"Szenvedélyünk az autósport!"

BRAKING NEWS MOTORSPORT

F1 - JOGTALANUL FOSZTOTTA MEG GYŐZELMÉTŐL VETTELT AZ FIA?

Avagy hogyan áll az utóbbi évek egyik legnagyobb botránya 24 óra után

2019. június 10. - KovatsOliver

m198606.jpg

Finoman szólva is kiverte a biztosítékot a Forma-1-es közéletben Sebastian Vettel ötmásodperces büntetése, és az, hogy emiatt nem a német, hanem Lewis Hamilton nyerte a Kanadai Nagydíjat. Azonban a Ferrari nem hagyja annyiban: a zöldasztalnál szerezné vissza az elsőséget a négyszeres világbajnoknak, fellebbezést nyújtottak be az olaszok a végeredmény ellen!

Két győztese is volt a Kanadai Nagydíjnak – egy, akit elsőként intett le a kockás zászló, és egy másik, aki felállhatott a dobogó legfelső fokára. Történt ugyanis, hogy a 48. körben a pole pozícióból induló és a versenyben vezető Sebastian Vettel hibázott a 3-as kanyarnál – a német átszánkázott a füvön, majd az aszfalt poros részén is, így a tapadással dacolva kellett visszatérnie a versenybe, a pályának az egyik legszűkebb pontján. Igen ám, csak jött mögötte Lewis Hamilton, aki arra készült, hogy hasznot húz Vettel hibájából, így jobbról akarta megkerülni a Ferrarit. Azonban a sodródó SF90-est épphogy meg tudta fogni a fal előtt Vettel, viszont kis híján felpasszírozta a falra Hamiltont, még ha nem is állt szándékában.

Formula 1 on Twitter

Race. Defining. Moment. �️ #CanadianGP �� #F1 https://t.co/053sau3we1

Néhány körrel később a stewardok elkezdték vizsgálni az incidenst, majd percek múlva ítéletet hirdettek: a leintés után öt másodpercet hozzáírnak Vettel idejéhez, a szuperlicenszhez pedig két büntetőpontot. Az időbüntetéssel az FIA teljes mértékben beleszólt a győzelem sorsába, ugyanis a német előnye ekkor mozgott 2,5-3 másodperc körül. Azonban frusztráltságával és a tapadáshiányával küzdve ezt a különbséget sem tudta tartani, végül valamivel több mint 1,3 másodperces fórral ért célba az első helyen. Az utolsó győzelme azonban továbbra is az marad, amit még a tavalyi Belga Nagydíjon szerzett.

A felügyelő- és döntéshozó testület azzal indokolta a döntést a videofelvételek kielemzése alapján, hogy Vettel veszélyesen tért vissza a pályára a 4-es kanyarnál, amivel leszorította Hamilton Mercedesét a pályáról, továbbá a britnek kitérő manővert kellett tennie ahhoz, hogy elkerülje az ütközést.

F1 2016 Monaco GP Hamilton Blocks Ricciardo

Uploaded by Racer BS on 2016-05-31.

Három évvel ezelőtt, Monacóban nem büntették Lewis Hamiltont, amikor hasonlóképpen védekezett Daniel Ricciardóval szemben.

A Sportszabályzat úgy fogalmaz az ilyen jellegű ügyek esetén, hogy szigorúan tilos olyan manőverek végrehajtani, amelyek akadályozhatnak más versenyzőket, akár kiszorítás, akár bármilyen egyéb rendellenes irányváltásról van szó. Arra is kitér a szabálykönyv, hogy ha egy autó bármilyen okból kifolyólag lehagyja a pályát, visszatérhet a pályára, de csak úgy, hogy azzal nem veszélyeztet másokat, és nem is szerez vele előnyt. Illetve a BBC élő szöveges közvetítésében a következő paragrafust is idézték, hogy az autóval nem szabad indokolatlanul lassan, kiszámíthatatlanul, vagy más versenyzőre nézve veszélyes módon közlekedni.

