TCR EU: „Korábban is voltam már nehéz helyzetben, de megoldódott” – Comte
Exkluzív interjú Aurélien Comte-tal

Aurélien Comte, a WTCR egyik tavalyi futamgyőztese pontosan tudja, hogy nincsen könnyű helyzetben, de elismerte, hogy ilyesmi már nem először fordul elő vele. A Peugeot-versenyző reméli, hogy jövőre már újra a világkupában lehet, ehhez viszont fontos lenne megnyerni a TCR Európa-kupát. Interjú.

img_8023.JPG

Ritkán szoktam interjúhoz személyes megjegyzést, tapasztalatot fűzni, de ezúttal kivételt teszek. Aurélien Comte-ra először igazán tavaly Zandvoortban figyeltem fel, amikor a BoP-blama közepette győzelemre vitte a Peugeot-t, a Slovakia Ringről pedig némi személyes tapasztalatom fűződik hozzá. Miután a harmadik versenyen másodikként ért célba Michelisz Norbert mögött, hivatalos volt a futam utáni sajtótájékoztatóra.

Az első "ominózus" sajtótájékoztatón. | Fotó: François Flamand / DPPI (FIA WTCR Media)

2759563bdf5ec2174ad8364fa8c70164.jpg

Versenyzők az egyik oldalon, újságírók a másikon. Ez volt a felállás. Michelisz elmondta a gondolatait a győzelméről, aztán Comte volt a soros mondandójának ismertetésében. De nem szólalt meg. Ült csendben, nézte az ajtót… Ha nem hallottam volna azt, hogy már Hollandiában is a DG Sport Compétition menedzsere, Eric Nève tolmácsolta a gondolatait, hirtelen nem tudtam volna, hol vagyok.

Comte ugyanis nincs még túlságosan jóban az angol nyelvvel, de ez remélhetőleg változni fog. Valahogyan azonban a sajtótájékoztatónak folytatódnia kellett, de ugyebár Nève egyéb, családi jellegű elfoglaltság miatt nem volt jelen azon a hétvégén, a belga csapat részéről pedig más nem sietett a segítségére.

S miután a WTCR sajtófőnöke, Richard Rodgers is híján volt érdemi francia nyelvtudásnak, Comte szerencsésnek érezhette magát, hogy Frédéric Vervisch ért célba harmadikként. Konkrétan 39 ezredmásodpercen múlt az, hogy nem állt le teljesen a sajtótájékoztató, ugyanis Thed Björknek is kínai a francia nyelv… Végül az audis pilóta fordította le két mondatban Comte gondolatait.

Azonban Comte-nak is egy roppant érdekes pályafutása van. Most elkezdeném részletezni, de miután ezt a TCR Europe mezőnybemutatóban – ami nem merült a feledés homályába, lesz folytatása – már megtettem, onnan idézem a francia eddigi pályafutását összegző sorokat:

Talán Aurélien Comte-é a leginkább meglepő név ebben a felhozatalban, hiszen Zandvoortban nyerni tudott a DG Sport Compétition Peugeot-jával, további öt alkalommal pedig második lett; az év végi elszámolásnál éppen csak kicsúszott a legjobb tíz közül. Így joggal várhattuk volna, hogy az 1988-as, párizsi születésű versenyző idén is a világkupában fog viaskodni.

Csakhogy a tél folyamán sok víz lefolyt a Dunán, csakúgy, mint az Atlanti-óceánon, annak a Bordeaux-hoz közeli halászfalunak közelében, ahol Comte él. Megváltoztak a dolgok Theux-ben, a DG Sport Compétition főhadiszállásán, valamint a Peugeot központjában is. A francia gyártó ugyanis a jól sikerült promóció láttán úgy gondolta, hogy a továbbiakban nem éri meg gyári projektet finanszírozni a WTCR-ben, a DG részéről privát alakulatként pedig nem lett volna sok értelme indulni.

Sokáig még az is kérdéses volt, hogy lesz-e folytatás 2019-ben Comte számára az Andros Trophy-ban tett jégralis kalandot követően, de végül a Peugeot nem hagyta veszni fejlesztőversenyzőjét. Így a felállás többnyire a régi (...), ahogyan az autó is, csak a környezet új.

