Elsőként árulta el a Red Bull testvércsapata, mekkora kiesést jelent nekik egy-egy, a koronavírus miatt elhalasztott vagy törölt nagydíj.
Szünetel a Formula–1-es szezon is a koronavírus-világjárvány idején, ami mind a sportágnak, mind a csapatoknak jelentős bevételkiesést jelent, mivel az elmaradó versenyek miatt a kereskedelmi jogdíjakból származó bevételek is csökkennek.
Az azonban nem derült ki, hogy egy-egy verseny kiesése mennyibe „kerül” egy F1-es csapatnak. Egészen mostanáig, ugyanis Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnöke beszámolt a faenzai együttest ért gazdasági hatásokról: elmondása szerint egy-egy nagydíj kiesése 1,5-2 millió eurós (kb. 531-709 millió Ft) kárt okoz a csapatnak. „A szerződések úgy lettek kialakítva, hogy amennyiben egy versenyt nem rendeznek meg, arányosan bevételtől esünk el, mivel így a szerződésben foglalt összeg is csökken. Ha egy nagydíj elmarad, az körülbelül 1,5-2 millió kerül nekünk” – mondta Tost a Motorsport.com-nak.
Tost hozzátette, hogy rövid távon ennyi még belefér, de amennyiben a nyáron nem rajtol el az idény, az több csapatot is érzékenyen érinthet pénzügyileg.
„Ha júliusban elkezdünk versenyezni, abból még egy monoklival kilábalunk, viszont ha nem így lesz, kritikussá válnak a dolgok. Ha idén semmi sem lesz, az teremt majd igazán kritikus helyzetet, ugyanis amennyiben minden bevételtől elesünk, nyilvánvaló katasztrófa lesz gazdasági szempontból” – magyarázta.
Egyes csapatok már így is megérzik a koronavírus gazdasági hatásait, így dolgozóikat néhány hetes kényszerszabadságra küldték, de még a versenyzők és a felsővezetés fizetését is számottevő mértékben csökkentették. Emellett a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) is folyamatosan a költségek visszaszorítására törekszik: az új autók például 2022 előtt biztosan nem mutatkoznak be, míg a 2021-re tervezett költségplafont keretösszegét tovább szigoríthatják.
Az Alpha Tauri csapatfőnöke szerint csak az jelenthet megoldást, ha a Formula–1 teljes gazdasági struktúráját átszabják, hogy élhető maradjon a bajnokság. „Képtelenség, hogy tartsuk a mostani szintet költekezés terén, már semmi sem lesz újra a régi kerékvágásban. Mondok egy példát: szükség van-e arra, hogy továbbra is annyi embert foglalkoztassunk a szélcsatornában, amennyit most?”
„Látnunk kell, mely futamokat rendezik, mely bevételekre számíthatunk, továbbá mit lépnek a szponzorok. Maradnak-e, vagy esetleg lesznek olyanok, amelyek kiesnek? Milyen lesz egyáltalán a teljes gazdasági helyzet?” – sorolta a kérdéseket, hozzátéve, hogy csak akkor lehet költekezési plafonról beszélni, ha ezek tisztázódnak.
Egyre valószínűbb, hogy a június végi Francia Nagydíjat sem rendezhetik meg, így a legoptimistább forgatókönyv szerint júliusban, zártkapus európai versenyek sorozatával indulhat a szezon: két-két versennyel a Red Bull Ringen és a silverstone-i pályán.
Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.