"Szenvedélyünk az autósport!"

BRAKING NEWS MOTORSPORT

WEC - LOPEZÉK DRÁMÁJA UTÁN ALONSÓÉK ÚJRA NYERTEK LE MANS-BAN, ÉS VILÁGBAJNOKOK!

WEC 2018/2019: Le Mans - Futam

2019. június 16. - KovatsOliver

wec_2018-2019_rd_375.JPG

Ha a világbajnoki cím sorsa nem is, de a 87. Le Mans-i 24 órás győzelmének sorsa meglehetősen drámai módon dőlt el: Kamui Kobayashi, José Maria Lopez és Mike Conway hiába uralták az első 23 órát – kisebb hibákkal ugyan –, a siker a végjátékban úszott el, előbb egy defekt, majd egy hibás szenzor miatt. Így Fernando Alonsóval, Sébastien Buemivel és a Kazuki Nakajimával a #8-as Toyota megismételte tavalyi sikerét a Circuit de la Sarthe pályán – az egység a világbajnoki címet is zsebre vágta, így Alonso kétszeres Le Mans-i győztesként és világbajnokként vesz búcsút a szériától.

 

LMP1

Szombaton 15 órakor rajtolt el a 87. Le Mans-i 24 órás: a francia nemzeti lobogó meglengetését követően a #7-es Toyotával tartotta az első helyet Mike Conway, a brit rövidesen, az első boxkiállásokig 10 másodperces előnyt épített ki magával a #8-as Toyota és Sébastien Buemi ellen. A következő órákban a két Toyota esetében csak a versenyzők cserélődtek, a pozíciók állandósultak – így volt ez egészen a nyolcadik óráig.

Ekkora ugyanis José Maria Lopez hibázott a #7-es autóval a Mulsanne-kanyarban – s miután a korábbi órákban több teljes pályás és biztonsági autós szakasz tarkította a verseny menetét, kellőképpen kevés volt a különbség ahhoz, hogy Kazuki Nakajima ledolgozza azt addig, amíg a háromszoros túraautó-világbajnok argentin nagy erőkkel dolgozott azon, hogy kievickéljen a sóderágyból.

Viszont féltávnál már újra a Conway, Kobayashi és Lopez trió neveivel fémjelzett kocsi vezetett. A táv kétharmadára jelentősebb, 80 másodperces különbség alakult ki a két Toyota között – egyrészt a lassú zónáknak, másrészt pedig annak köszönhetően, hogy Fernando Alonsóék egységénél ki kellett cserélni egy ajtót, ami közel fél percig tartott.

A reggeli órákba megérkezve Conway őrizte az első helyet a #7-es Toyotával, annak ellenére is, hogy a trió az egyik teljes pályás sárga zászlót kihasználva kijött a depóba még egyszer – de miután a brit előnye 2 perc volt azt megelőzően, nem okozott különösebb problémákat.

WEC �� on Twitter

Puncture for the leading car! The @Toyota_Hybrid #7 is joining the pit slowly. #WEC #LEMANS24 #SuperFinale https://t.co/XAxSPuY2ch

Az utolsó óráig nem is veszélyeztette semmi sem a pole pozíciós hármas győzelmét, csakhogy Lopez defektet kapott – s miután a boxban szenzorhiba miatt rossz kereket cseréltek le, az argentinnak még egyszer ki kellett jönnie. Ezzel Kazuki Nakajima és a #8-as Toyota került az élre, a japán be is hozta az első helyre az autót, így a japán vezetésével zsinórban másodjára nyert az Alonsóval és Buemivel kiegészült legénység az ikonikus egynaposon.

A győzelem egyúttal a világbajnoki címet is jelentette a triónak, ami azt jelenti, hogy Fernando Alonso kétszeres Le Mans-i győztesként és világbajnokként búcsúzik az endurance-világbajnokságtól.

_8_toyota_gazoo_racing_jpn_1.jpg

A privát LMP1-esek között az SMP Racing #11-es egysége volt a legkiemelkedőbb, így a dobogó legalsó foka lett a jutalmuk. Stoffel Vandoorne, Mikhail Aleshin és Vitaly Petrov többnyire problémamentes 24 órán van túl – ugyanez már nem mondható el a Rebellion Racing alakulatáról. A #3-as számú autó vesszőfutása még az esti órákban kezdődött, amikor is Thomas Laurent a falnak ütközött a hosszú egyenesben, a második sikán előtt – de a francia körvesztés nélkül megúszta az incidenst, köszönhetően a szerelők gyors munkájának és a jól időzített biztonsági autós fázisnak. Gustavo Menezes már korántsem volt ennyire szerencsés, ugyanis 6 órával a leintés előtt a kavicságyban ragadt a Porsche-kanyaroknál.