Comte pályafutása 2005-ben, a gokartozás világában vette kezdetét, 2006-ban pedig már a francia Renault Clio-kupában próbált szerencsét, amit 2007-ben a 8., egy évvel később a 4. helyen zárt. 2010-re átnyergelt egy másik helyi bajnokságba, a SEAT León-szuperkupába, amiben 2012-ben már az összetett dobogóra is felállhatott.

2013-ra datálódott az első nemzetközi szereplése, amikor a túraautó Európa-kupában (ETCC) bukkant fel, amiben a Single Make Trophy értékelés második pozíciójában végzett a Galaxi Racing SEAT-jával. Egy év múlva visszatért Franciaországba, ezúttal a Peugeot RCZ Racing Cup-ban indult a Team Clairet Sporttal – az első hétvége Le Mans-ban balul sikerült a számára, a többi versenyt vagy elsőként, vagy másodikként fejezte be. Összesen nyolc futamot nyert meg a 13-ból, amivel leiskolázta a teljes mezőnyt.

2015-ben megvédte elsőségét a francia RCZ bajnokságban, igaz, ezúttal „csak” öt futamot követően állhatott fel a dobogó legfelső fokára, de a 12-ből mindössze egyetlen versenyen fordult elő az, hogy nem a TOP-3-ban végzett.

A 2016-os év eléggé átmeneti volt Comte-nak, ugyanis a TCR Beneluxban, a RCZ-kupában és a Championnat de France Prototypes bajnokságban is csak 2-3 versenyen állt rajthoz, de egy-két dobogós helyezés így is összejött neki.

2017-ben behúzta a TCR Europe Trophy-t, illetve futott egy nagyjából kétharmadnyi szezont a Benelux-államokbeli TCR-szériában, amit három első, öt második és két harmadik hellyel zárt, továbbá a nemzetközi TCR dubaji szezonzáróján is indult a DG Sport Compétition Opel Astrájával.

Valóban elég érdekesen hangzik, ugye? Egy ideje már nagyon szívesen beszélgettem volna Comte-tal egy interjú keretében, csak tipikusan az a helyzet állt elő, amit egy korábbi Palik László-idézet mintájára úgy lehetne jellemezni, hogy „franciául beszéltek és magyarul/angolul magyaráztak”. Itt az eredeti, argentin-német felállás:

Palik - Argentinul beszéltek és németül magyarázott

Ralf Schumi kiesése Palik kommentálásával

Mint ahogyan azt már mondtam, Comte nemigen beszél angolul – bár tudomásom szerint az utóbbi hónapokban már nekiveselkedett a nyelv elsajátításának –, az én franciatudásom pedig kimerül a Bonjour, Merci beacoup, oui és Félicitations kifejezésekben.

Ráadásul szombaton délután még eléggé maga alatt volt, miután csak a 14. helyre kvalifikált az időmérőn a 37 fős gigamezőnyben, ezért nem lett volna jó ötlet erőltetni az angol nyelvű beszélgetést. Így a viszonylag zökkenőmentes kommunikációban a Motorzaj.hu főszerkesztője, Magyar Szilvia volt a segítségemre – amit ezúton is köszönök neki.

img_2617.jpg

Hiába lett csak 14. az időmérőn Comte, rajtjaival tökéletesen ellensúlyozta a helyzetet. | Fotó: Kacskovics Mihály Béla

Azért is volt egyébként különleges maga az interjú – persze, minden interjúnak megvan a maga különlegessége –, mert azalatt a néhány perc alatt, amíg tartott a beszélgetés, addig végig úgy néztünk egymásra, mintha értenénk, mit mond a másik. Pedig ő sem értette azt, amit én mondtam, és én is csak annyit, ha egy-egy nevet mondott. ☺

– Hogyan jellemeznéd a versenyzői stílusodat? (Eredetileg úgy szólt a kérdés, hogy hogyan jellemezné a versenyzői stílusát öt szóban, s habár ez a mondat angolul valóban öt szó, de úgy néz ki, az ilyen típusú kérdések terén eltérőek az elképzeléseink.)

„Szerintem nincs agresszív stílusom.”

– Mi adta meg a löketet ahhoz, hogy versenyző legyél?

„Az édesapám versenyző volt, amikor én kisgyerek voltam. Gyakran vitt magával a versenyekre, és így már egészen korán eldöntöttem, hogy én is versenyző szeretnék lenni.”