„Rossz világban élünk”

Sebastian Vettel #5 on Twitter

� | A very, very, very frustrated Sebastian Vettel on the team radio after the race: This is not fair!!! I am angry. And I think you know why. #CanadianGP �� #Seb5 #F1 https://t.co/ekWOClBiRf

Az ítélet miatt teljesen kiakadt Vettel, aminek a leintést követően is hangot adott a rádióforgalmazásban:

„Teljesen vaknak kell lenni ahhoz, hogy azt gondolod, hogy átmész a füvön, és utána még kontrollálni is tudod az autót. Szerencsésnek mondom magamat amiatt, hogy egyáltalán nem mentem falnak! Mégis hova az ördögbe kellett volna mennem?! Én mondom neked, rossz világban élünk. Ez nem fair így.”

Már a Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto próbálta nyugtatni Vettelt, de nem járt sikerrel – a német folytatta a dühöngést:

„Nem tudok lenyugodni. Nem fair ez így, nem fair. Mérges vagyok…, sőt, jogomban áll mérgesnek lenni! Nem érdekel, mit mondanak az emberek.”

Formula 1 on Twitter

Vettel parks up at the entrance of the pit lane and wheels his car away... #CanadianGP �� #F1

Ezt követően Vettel nem is parkolt le a parc fermé-ben, ahol az első három helyezett szokott megállni, hanem egyszerű otthagyta Ferrariját a boxutca bejáratánál, majd a Ferrari motorhome-jába sietett. Néhány perccel később előkerült, és a Mercedes garázsán átvágtatva tért vissza a boxutcába, és integetett a közönségnek.

Formula 1 on Twitter

Parc Ferme... � #CanadianGP �� #F1 https://t.co/cJOuT5hnwP

Amikor pedig a parc fermé-be ért, sanszos, hogy az év jelenetét láthattuk tőle: ugyanis fogta magát, és Hamilton Mercedes előtt kicserélte az 1-es táblát 2-esre, míg az 1-est oda rakta, ahol az ő autója állna. Martin Brundle, a Sky Sports F1 rutinos szakkommentátora emiatt a kitérő miatt már csak a díjátadón tudta elcsípni egy-két kérdés erejéig Vettelt:

„Először is, magát a versenyt élveztem, ahogyan az is megérintett, hogy láttam minden egyes körben, hogy a rajongók engem biztatnak. De azt hiszem, eleget mondtam. Minden továbbiról inkább az embereket kérdezzük meg, mert szerintem remek volt a show, és Lewis is tiszteletet mutatott felém. (…) Az embereknek nem Lewist kellene kifütyülniük. Neki nem állt szándékában, hogy bármilyen kárt is okozzon nekem. Szóval ne őt fütyöljék ki, hanem azokat, akik a döntéseket hozzák.”

Formula 1 on Twitter

Rivals on track ⚔️ Respect off it � There's room for two on the top step #CanadianGP �� #F1 https://t.co/fZhua30FgC

Vettel később folytatta gondolatait, amiket szintén a BBC élő szöveges közvetítése idézett:

„Ez most nem a bajnoki címről szól, megérdemeltük a győzelmet véleményünk szerint. Nagyszerű verseny volt, ahogyan a közönség is fantasztikus. Ez most egy furcsa helyzet, nem igazán tudom, mit mondhatnék még. Mindenesetre ez nem teszi népszerűbbé a sportunkat. Az emberek azt akarják látni, hogy versenyzünk. Ez verseny volt, az pedig tiszta szégyen, hogy ennyire nevetséges döntések születnek.”

„A versenyzés már csak ilyen”

Hamilton boldogsága sem volt felhőtlen a leintés után, hiába nyert Montrealban már a hetedik alkalommal, idén pedig ötödjére.

„Először is köszönöm a csapattagoknak mindazt az erőfeszítést, amit megtettek a pénteki balesetem után, és azóta, nélkülük nem tudtam volna versenyezni. Nem így akartam nyerni. Belekergettem egy hibába, leszélesítette a pályát, majd kis híján ütköztünk. Szerencsétlen szituáció, de a versenyzés már csak ilyen. Természetesen Sebnek is meglehet a véleménye, de normál esetben, ha elhagyod a pályát, nem a versenyíven térsz vissza.”