A hátralévő órákat is számos kényszerű boxkiállás tarkította különböző műszaki hibákból kifolyólag, amik miatt a Nathanaël Berthonnal kiegészült hármas 15 körös hátrányban lett ötödik, s még a Neel Jani, André Lotterer és Bruno Senna trió által terelgetett #1-es autótól is kapott 6 kört.

WEC �� on Twitter

Big hit! The @SMP_Racing #17 has had a huge crash earlier in the race. #WEC #LEMANS24 #SuperFinale https://t.co/AQx2UenaVv

Sennáék még az éjszaka során kiestek a dobogóért vívott harcból, de az SMP Racingnél is csak a garázs egyik oldalán indokolt az öröm. Az orosz csapat akár a 4. helyet is elcsíphette volna a másik, #17-es számú BR1-essel, csakhogy azt Egor Orudzhev zúzta le – ugyanott, ahol Menezes kicsúszott. Ezzel az orosz, valamint csapattársai, Stephane Sarrazin és Sergey Sirotkin kiestek, ahogyan a DragonSpeed és a ByKolles is elvérzett. Utóbbi csapatok versenyét elektronikai gondok, valamint sebességváltó-meghibásodás nyírta ki, még a korai órákban.

LMP2

_36_signatech_alpine_matmut.jpg

Négy éven belül harmadik győzelmét aratta Le Mans-ban a Signatech Alpine csapata, Nicolas Lapierre, Pierre Thiriet és André Negrão hármasával pedig zsinórban a másodikat. Ráadásul az utolsó órákban már ellenfele sem akadt az egységnek, mert a második helyezett, a Jackie Chan DC Racing #38-as Orecája körhátrányban futott be Ho-Pin Tung, Stephane Richelmi és Gabriel Aubry triójával. A harmadik helyen a pole pozíciós #28-as Oreca látta meg a kockás zászlót a TDS Racing legénységével, vagyis Loïc Duvallal, Matthieu Vaxiviere-vel, valamint Francois Perrodóval.

A kategóriagyőzelem sorsának alakulásában jelentős szerepe volt a #26-os G-Drive-Oreca betlijének: Jean-Éric Vergne, Roman Rusinov és Job van Uitert hármasának kábelezési problémák miatt 20 percet kellett tölteniük a depóban a 19. órában – ezzel, még ha önhibán kívül is, egy 3 perces előnyt dobtak el maguktól. A dobogó legalsó fokáért vívott küzdelemben hasonlóan volt perdöntő Pastor Maldonado balesete – a Forma-1-es futamgyőztes venezuelai hét órával a leintés előtt dobta el a DragonSpeed #31-es autóját, kevesebb mint hét órával a leintés előtt.

Grand Prix Diary on Twitter

Dragged myself out of bed and now catching up on #LeMans24 and somehow it is comforting to see that Pastor Maldonado is still being Pastor Maldonado. https://t.co/yzHOgmUbQ8

WEC �� on Twitter

Straight into the tyrewall! Drama for @RacingTeamNL as @nyckdevries lost control of his car at Indianapolis. #WEC #LEMANS24 #SuperFinale https://t.co/KO9I6HSPEl

De nem csak Maldonado esett nagyot, hanem a Racing Team Nederland #29-es autójával a Forma-2-es pilóta Nyck de Vries is: az ifjú holland a 21. órában veszítette el az uralmát az autó felett, miután defektet kapott – onnantól kezdve pedig egyenes út vezetett az Indianapolis-kanyar bukóterében található gumifalba. Habár a bal első futóművet alaposan megviselte a baleset, De Vries visszahozta az autót a boxig, s a szerelőgárda kemény munkájának köszönhetően célba is ért a holland egység az összetett 27. helyen, 45 környi lemaradásban.

A legjobb nem orecás egységnek a United Autosports #22-es számú triója bizonyult, Paul di Restával, Phil Hansonnal és Filipe Albuquerquével, megelőzve az IDEC Sport Orecáját és a G-Drive csapatát.

GTE Pro

192238-cgt-wec-lemans-q1.jpg

A Ferrari méltó módon ünnepelte első Le Mans-i sikerének 70. évfordulóját, azzal, hogy öt év után megszerezte az elsőt. A verseny legnagyobb izgalmait hozó GTE Pro-kategória győztese ugyanis az AF Corse #51-es egysége lett, a volánnál James Caladóval, Alessandro Pier Guidival és Daniel Serrával.

