F1: Kettős Mercedes-siker a mugellói roncsderbin

Formula–1 2020: Toszkán Nagydíj – Futam

Balesetek és piros zászlók tekintetében még a múlt heti monzai viadalt is felülmúlta az első Toszkán Nagydíj. Háromszor rajtolt el a mezőny, a Mercedest azonban ezúttal nem igazán lehetett megingatni – Lewis Hamilton mindössze egy győzelemre Michael Schumacher rekordjától.

m243365.jpg

Fennállása során először rendeztek Formula–1-es nagydíjat a Ferrari tulajdonában lévő mugellói pályán. Tekintve, hogy az olasz istálló 1000. nagydíjára készült, eléggé hangulatos volt a felvezetés, a Formula–2-t vezető Mick Schumacher ugyanis édesapja, Michael Schumacher 2004-es világbajnoki Ferrarijával körözhetett, miután szombaton gálaestet tartottak a maranellóiak Firenzében.

That SOUND is just something else �The most winning car and name together again: the F2004 and (Mick) Schumacher celebrate our 1000th GP ✨ #essereFerrari� #SF1000GP #TuscanGP Mick Schumacher

Közzétette: Scuderia Ferrari – 2020. szeptember 13., vasárnap

A Red Bullnál már a rajtot megelőzően volt miért aggódni, Max Verstappen erőforrásával ugyanis problémák adódtak. A Milton Keynes-i gárda szerelői egészen a felvezető körig a holland autója körül tüsténkedtek, megoldást azonban nem sikerült találniuk. Verstappen ugyan jól kapta el a rajtot, de épphogy a beragadó Lewis Hamilton mellé ért, máris lassulni kezdett, így a célegyenes végén Valtteri Bottas fordult el elsőként. A finn mögé végül Hamilton, a harmadik helyre pedig óriási rajttal a ferraris Charles Leclerc sorolt be – két kanyar után viszont jöhetett a biztonsági autó.

A 2-es kanyarnál előbb Carlos Sainz forgott meg, majd akadt bele a pörgő McLarenbe Sebastian Vettel, valamivel hátrébb pedig Pierre Gasly és Romain Grosjean akadtak össze, magukkal sodorták Kimi Räikkönent és Verstappent is. Az Alpha Taurival az előző hétvégén nyerő Gasly és Verstappen számára véget ért a verseny, ellenben Grosjean valahogyan ki tudott evickélni a sóderágyból, egyetemben az alfás Räikkönennel.

Hosszú körökön át tartott a műszaki mentés, viszont amint kihajtott Bernd Mayländer a mezőny elől a Ferrari 1000. nagydíja apropóján pirosra fújt Safety Carral, már az újraindításnál jött az újabb kalamajka. Bottas egészen a célvonalig lassította a mezőnyt, erre nem számítva Nicholas Latifi kiugrott, összeakadt Antonio Giovinazzival, majd beléjük rongyolt Sainz, és Kevin Magnussen sem maradt ki a buliból. Ők négyen ezzel be is fejezték a futamot, a biztonsági autó helyett a piros zászló jelent meg.

Akárcsak egy héttel ezelőtt Monzában, bő 25 percnyi várakozást követően jött az újabb állórajt – immáron csak 13 autóval, Esteban Ocon fékhiba csakugyan nem tudta folytatni a Renault-val. Mindezt kihasználva Hamilton visszavette az első helyet Bottastól, ezúttal legalább a roncsderbi elmaradt. A Mercedesek mögé Leclerc és a két Racing Point sorolt be, Lance Stroll-lal és Sergio Pérezzel, míg az egyetlen pályán maradt Red Bull-lal Alexander Albon három pozíciót rontva a hetedik helyre esett vissza.

Leclerc nem tudta sokáig tartani a harmadik helyet a Mercedesek mögött: előbb Stroll kaparintotta meg a harmadik helyet a monacóitól, majd alig néhány kör alatt a renault-s Daniel Ricciardo, Albon és Pérez is áthámozta magát a Ferrarin. Eközben az élen némi előnyre tett szert Hamilton, ami tovább nőtt a boxkiállások folyamán – a 33. körben a brit már 8,7 másodperccel vezetett a finn csapattárssal szemben.

A harmadik helyért zajló csatát Ricciardót vezette, ám a 43. körben kiszállt belőle Stroll, az Arrabbiata-kanyarnál kicsúszva ugyanis alaposan összetörte a Racing Pointot. A visszajátszásból nyilvánvaló vált, hogy nem a kanadai hibázott, vélhetően ráhajtott valamilyen törmelékre hajtva defektet kapott. Előbb a biztonsági autót küldték pályára, majd látva, hogy a gumifalat is javítani kell, újra piros zászlóval szakították félbe a versenyt. A műszaki mentés sem zajlott zökkenőmentesen, mivel az RP20-as rögtön lángra kapott, amint megemelték a daruval.

A harmadik állórajtnál Bottas jócskán beragadt, így Hamilton nem csak megőrizte a vezetést, de Ricciardo is lerajtolta Bottast. A finn egy körrel később viszont visszaelőzte az ausztrált a második pozícióért, majd nyolc körrel a vége előtt Albon is elment a renault-s mellett a DRS segítségével.

A hajrában még úgy tűnt, hogy Albon támadhatja Bottast, aztán Bottas Hamiltont, végül nem került sor pozíciócserére, de még csak érdemi támadásra sem. Így Lewis Hamilton 90. F1-es sikerét hozta a Toszkán Nagydíj, a Mercedes hatszoros világbajnoka következő győzelmével már beéri Michael Schumacher az örökranglistán. A brit 55 pontosra növelte az előnyét a másodikként záró Bottasszal szemben, Alexander Albon pedig első dobogóját szerezte a Formula–1-ben, miután a harmadik helyen intették le a thai-brit versenyzőt.

Ricciardo kénytelen volt beérni a negyedik hellyel, majd Pérez, Lando Norris (McLaren) és Danyiil Kvjat (Alpha Tauri) futottak be. Kimi Räikkönent egy ötmásodperces büntetés miatt a nyolcadik helyett kilencedikként, a két ferraris, Leclerc és Vettel között rangsorolták, miután az utolsó megszakításnál szabálytalanul, a vonalat átvágva hajtott a boxba, de a Jégember így is megszerezte idei első pontjait. Összesen 12-en értek célba, George Russell (Williams) és Romain Grosjean (Haas) maradtak pont nélkül.

Most kisebb szünetre vonul a száguldó cirkusz, két hét múlva Oroszországban folytatódik a bajnokság.

A Toszkán Nagydíj végeredménye:

Fotó: LAT Images / Mercedes Media Database

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!