„Nagyon forró volt az időjárás, ami kemény kihívás elé állította a fékeket. Ezen a hétvégén gyors volt a Ferrari, és még ennek ellenére is értékes pontokat tudott szerezni. A vége felé szenvedtem a fékek hőmérséklete miatt, így bármennyire is próbáltam közel kerülni, mindig lemaradtam”

– értékelte a versenyét Hamilton.

Leclerc nem is tudott arról, hogy megbüntették Vettelt

„Szoros volt, de elégedett vagyok a teljesítménnyel. Gyorsak voltunk, így egy kicsit kár azért, hogy több hibát is vétettem az időmérőn. A versenytempónk azonban rendben volt. A csapat miatt csalódott vagyok. Nem tudom, mi történt pontosan Sebbel, de megérdemelte volna ma a győzelmét. Legközelebb erősebben majd térünk vissza, és akkor remélhetőleg a győzelem is összejön”

– mondta Leclerc Martin Brundle-nak nyilatkozva a boxutcában, és ezzel el is ismerte a monacói, hogy a csapat neki nem szólt a büntetésről.

190044_can.jpg

Mint kiderült, azért, mert a Ferrarinál teljesen megfeledkeztek róla – erről a csapatfőnök, Mattia Binotto nyilatkozott a RaceFans hasábjain:

„Nem szóltunk Charles-nak, hibát vétettünk. Azt hiszem, meglehetősen elfoglaltak voltunk a boxutca falán, így egészen egyszerűen elfelejtettük. Nem kellett volna, de ez történt.”

„Mi nyertünk ma” – fellebbez a Ferrari!

„Mi nyertünk ma”

– szögezte le Binotto a Sky kamerái előtt.

„Őszintén azt gondolom, ahogyan azt már mondtam, mi voltunk a leggyorsabbak ma a pályán, és ez fontos. A tömeget elnézve mindenki úgy látja, Sebastiannak nem volt más választása ezúttal. Elhagyta a pályát, miközben minden egyes körben a határon autózott, és a gumikkal is a határon voltunk. Az pedig nyilvánvaló, hogy nemigen lehet mást tenni, ha úgy térsz vissza a pályára, hogy nincs tapadásod, mert éppen a fűről jöttél vissza.”

A Ferrari csapatfőnöke tagadta, hogy Vettelnek bármikor is a szándékában lett volna az, hogy keresztbetegyen Hamiltonnak azért, hogy megtarthassa a pozícióját.

„Nem gondolom, hogy azzal, amit tett, rosszat akart volna. A verseny nagyját ő vezette, ő kapta meg elsőként a kockás zászlót is, így ő a morális győztes. Még fontosabb, hogy csapatként bizonyítottuk, hogy tudunk versenyképesek lenni. Sok verseny van még hátra, de most még nagyobb lökettel folytatjuk. Tisztában vagyunk a gyengeségeinkkel, de a szezonnak nincs vége.”

190050_can.jpg

A maranellói gárda egyúttal azt is megerősítette, hogy fellebbezést nyújtottak be a stewardok döntése és így a végeredmény ellen is. Az ügy az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bírósági elé kerül. Ám a bíróság dönthet úgy, hogy nem fogadható el a fellebbezés – egyébként a Sportszabályzat alapján például versenyen belül kiszabott időbüntetés – mint amilyen Vettelé is volt – ellen nem lehet fellebbezni.

A Mercedes szerint nincs baj a büntetéssel – inkább tisztelni kellene a stewardok munkáját

Az érintettek közül megszólalt a Mercedes csapatvezetője, Toto Wolff is – a bécsi születésű szakember a Sky Sports F1-nek azt nyilatkozta, hogy jogosan büntette Vettelt az FIA.

„Nyilván egy kicsit hazabeszélek, de attól még a szabály az szabály. Hagynod kell egy autó szélességének megfelelő helyet, főleg, amikor elhagyod a pályát. Úgy gondolom, ösztönösen reagált, mert úgy érezte, hogy neki ezt a pozíciót meg kell védenie. Csakhogy egy kicsit túl messzire ment.

Támogatnunk kell a versenybírákat! Ott van Emanuele [Emanuele Pirro, a Le Mans-i 24 órás ötszörös győztese – szerk.] is; nála nincs profibb vagy tapasztaltabb. Megvizsgálták az incidenst, a döntést tiszteletben kell tartanunk. Fölösleges több olajat önteni a tűzre.”