Sokáig többen is esélyesek voltak a győzelemre, de végül a #63-as Corvette volt a legfőbb kihívó, Antonio Garcíával, Jan Magnussennel és Mike Rockenfellerrel. A De Vries-féle baleset miatti biztonsági autó azonban a Ferrari oldalára billentette a mérleg nyelvét, mivel a szabályok miatt a Corvette a boxutca kijáratánál ragadt egy időre.

WEC �� on Twitter

The @CorvetteRacing #63 spun and kissed the wall - the action never stops at Le Mans! #WEC #LEMANS24 #SuperFinale https://t.co/VlI8jQfMMM

Végül azonban még a dobogó is elúszott, amikor nem sokkal később Magnussen megpördült a Porsche-kanyaroknál, aminek során a dán a palánkot is érintőre vette. Két kört veszített az egység, mire egyáltalán Magnussen vissza tudott jönni a pitbe, ahol aztán 15 perces szervizmunka miatt kellett várakozniuk. Kilencedikként intették le a befutónál Magnussenéket.

Ráadásul a márka másik autója sem ért célba, miután Marcel Fässlert az élen haladva ütközött a GTE Am-kategóriát vezető Dempsey-Proton Competition #88-as Porschéjét vezető Satoshi Hoshinóval a Dunlop-sikánnál. Az ütközésért a bírák Fässlert találták hibásnak.

WEC �� on Twitter

Oh, that's a big one! The @CorvetteRacing #64 hits the wall after a contact with the @GoDempseyRacing #88! SC is out. #WEC #LEMANS24 #SuperFinale https://t.co/H9WqsQa3z3

Így a Ferrari mögött két gyári Porsche jött be: a #91-es Gianmaria Brunival, Frédéric Makowieckivel és Richard Lietz-cel, valamint a #93-as Nick Tandy, Earl Bamber és Patrick Pilet triójával. Őket a négy Ford követte, a 2016-ban diadalmaskodó #68-as egység, vagyis Sébastien Bourdais, Dirk Müller és Joey Hand vezetésével.

A #92-es Porsche is ott volt a győzelmi aspiránsok között, ám az éjszaka folyamán, kipufogóproblémák miatt szertefoszlottak Kevin Estre, Michael Christensen és Laurens Vanthoor elsőségről szövögetett álmai – előbbi kettő ennek ellenére meg tudta nyerni a bajnoki címet a kategóriában.

WEC �� on Twitter

And now the sister car, the @AMR_Official Vantage #95 went wide at Indianapolis. We are now under SC procedure. #WEC #LEMANS24 #SuperFinale https://t.co/pr7gwqZEDU

A BMW és a tempóhiány miatt BoP-t okoló Aston Martin felejthető versenyt zárt. A bajor márka részéről a legjobb M8 GTE csak a 11. helyen végzett, míg a brit manufaktúra mindkét autója betlizett az éjjel: a #95-ös Vantage GTE-val Marco Sørensen vágódott neki a falnak az Indianapolis-kanyarban, míg a #97-es jelentős lemaradással ért célba. A #95-ös egységen és a #64-es Corvette-en kívül a #71-es Ferrari az, amely nem jutott el a célig, motorproblémák miatt.

GTE Am

d9k-b3uwsaa6xhn.jpg

A BMW számára nem lett sikerteljes a búcsút, de a Ford becsületét is az egyetlen privát alakulat, a GTE Am-ben versenyző Keating Motorsports mentette meg – az úrvezető-csapattulajdonos Ben Keating, Jeroen Bleekemolen és Felipe Fraga annak ellenére a dobogó tetejére állhattak, hogy előbbinek a végén még egy stop&go-büntetést is le kellett töltenie.

Mindeközben a Project 1 csapata az #56-os Porschével nagy léptekkel tört előre, de végül a második helyen ért célba a Jorg Bergmeister, Egidio Perfetti, Patrick Lindsey hármas. A két egységet a büntetés után csak 5 másodperc választotta el, de végül az utolsó órában Bleekemolen közel 50 szekundumos fórt épített ki. A harmadik helyen a JMW Motorsport Ferrarija futott be, 40 másodperccel a Project 1-féle Porsche mögött, Rodrigo Baptistával, Jeff Segallal és Wei Luval.

A Le Mans-i 24 órás végeredménye:

null

null

Fotó: Toyota Motorsport Media, Joao Filipe / AdrenalMedia.com (FIA WEC Media), Ferrari Media, Ford Performance / Twitter

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr3514896824

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.