"Szenvedélyünk az autósport!"

BRAKING NEWS MOTORSPORT

WTCR - MICHELISZ, TARQUINI ÉS MULLER IS KIAKADT A BOP MIATT

2019. március 30. - KovatsOliver

e6138541f54d8554c85364672f8a4fa6.jpg

A tavalyi évhez hasonlóan idén is eléggé korán kiemelt vitatémává vált a teljesítménykiegyenlítő-rendszer: a legnagyobb mértékben büntettek márkák, a Hyundai és a Lynk & Co versenyzőitől már megérkeztek az első kritikák, miközben a hondás Tiago Monteiro úgy véli, hogy csak rinyálnak a riválisok.

A hét közepén, a túraautó-világkupa (WTCR) barcelonai, médianyilvános szezonnyitó eseményét követően tették közzé a 2019-es szezonra vonatkozó BoP-értékeket: a táblázatból kiderült, hogy a bajnokságban induló autók közül az új Lynk & Co-t és a Hyundai i30 N TCR-t kímélték a legkevésbé, ugyanis mindkét autó motorerejét 97,5%-ra szabályozták le, míg a hasmagasságot 80, illetve 90 milliméterben, a BoP-ballasztsúlyt pedig 30 és 10 kilóban határozták meg.

S habár a teszteredményekből nem kaptunk igazán tiszta képet az erősorrendet illetően, már csak azért sem, mert a kétnapos gyakorlás folyamán még nem volt kötelező az autókat a BoP-előírásoknak megfelelő paraméterekkel pályára küldeni, az érintett márkák részéről máris napvilágot látták az első kritikus hangvételű nyilatkozatok.

Michelisz Norbert, a BRC Racing versenyzője még az első napot követően kifejtette gondolatait, mivel a másodikat már nem töltötte Spanyolországban családi elfoglaltságra hivatkozva. A magyar az első napon is csak délelőtt gördült pályára, s ideje a 15. helyre volt elegendő, 2,5 másodpercre elmaradva a leggyorsabb kört megfutó Esteban Guerrieritől, az összetett, mindkét nap időeredményeit összegző listán pedig csak a huszonkettedik lett.

1bb8e0c23c6346dd7d56327e80fdc405.jpg

„Kissé trükkös volt számunkra ez a nap, mivel teljesítmény szempontjából hátrébb voltunk, mint arra előzetesen számítottunk. Kíváncsi vagyok, mi áll ennek a hátterében. Jobban szenvedünk ugyanis, mint a tavalyi szezon végén. Nem tudom, mi ennek az oka, de biztos vagyok benne, hogy elég jó a csapat ahhoz, hogy erre fényt derítsen Marrakesh előtt. 

Úgy gondolom, hogy az egyik ok abban keresendő, hogy jóval erősebbek az ellenfelek, továbbá kérdéses, hogy a BoP-módosítások milyen hatással vannak ránk. Normál esetben többé-kevésbé tudni lehet az előszezoni tesztek végeztével, hogy mi a helyzet, és most kevésbé vagyok magabiztos, mint voltam tavaly ilyenkor.

Leginkább a célegyenesben vagyunk lemaradva. Ezen a ponton minden autóval szemben hátrányban vagyunk, és szó nincs semmifelé játszadozásról vagy gázelvételről, csupán rossz a csúcssebességünk. Leellenőriztük az adatokat, és a többi autóhoz képest 10 kilométer/órával vagyunk lemaradva”

– mondta Michelisz Norbi a TouringCarTimes-nak, de a tavalyi összetett-4. helyezett pilóta ennél már konkrétabban nyilatkozott a BoP-ről az Autosport hasábjain:

„Őszintén mondom, nagyon csalódott lettem, amikor megláttam a BoP-t. A tavalyi év második feléhez viszonyítva még az eddiginél is kedvezőtlenebb helyzetben vagyunk.”

a32d2388fae8b1b353498248167872bf.jpg

Michelisz csapattársa, a címvédő Gabriele Tarquini úgy véli, hogy a teljesítménykiegyenlítő-rendszer alaposan vissza fogja fogni a Hyundaiokat az első versenyeken, és hozzátette, hogy a tavalyi év vége után jobbra számított – gondolatait a TouringCarTimes idézi:

„Elégedett vagyok az autóval, viszont a BoP-vel nem igazán. A tavalyi szezon első felében nyújtott jó teljesítményünket talán ellensúlyozta a folytatásban, de igazság szerint a tempó és a teljesítmény szempontjából nem voltunk igazán versenyképesek. Emiatt arra számítottam, hogy idén jobb lesz a BoP-nk, mint tavaly, de jelenleg úgy fest a helyzet, hogy az első néhány futamon nem lesznek túlságosan jó esélyeink.”