Wolff aztán arra utalt, hogy van, amikor nehéz elfogadni egy-egy ítéletet, de muszáj. Példaként Valtteri Bottas és Max Verstappen boxutcai koccanását hozta fel – a Mercedesnél akkor kevesellték az öt másodpercet, mégsem panaszkodtak.

„Monacóban Valtterit a boxutca falának nyomták, és az azért kiszabott ötmásodperces büntetést enyhének éreztük. Mégsem panaszkodtunk, elfogadtuk. Néha neked kedveznek a döntések, néha pedig ellened szólnak.”

Ugyanakkor Wolff elismerte, hogy megérti Vettelt – ő a helyében még a táblát is szétrúgta volna.

„Vettelnek teljesen igaza van. Ha én lettem volna az ő helyében, szétrúgtam volna azt az átkozott táblát, és az autóhoz vágtam volna. Az érzelmek teljesen észszerűek és jó is a sportnak.”

„Ugyanezt csináltam volna!”

m198614.jpg

Az incidens és az akörül kirobbant botrány a verseny utáni sajtótájékoztatón is a fő témák egyikét szolgáltatta. Hamilton elismerte, hogy ő sem talált volna más kiutat abból a helyzetből, amibe Vettel került a hibáját követően.

„Megnéztem felvételről az esetet, ami nyilvánvalóan nagyon necces volt. Annyit tudok mondani, hogy ha én vezettem volna a versenyt, és hibáztam volna ugyanígy, valószínű, hogy ugyanezt csináltam volna. Minden annyira gyorsan történt, ilyenkor természetes, hogy arra törekedsz, hogy tartsad a pozíciódat. És amikor azt mondtam, hogy ugyanazt csináltam volna, tényleg úgy is gondoltam: ugyanúgy megpróbáltam volna kiszorítani a mögöttem haladót. Pontosan ez is történt.

Sebastian egyébként nagyszerűen versenyzett ma, azt az apró hibát leszámítva fantasztikus munkát végzett. A Ferrari nagyon erős volt ezen a hétvégén, akár az 1-2 is meglehetett volna nekik, ha megszerzik az első sort. Nagyon szerencsés vagyok, hogy ennek ellenére harcolni tudtam velük.”

„Ez már nem az a Forma-1, amibe beleszerettem!”

Hasonló és ennél cifrább mondatokat kismillió Forma-1-es szurkolóktól „hallhattunk” a montreali leintés után – a fórumokon csalódott megnyilvánulások hosszú sorát lehet még ezekben a percekben is olvasni. Viszont ez a mondat Sebastian Vettel száját is elhagyta – a négyszeres világbajnok a sajtókonferencián elmondta, hogy ez a döntés csak egy volt a sok közül, ami rávilágít arra, mennyire rossz irányba haladt a sportág.

„Imádok versenyezni. Purista vagyok, vagyis időnként szeretek visszaemlékezni a régi időkre, a régi autókra és a régi versenyzőkre. Megtiszteltetés, ha lehetőséged adódik arra, hogy beszélhess és találkozhass velük, a maguk módján hősök. Szóval azt kívánom, bárcsak azt csinálhatnám, amit csinálok, csak nem ma, hanem az ő idejükben. És most nem csak a mai döntés beszél belőlem. Elég csak meghallgatni, hogyan kommunikálunk manapság a rádióban: hivatali nyelven. És ez nem jó!

Meg kellene lennie a lehetőségnek arra, hogy kimondhassuk azt, amit gondolunk, de nem szabad. Ehelyett csak annyit mondunk, hogy előnyhöz jutottam, hátrányba kerültem, elkerültem a balesetet… Ez nincs rendjén. Köze nincs ahhoz, amit az autóban csinálunk, mégpedig a versenyzéshez.”

190054_can.jpg

A német ezután belement a részletekbe; ekkor már jóval higgadtabb volt, mint a kockás zászló utáni percekben.

