunk valamit, semelyik autó nem mehet vissza” – mesélte az időmérőn történteket az alapító-csapatfőnök.

a6c62aaf4d03b2cb1eb564bc69799bb8.jpg

Más – például szoftveres – alternatíva és hangtompító híján végül egészen radikális módszer jelentett megoldást: „Ekkor kellett azt meglépnünk, hogy elmentünk az eggyel ezelőtti Cuprák kipufogójáért, ami otthon volt” – folytatta. – „Elhoztuk, szétvagdostuk őket, és megpróbáltuk abból a hangtompítót feltenni az autóra, mert ez az egyetlenegy lehetőségünk volt, különben kizártak volna minket a futamból, és nem szerezhettünk volna pontot.”

Ami a Cupra hozzáállását illeti, megjegyezte, a spanyol márka emberei „maximálisan segítőkészek voltak, de ehhez az autóhoz még nem gyártottak hangtompítót”, ugyanezt javasolták, amit a Zengő szerelői is kifundáltak, de a következő évre pedig erre is lesz megoldás az új León Competición esetében.

Zengő hozzátette, ezt is megmutatták a technikai bizottságnak, majd egy új gépátvétel keretében a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) is vetett egy pillantást a vadonatúj Cuprákra – a delegáltak szabályosnak találták az autót, így Azcona egy negyedik, Boldizs egy 10. és egy 13., Kismarty-Lechner pedig egy 11. és egy 14. hellyel lett gazdagabb; a spanyol versenyző remek eredménye lelkileg nagyon fontos volt a csapat számára.

„A kimenő ágnál ezt úgy kellett összehozni, hogy tulajdonképpen olyan rövidre kellett vágnunk a kipufogódobot, hogy oda hátra fel tudtuk biggyeszteni, egy kicsit hülyén, de sikerült megtalálni a jó megoldást, ami mind technikailag, mind biztonságilag és decibelben is megfelelt” – mélyedt bele a részletekbe.

Váratlan helyzetekben is Zengőéket biztatják szurkolóik

Telefonbeszélgetésünket egyszer csak néhány másodperces csend törte meg, majd megszólalt Zengő Zoltán: „Köszönöm, hogy itt vagy! Gyere be! Gyere be, gyere be a kapun!” – mondta.

A csapat ugyanis mindeközben a Pannónia-ringen bonyolított le egy kétnapos tesztet, és így néhányan az erről szóló közösségi médiás bejegyzésekre felfigyelve kilátogattak egy autóval, aminek oldalára „Hajrá Zengő Motorsport!” feliratú feszítettek ki.

„Ez hihetetlen! Ezek nagyon megható pillanatok, nagyon jólesnek ezek a dolgok nekünk – nemcsak nekem, hanem a csapat minden tagjának” – kommentálta a történéseket.

A gyakorlásról készült videó itt tekinthető meg:

Ezzel már öt éve is volt probléma

A sokat látott csapatfőnök megjegyezte, hogy a probléma nem számít új keletűnek, hiszen már az első WTCC/WTCR-hétvégén, 2015-ben is voltak problémák a zajkorlátozás miatt. „Ugyanígy fűrészelgettünk, csak akkor a JAS bizonyos kipufogóátmérőket összeüttetett, és így éppen belefértünk a WTCC korában a hangtartományba. Ugyanígy ütögették balra-jobbra a kipufogókat, meg egy csomó ilyen trükköt kitaláltak.”

08145fffa380aa42f2d45d9fcab0a59d.jpg

Sokan értetlenül álltak azelőtt is, miért volt ekkora a különbség a zengős pilóták között, ennek kapcsán Zengő elmondta, hogy két magyar újoncának csapatutasításba adta, hogy a veszélyességéről méltán hírhedt Nordschleifén ügyeljenek a biztonságra és az autó épségére, hozzátéve, bízik benne, hogy a következő három helyszínen – a Slovakiaringen, a Hungaroringen és Aragónban – sikerül kamatoztatnia tudását a trió valamennyi tagjának.

Úgy tudni, a Lynk & Có-nál, valamint a hondás Esteban Guerrierinél is felmerültek hasonló problémák. Mindenesetre az ügy hátterében a németországi intézkedések állnak: Zengő információi szerint Berlinből figyelik a pálya zajszintjét, és amennyiben az átlépi a kritikus határt, több ezer eurós pénzbírsággal sújtják a Zöld Poklot.

Bezárult a kör

A Zengő Zoltánnal folytatott beszélgetésünk nyomán újabb kérdéseket küldtünk a WTCR sajtóirodájának, de nem kaptunk rájuk választ, míg a gyártó, vagyis a Cupra első levelünk kézbesítésétől számítva nyolc nappal később reagált. A spanyol márka kommunikációs osztályán viszont azt javasolták, hogy a csapatnál érdeklődjünk a probléma forrása felől, ahogy azt meg is tettük.

WTCR: Üvöltő Zengők - a decibelek nyomában

Amíg a koronavírus-járvány miatt az is bizonytalanná vált, hogy lesz-e idén egyáltalán WTCR, a Zengő Motorsportnál tengernyi tényező változott – többek között a tervezett felállás is változott, az új Cuprák érkezése sem volt annyira egyszerű, mint az kívülről látszott.

Fotó: Florent Gooden, Joao Filipe / DPPI (FIA WTCR Media)

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr6516231758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Yamaha FJR1300 2020.10.16. 23:20:35

Nyomjáááátooooooooooook!!!!!
Üdv : Érdről