Csalódottságát a BRC Racing Team csapatmenedzsere, Gabriele Rizzo is kifejtette az olasz alakulat által kiadott sajtóközleményben:

„Meg vagyunk lepődve és egyúttal csalódottak is vagyunk a 2019-es szezonra kiadott BoP-táblázat láttán. Ugyanis, ha figyelembe veszünk mindent, a tavalyi év végén nem a Hyundai i30 N TCR volt a leggyorsabb autó a mezőnyben, még úgy sem, ha számításba vesszük a kompenzációs súly hatásait is.

Arra számítottunk így, hogy a BoP-értékek közel lesznek a tavalyi év végiekhez. Ehhez képest igazságtalan módon megbüntették az autónkat, miközben mások teljesítménye javult is. Ezzel megfosztanak minket attól, hogy ugyanazon a szinten versenyezhessünk, mint versenytársaink. Tartunk tőle, hogy nem akarják azt, hogy egymást követő két évben ugyanaz a csapat nyerjen ugyanazzal az autóval.”

Rizzo elárulta, hogy a csütörtöki adatok kielemzését követően arra jutottak a BRC-nél, hogy a leggyorsabb modellhez képest 10 kilométer/órás a Hyundai lemaradása, miközben a dél-koreai autó a második legnehezebb a mezőnyben, a legnagyobb minimum hasmagassággal és a legalacsonyabb motorerővel rendelkezik.

66ffd17e6e2bc7599e7589163a4b0c7e.jpg

Ezzel szemben néhányan meg vannak győződve arról, hogy csak altat a Hyundai, és ennek például Jean-Karl Vernay hangot is adott a TCT újságírójának, Neil Hudsonnak:

„Nem mehetünk padlógázzal, mert mindenki csak játszadozik. A Hyundaiok azonos BoP-paraméterek mellett öt másodperccel lassabbak, mint voltak tavaly a TCR Európa-kupában. Mindenkiből hülyét csinálnak.”

f7e908ae7a71f11ade800e0680fd5217.jpg

A Lynk & Co négyeséből pedig a négyszeres túraautó-világbajnok, a WTCR-t tavaly a második helyen záró Yvan Muller lázadt fel először a BoP ellen – a francia versenyző a rendszerrel kapcsolatos ellenérzéseinek a TouringCars.net-nek nyilatkozva adott hangot, de hozzátette, hogy meg kell várnia az első futamot, hogy számottevő következtetések tudjon levonni a helyzetből:

„Azt kell, hogy mondjam, eléggé meglepődtem, amikor megláttam a BoP-t, de ugyanakkor annyira nem is lepődtem meg. Az a tény meglepett, hogy ilyen sok büntetést kaptunk, viszont nem tudom, hogy hol állunk pontosan. Úgy gondolom, jó alapunk van, de fogalmam nincs arról, hogy elől vagy hátul lesz-e az autónk. Természetesen mindig tudunk fejlődni. Véleményem szerint a nagy lépést már megtettük, a többi az autó megértésén múlik. Annyi tapasztalattal azonban már rendelkezünk, hogy ismerjük a legtöbb problématípust és azt, hogy miképpen kell kezelni őket. Így további meglepetések aligha érhetnek minket.”

27a32dbf6f7bef82d2d23fcf7b1b8522.jpg

A bő egyéves kihagyás után visszatérő Tiago Monteiro is megszólalt a BoP ügyében a TouringCarTimes hasábjain: a portugál ex-F1-es álláspontja pedig az, hogy az adatok a Honda számára sem igazán ideálisak, de ők nem fognak emiatt siránkozni.

„Mindenki máshoz hasonlóan, mi is jobb BoP-ben reménykedtünk. Noha kaptunk egy kis engedményt motorteljesítményben, de ebben a tekintetben tavaly egész évben büntetve voltunk. Viszont némi pluszsúlyt is kaptunk, ami nélkül nyilván jobban meglennénk, de ez a helyzet. Nem az, amire számítottunk, de el kell fogadnunk.

Tisztában vagyok vele, hogy ebben a helyzetben a riválisok hangadóbbak voltak, de a Honda nem ilyen. Minálunk senki nem áll neki sírni vagy kiabálni, mi elfogadjuk a döntéseket, és az érintettekkel beszélünk. Versenytársaink arra próbálják használni a médiát, hogy azon keresztül befolyásolják az FIA-t, de nálunk nem így működnek a dolgok.”

Jövő hétvégén, Marrakeshben pedig fény derül arra, hogy a gyártók és a csapatok hol is állnak pontosan az erősorrendben, és hogy kit mennyire vetett vissza a BoP, addig is minden más csak fikció.

Fotó: Xavi Bonilla, Frederic Le Floc'h, Alexandre Guillaumot,

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr6014727787

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.