„Ha veszély van a pályán, nyilvánvaló, hogy lelassítasz, mert természetellenes tovább nyomni a gázt és beleszaladni a másik autóba, mondván, nem oké, hogy ott volt az az autó. Visszatértem a pályára, amire Lewisnak persze, hogy reagálnia kellett. Nem tudtam, mennyire volt szoros a helyzet, illetve azt, hogy mennyire volt közel hozzám. Egyszer néztem a visszapillantóba, akkor azt láttam, hogy ott van mögöttem.

Azt gondolom, sokan egyetértenek velem abban, hogy régen a versenyzőknek és a nézőknek is ez a versenyzés része volt. De manapság…, és ez nem tetszik. Úgy hangzik, mintha ügyvédek lennénk, ami a hivatalos nyelv használatát illeti. Szerintem ez elveszi az emberek és a sportág karakterét is. Ez határozottan nem az a sport, amibe beleszerettem, amikor elkezdtem nézni.”

Vettel emellett igyekezett tisztázni, hogy már korábban sem értett egyet a döntések jó részével, így a panaszáradat nem egy hirtelen felindulás, amiben a tegnapi történések játszottak közre.

„Természetesen fáj nekem a mai, mert hatással volt a helyezésemre. De ennél sokkal több mindenről van szó.  De ha reggel felkelek, nem leszek csalódott. Azt gondolom, Lewisszal kölcsönös az egymás iránti tiszteletünk, nagyon sok mindent értünk már el a sportban. Áldott helyzetben érezzük magunkat mindketten, függetlenül attól, hogy egy győzelemmel több-e vagy kevesebb. Nem változtat semmin. Csak nem vagyok boldog amiatt, hogy állandóan ez a panaszkodás megy.”

Button rendkívül csalódott a tévénézők miatt, míg Rosberg az egyedüli, akit egyetért Vettel büntetésével

A 2011-es Kanadai Nagydíjon győzedelmeskedő 2009-es világbajnok, Jenson Button, aki az idei évtől fogva a Sky Sports F1 szakértője, elsők között adott hangot annak, hogy mennyire igazságtalan Vettel büntetése.

„Szomorú és csalódást keltő, hogy két nagyszerű többszörös világbajnok csatájába ilyesféle módon szólnak bele, és veszik el tőlünk, nézőktől az izgalmakat. Szégyen. Számomra ez egyértelműen versenyincidens volt. Igen, Seb hibázott, de közben nagyjából 160 kilométer/órával haladt, így pedig nehéz megállítani az autót, és pályán kívül maradni. Személy szerint úgy gondolom, a visszajöveteléért nem érdemelt volna büntetést. De a versenybírók mégis úgy látták, hogy igen.”

Nico Rosberg azonban nem így gondolta. 2016 világbajnoka – a versenyzői múlttal rendelkezők közül egyedüliként – úgy látja, hogy a németnek igenis, járt a büntetés, mondta a legutóbbi vlogjában, a YouTube-on.

„Vettel siránkozott amiatt, hogy piszkos a gumija, kiesett a lendületből, és egyébként is, hova kellett volna mennie, mert szenvedett az autóval, és nem látta Lewist sem…

Ez mind nagyszerű, csakhogy Lewis ott volt. A szabály kimondja, hogy ha elhagyod a pályát, biztonságosan kell visszatérni. Erre Vettel ment keresztül-kasul, pedig szerintem egy kicsivel több helyet is hagyhatott volna, főleg azt követően, hogy Lewis elkezdett fékezni. Több helye is lehetett volna, de nem volt.

Egyre csak jobbra húzta az autóját Vettel, és épphogy hagyott helyet Lewisnak. Lewis pedig veszélyesnek látta a helyzetet, mert inkább elvette. Számtalan alkalommal visszanéztem már felvételről az esetet. Lewis akár a falban is kiköthetett volna, miközben Vettellel ütközik.

Nagyon egyértelmű sajnos a helyzet: ez egy pályára való veszélyes visszatérés volt. A szabály pedig az, hogy biztonságosan kell visszatérni a pályára. Így megérdemelte a büntetést. Teljes mértékben méghozzá; nincs helye kifogásnak.”

Eközben a motorsport meghatározó alakjai kiálltak Vettel mellett

Sokan azonban nem Rosberggel, hanem Buttonnal és a megannyi dühös szurkolóval értettek egyet, és Vettel partját fogták – Mark Webber, Nigel Mansell, Mario Andretti, Alex Wurz többek között.

Mark Webber (korábbi Forma-1-es versenyző és többszörös futamgyőztes, a WEC 2016-os világbajnoka, Vettel egykori csapattársa):

„A stewardok közül valaki valaha versenyzett már az élen a Forma-1-ben? Magát a versenyt nem láttam, de az ’incidenst’ épp az imént. Őrült büntetés.”

Nigel Mansell (a Forma-1 1992-es világbajnoka):

„Röhejes ez az ötmásodperces büntetés. Még jó, hogy Vettel el tudta kerülni a falat. A FÜVÖN NINCS TAPADÁS! A pályán pedig nincs hely. Ez az egész roppant kínos volt, már semmi örömömet nem lelem a versenyek nézésében. Két világbajnok briliánsan versenyzett, de csatájuk hamis eredménnyel zárult.”

Mario Andretti (a Forma-1 1978-as világbajnoka):

„Véleményem szerint a stewardok feladata az, hogy a rendkívül veszélyes manőverekét büntessék, és ne azokat a természetes hibákat, amik a kemény versenyzés velejárói. Nagyszerű sportunknak ezen a szintjén elfogadhatatlan az, ami a Kanadai Nagydíjon történt.”

Damon Hill (a Forma-1 1996-os világbajnoka):

„Személy szerint úgy gondolom, hagyhatott volna több helyet is Vettel, de a büntetéssel egy fantasztikus csatától estünk el az utolsó néhány körre. Mert annyi hely azért volt, hogy lehessen hagyni őket versenyezni tovább. Emlékezzünk Dijonra!”

Alexander Wurz (korábbi Forma-1-es versenyző, a Versenyzők Érdekvédelmi Szervezetének (GPDA) elnöke):

„Az álláspontom Vettel visszatéréséről: Csak akkor nézett a tükörbe, miután már a korrigált a kormányával! Azért csak a fizika törvényei okolhatók, hogy ennyire messzire csúszott. Az pedig, hogy Lewisnak nem maradt hely, az utcai pálya számlájára írható. Mi történt a ’hagyjuk őket versenyezni’ felfogással?! Bizonytalan volt? Eléggé. És büntetést érdemel? Véleményem szerint semmiképpen sem.”

Max Chilton (korábbi Forma-1-es, mostani IndyCar-versenyző):

„Nehéz helyzet, de mindkét felet meg tudom érteni. Az FIA a szabálykönyv szerint járt el, ami szerint nem térhetsz vissza kapásból a versenyívre, miután elhagytad a pályát. De ezúttal rossz döntés született a sport szempontjából. Minden versenyző tisztában van vele ugyanis, hogy Vettel nem tudott volna biztonságosan visszatérni a pályára, ha a belső ívre próbál menni.”

Giedo van der Garde on Twitter

They did look suspicious...

Giedo van der Garde (korábbi Forma-1-es versenyző):

„Nagyon szoros volt, de Vettel jól csinálta. Számomra ez jelenti a versenyzést. Nem érdemelt büntetést. Üzenetnek vége.”

Jimmie Johnson (kétszeres NASCAR-bajnok):

„Most örülök annak, hogy nincsenek stewardok a NASCAR-ban.”

Daniel Abt (Formula-E-futamgyőztes versenyző):

„Ez a büntetés egy baromság…”

Felix Rosenqvist (korábbi Formula-E-, mostani IndyCar-versenyző):

„A díjátadó megmutatta, hogy senki sem volt elégedett a végeredménnyel, méghozzá egy hülye büntetés miatt. Ez egy nagyszerű versenyt vett el tőlünk, rajongóktól… Elismerésem Vettelnek és Hamiltonnak is.”

Marco Bonanomi (Le Mans-i 24 órás-dobogós versenyző):

„Gratulálok az FIA-nak, amiért a sport mellett egy remek csatát is meggyilkolt…”

SZAVAZÁS

Fotó: Mercedes Media Database, Ferrari Media

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr8214886920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.