– Eléggé érdekes versenyzői múltad van: voltál fent is, voltál lent is, akár egy hullámvasúton. Mikor érezted magad igazán nehéz helyzetben, és hogyan tudtad kezelni?

„Az ilyesmi igazából gyakran megtörténik. Most is nagyon nehéz volt, de néhány évvel korábban már voltam ugyanebben a szituációban. Akkor sem volt túl sok megoldásom a helyzetre. Ez az RCZ kupa után történt. Ugyanez volt a szituáció, de megoldódott.”

2019-2019_hungaroring_saturday---2019_tcr_europe_hungaroring_7_aurelien_conte_9.jpg

Hosszú időre nyúlik vissza Comte és a Peugeot kapcsolata. | Fotó: TCR Europe Media

– 2014-ben komoly fölénnyel nyerted meg a Peugeot RCZ Racing Cup-ot, a 13-ből 8 futamot nyertél meg. Ránézésre ekkor vette kezdetét a Peugeot-val folytatott együttműködésed, de igazából hogyan kerültél kapcsolatba a gyártóval?

„Amikor másodszor is megnyertem az RCZ kupát a nemzeti bajnokságban, akkor az volt a díj, hogy aki nyer, az nyer egy szerződést is, és a Peugeot gyári versenyzője lesz. Így aztán visszamentem a Peugeot-hoz [korábban már versenyzett náluk, de aztán versenyzett SEAT-tal és a Renault Clio kupában, meg az ETCC-ben is – szerk.]. És ők felajánlották, hogy részt vehetek a 308-as autó fejlesztésében.”

– Pályafutásod mely pontjait tartod a legjobbnak?

„A zandvoorti győzelmet és a szuzukai pole-t.”

– A tél folyamán több fordulón is indultál a francia Andros Trophy-ban. Az ottani kaland miben volt más, mint a túraautózás?

„Ez egy teljesen más univerzum. Jégen versenyzünk. Meg kell változtatnod az egész vezetési stílusodat. Minden annyira más lesz, hogy egyáltalán nem lehet összehasonlítani a túraautózással.”

– Hosszú és kemény télen vagy túl. A csapat és az autó nem változott körülötted, de a környezet meglehetősen új. Hogyan készültél fel azokra a kihívásokra, amik a TCR Európa-kupában várnak rád?

„Egyáltalán nem volt időm felkészülni erre a szezonra a TCR Europe-ban. Először is tudtuk, hogy az első forduló nagyon nehéz lesz, és pontosan ez az, ami éppen most történik velük. De a legnehezebb az lesz, hogy megtaláljuk és felvegyük a tavalyi év ritmusát és sebességét.”

2019-2019_hungaroring_race_1---2019_eur_hungaroring_r1_7_aurelien_comte_2.jpg

Szeretne idén nyerni a TCR Europe-ban a DG Sport Compétition versenyzője. | Fotó: TCR Europe Media

– Mi a célod az idei évre a TCR Europe-ban? Kiket tartasz legfőbb ellenfeleidnek?

„A cél az, hogy megnyerjük a TCR Európa-kupát, de az nem lesz könnyű. Itt van Mat’o Homola, nagyon sok a Hyundai, és Julien Briché is nagyon erős.”

– Látsz esélyt arra, hogy 2020-ban újra a WTCR-ben versenyezzél?

„Remélem, hogy van erre esély. Ez volt a cél, amiért a TCR Europe-ban elkezdtem most versenyezni: hogy visszakerülhessek a WTCR-be. Szóval remélem.”

S ha már szóba került a jövő, azt is megkérdeztük tőle, hogy mit gondol a jövőre induló ETCR koncepciójáról.

„Nem tudom, mit válaszolhatnék erre a kérdésre” – jegyezte meg mosolyogva Comte.

A 30 esztendős versenyző egyébként abból a 14. rajthelyről egészen jó eredményeket tudott elérni: az első futamon 7. lett, a másodikon úgy lökték ki, hogy szintén pontszerző helyen haladt, miután mindkét alkalommal zseniális rajtot fogott. Három hét múlva, Németországban a tabella 9. helyén várhatja majd a folytatást.

Nyitókép: Kováts Olivér

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr5614810190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása