F1: Körvonalazódik a Forma-1 jövője – egy újabb aranykor jöhet?

m204053.jpg

Egészen a mostanáig várnunk kellett arra, hogy lássuk az elképzeléseket arról, hogy mi vár a száguldó cirkusz szerelmeseire 2021-től. Úgy néz ki, több mint négy évtized után visszatérhetnek a szívóhatású autók.

Az elmúlt években rendre kritizálták a Forma-1-et, amiért túlságosan kiszámítható, s mellette még akciók sincsenek. Viszont egyre több jel mutat arra, hogy 2021-től felszámolják az egyre inkább tarthatatlan állapotokat, mind technikai, mind sportszakmai oldalon.

Igaz, egészen a hét közepéig homály fedte a sportág jövőjét, viszont már az első látványtervek is a nyilvánosság elé kerültek. Ezek alapján a túlontúl kifinomult és precíz mérnöki megoldásokat egyszerű első szárnyak, lépcsőzetes hátsó szárny, az első kerekek feletti apró légterelők, az autó alján elhelyezett diffúzor, valamint egységesített alkatrészek válthatják – derült ki a német Auto Motor und Sport elemzéséből.

2021car_v1a.jpg

Fotó: FIA

„Manapság az egyik legnagyobb probléma az, hogy a mérnököknek túlságosan nagy szabadságuk van, És ezért szenvedünk”

– nyilatkozta a változások kapcsán a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) technikai igazgatója, Nikolas Tombazis.

A változtatások kétségkívül azt a célt szolgálják, hogy az autók szívóhatást generáljanak – mint az volt a sportág 1970-es éveiben –, és ezáltal több kiélezett csatát láthassunk. Reménykedhetünk abban is, hogy az új érában már nem csak az élcsapatok versenyzőinek lesz esélyük dobogóra állni, ugyanis a csapatok már megegyeztek a kereskedelmi jogokat birtokló Liberty Mediával és az FIA-val az évi 175 millió dolláros költségplafonról.

„Ideális esetben már egy évvel korábban bevezettük volna a költséglimitet, de ez nem sikerült. Ennek ellenére nem számítunk arra, hogy 2021-től egy teljesen más erősorrendet kapunk. Abban azonban hiszek az elmúlt pár év után, hogy minden kiegyenlítettebb lesz, amivel egy olyan szituáció fog alakulni, amiben egy jobb versenyző vagy stratégia ellensúlyozni tudja a legjobb autó hiányát”

– tette hozzá Ross Brawn, a Forma-1 sportigazgatója. A korábbi csapatfőnök reagált a technikai kérdésekre, valamint az „egyen Forma-1-gyel” kapcsolatos aggodalmakra: utóbbinak megvalósulását határozottan tagadta.

A Motorsport.com szakírói, Jake Boxall-Legge és Jonathan Noble részletesebben átrágták a 2021-es technikai szabályváltozások, Giorgio Piola grafikáinak segítségével.

silverstonethursday20-291658.jpg

Fotó: Pirelli F1 Media

A Motorsport.com értesülései szerint a gumik terén is komoly változásokra számíthatunk: a gyorsan kopó abroncsokat tartósabbak válthatják – az FIA és a Liberty Media ugyanis elismerte, hogy tévúton jártak azzal az elképzeléssel, hogy a gyorsan kopó gumik jelenthetik a megoldást a sportág problémáira. Sőt, mint az kiderült, tovább tetézte azokat, ugyanis a csapatok spórolósabb taktikákkal menedzselték versenyzőik futamait, ezáltal csökkent a kockázatvállalás mértéke, továbbá az előzések száma.

2021 egyébként is komoly mérföldkő lesz ebből a szempontból, ugyanis érkeznek a nagyobb, 18 colos kerekek, a gumimelegítő paplanok viszont eltűnnek.

„Olyan gumikat akarunk, amik lehetővé teszik a versenyzőknek, hogy harcoljanak egymással, de anélkül, hogy hirtelen vagy rövid idő után elkopnának a gumik. A jelenlegi abroncsok megfelelnek a korábbi kéréseknek, de úgy gondolom, hogy a jövőben más igényeket kell feltámasztanunk a Pirelli felé, mint a múltban”

– mondta a gumik kapcsán Tombazis, akivel a Forma-1 technikai igazgatója, Pat Symonds is egyetértett:

„Úgy gondolom, a múltban rossz irányt követtünk. Ez egy nagyon összetett probléma, mert egyelőre annak megoldására nincsen teljesen világos ötletünk. Már számos szimulációt elvégeztünk, és mi hiszünk abban, hogy a Forma-1-ben fontosak a boxkiállások. Tudjuk, hogy a rajongók élvezik nézni a 2-3 másodperces kerékcseréket.”

A Pirelli elfogadja továbbra is azt a filozófiát, hogy azt gyártja le, amit kérnek tőle, azonban a vállalat motorsport-részlegéért felelős Mario Isola arra hívta fel a figyelmet, hogy ha számottevőbb változásokra lesz szükség 2021-re, azt időben tudniuk kell.

„Mindig is úgy álltunk hozzá, hogy azt szállítjuk, amit az F1 akar. Ha módosítanunk kell 2021-re, azt rövidesen muszáj lesz tudnunk, mert elfogjuk kezdeni a gumik fejlesztését. Ha a Forma-1 kevésbé kopó gumikat akar, vagy van más, kivitelezhető ötlete, boldogan állunk elébe.”

Nyitókép: Mercedes Media Database

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr714971028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása