Ugrásszerűen megnőhet az érdeklődés a Forma-1 előszobájaként jegyzett Forma-2 iránt. Amellett ugyanis, hogy a tavalyi idény első három helyezettje már a királykategóriában versenyez, idén a hétszeres Forma-1-es világbajnok Michael Schumacher fia, Mick Schumacher megejti debütálását a bajnokságban – ráadásul a fiatal német pályafutásában az idei év sorsdöntő lehet.
Mindössze egy héttel a 2019-es szezon kezdete előtt, a Campos Racing bejelentésével vált véglegessé a Forma-2 mezőnye, amely összetételében igencsak vegyesre sikeredett. Ebben az is szerepet játszhat, hogy az egyéni összetett 2018. évi első tíz helyezettje közül idén már csak ötöt láthatunk viszont: ugyebár a dobogósok, George Russell, Lando Norris és Alexander Albon a Forma-1-be igazoltak, a Williams, a McLaren és a Toro Rosso csapatokhoz, míg Artem Markelov úgy döntött, hogy Japánban, a Super Formula-sorozatban folytatja karrierjét, Antonio Fuoco pedig a Ferrari Versenyzői Akadémián (FDA) fog segíteni fiatal pilótáknak.
Viszont több korábbi GP3-as élmenő is bemutatkozik majd – például Anthoine Hubert és Nikita Mazepin –, de a legtöbbek figyelme valószínűleg a Prema #9-es rajtszámú versenygépére szegeződik majd, aminek volánjánál Mick Schumachert, a Forma-3-as Európa-bajnokságot tavalyi és egyben utolsó bajnokát láthatjuk.
Több olyan maradó, visszatérő és bemutatkozó versenyzővel is találkozhatunk, akiknek idáig nem igazán jött ki a lépés a motorsport ranglétráján előrehaladva, viszont üde színfoltját képezheti a mezőnynek a széria történetének legelső női versenyzője, Tatiana Calderón.
Most pedig csapatról-csapatra vegyük át, mi változott a tél folyamán!
Presenting the #F2 class of 2019. Who will be this year's champion? Sound off below!
7,722 Likes, 240 Comments - Formula 2 (@fiaf2championship) on Instagram: "Presenting the #F2 class of 2019. Who will be this year's champion? Sound off below!"
Seregszemle
Carlin: Louis Delétraz (#1), Nobuharu Matsushita (#2)
A 2018-as csapatbajnok alakulatnál teljes vérfrissítés ment végbe, hiszen Lando Norris immár F1-es pilóta, Sérgio Sette Câmara pedig csapatot váltott, helyüket pedig Louis Delétraz és Nobuharu Matsushita vették át.
A svájci versenyző korábban egyszer ünnepelhetett bajnoki címet, az észak-európai Formula Renault 2.0-ás bajnokság 2015-ös idényében, a Forma-2-ben pedig egy gyenge és egy középszerű idényt tudhat a háta mögött – ámbár két alkalommal is dobogóra állhatott, de mind Monacóban, mind Le Castellet-ben ezt csak a fordított rajtrácsos és rövidebb távú sprintversenyen tudhat véghez vinni.
Matsushitának pedig nem igazán volt gyümölcsöző a Super Formulában tett kitérő, így a nyers gyorsaságáról és a hajmeresztő megmozdulásairól ismert japán visszatért a legmagasabb szintű utánpótlásszériába, ahol negyedik teljes szezonjának veselkedhet neki, és az elsőnek a Carlin színeiben.
ART Grand Prix: Nikita Mazepin (#3), Nyck de Vries (#4)
Viszonylag kényelmes helyzetben várhatja az idei szezont az ART: a konstruktőri kiírást tavaly a második, az egyéni pontversenyt – George Russellel – pedig az első helyen záró francia gárda két olyan versenyzővel vértezte fel magát, akik számára minden, csak nem éppen idegen a környezet.
Nikita Mazepin számára a tavalyi év sorsfordító volt, mivel a Forma-3-as Európa-bajnokságban töltött harmatos évek után a GP3-ban egészen az utolsó állomásig harcban volt a bajnoki címért az ART Grand Prix-vel, de végül másodikként fejezte be a bajnokságot.
Nyck de Vries-t pedig szintén a pilóta GP3-as évéből ismeri a csapat – a Premától távozott holland pilóta egyre javuló formájával, harmadik nekifutásra megcélozhatja az összetettbéli elsőséget.
DAMS: Sérgio Sette Câmara (#5), Nicholas Latifi (#6)
Alexander Albon Forma-1-be való távozásával csak félig újult meg a DAMS felállása, mégis egy olyan párossal rendelkezik a mezőny másik francia alakulata is, amelyet két olyan versenyző alkot, akik több évnyi F2-es tapasztalattal bírnak, s már megmutatták néhányszor, hogy keményen oda tudnak lépni a gázpedálnak.
Nicholas Latifi zsinórban negyedik szezonja előtt áll, mind a szériában, mind pedig a csapat színeiben, csapattársa pedig Sérgio Sette Câmara lesz. A brazil pilóta – akire még a McLaren is felfigyelt, s leigazolta fejlesztőpilótájának – az elmúlt másfél évben bizakodásra adott okot teljesítményével, így a kanadai Latifivel együtt szintén a bajnoki címét tűzhetik ki célul.
UNI-Virtuosi Racing: Guanyu Zhou (#7), Luca Ghiotto (#8)
A holtszezon folyamán a legtöbb változás ezt az alakulatot érintette, és nem véletlen, hogy nem neveztük meg kapásból. Ugyanis a csapatot tavaly még Russian Time néven láthattuk a mezőnyben, csakhogy a szezon végeztével az oroszok kiszálltak a sorozatból, így megint a brit gárda vette kézbe az irányítást.
A csapat tavalyi versenyzői Japánba távoztak: ahogyan arra már kitértünk, Markelov a Super Formulában fog versenyezni, Tadasuke Makino pedig a Nakajima Racing hondás csapatához igazolt át a Super GT-ben.
Azonban az ázsiai vonal idén is jelen lesz a csapaton belül, ugyanis az egyik versenyző Guanyu Zhou lesz, akit ugyan a tavalyi szezon végeztével ejtett a Ferrari, de a Renault pilótaneveldéje azzal a lendülettel fel is karolta, és két, az átlagosnál erősebb Forma-3-as Európa-bajnoki szezont követően lép feljebb ranglétrán.
Abban a tekintetben pedig nagyon is szerencsés lesz, hogy Luca Ghiotto személyében egy régi motorost kap maga mellé, hiszen az olasz negyedik szezonját kezdi meg idén a Forma-2-ben, ráadásul 2017-ben pont a Russian Time színeiben – idáig két 8. és egy 4. helye van az év végi elszámolásokból, de amennyiben a radikális változások ellenére össze tud állni a csapat, Ghiotto idén még a dobogóra is felérhet.
Prema: Mick Schumacher (#9), Sean Gelael (#10)
A Ferrarival olasz mivoltukból kifolyólag köztudottan jó viszonyt ápoló Prema az egyik legizgalmasabb és legmegosztóbb duójával rukkolt elő 2019-re: egyrészt azért, mert rengetegen kíváncsiak arra, hogy Mick Schumacher képes lesz-e eggyel magasabb szinten is olyan teljesítményre, mint amilyet tavaly, a szezon második felében láthattunk tőle a Forma-3-as Európa-bajnokságban, vagy sem, másrészt pedig amiatt, hogy a sorozatban a harmadik után a negyedik esélyét is pont a 2017-es bajnokcsapattól kapta meg az a Sean Gelael, aki sokak szemében már a fizetős versenyző tökéletes szinonimáját jelenti.
Schumacher pedig nagyon fontos szezon előtt áll, ugyanis talán idén fog szembenézni pályafutása eddigi legnehezebb feladatával, ugyanis a Forma-2-ben már nem engedhet meg egy olyan szezont magának, mint amilyen volt a Forma-3-as Európa-bajnokságban futott 2017-es idénye. Korábbi elemzésünkben már kiveséztük, hogy amennyiben a tizedik helynél hátrébb zár az összetettben, akkor matematikailag sem lesz esélye arra, hogy 2020-ban szintet lépjen, és az F1-ben versenyezhessen. Mindeközben rövidesen a Ferrari és az Alfa Romeo F1-es gépét fogja tesztelni.
Sauber Junior Team by Charouz: Callum Ilott (#11), Juan Manuel Correa (#12)
A tavaly még Charouz Racing System néven futó alakulat is jelentős változásokon ment keresztül a tél folyamán, ugyanis a csehek mögé beállt a Sauber – amelynek Forma-1-es csapatát hetekkel az idény kezdete előtt Alfa Romeo Racinggé nevezték át –, így az idei évben Sauber Junior Teamként lesz ott a rajtrácson.
Ennek fényében aligha meglepetés, hogy az alakulat egyik versenyzője egyben a Ferrari növendéke is: Callum Ilott 2016-ban hatodik, 2017-ben negyedik lett a Forma-3-as Európa-bajnokságban, tavaly pedig bronzéremmel zárta a GP3-at. A brit pilóta pedig Barcelonában a Forma-1-es Alfa Romeót is kipróbálhatja.
Csapattársa Juan Manuel Correa lesz, aki idáig még nem alkotott igazán maradandót: másfél GP3-as szezonja alatt legjobb eredményként egy sprintfutamos 4. helyet könyvelhetett el, a téli időszakban megrendezett Toyota Racing Series-t szintén ebben a pozícióban fejezte be.
A brit és az amerikai alkalmazásával teljes vérfrissítésen ment keresztül a pilótafelállás, ugyanis Delétraz a Carlinhoz igazolt, míg Antonio Fuoco a Ferrari növendékeit fogja coachingolni az olaszok pilótaneveldéjében.
Campos Racing: Dorian Boccolacci (#14), Jack Aitken (#15)
A Campos Racingről pedig ugyanaz mondható el, mint például Charouzról: Luca Ghiotto UNI-Virtuosihoz igazolásával, illetve Roy Nissany és Roberto Merhi távozásával két új pilótát köszönthet a komoly múlttal bíró spanyol együttes, Dorian Boccolacci és Jack Aitken személyében.
Boccolacci másfél, viszonylag erős GP3-as idény után, a tavalyi év felénél került a Forma-2 mezőnyében, az MP Motorsportnak köszönhetően. A francia az eddigi nyolc futamából kettőt zárt pontszerző helyen, így számára inkább az idei szezon fog komolyabb jelentőséggel bírni.
Jack Aitken már 2018-ban is teljes szezont futott az ART Grand Prix színeiben, de alaposan alulmúlta a várakozásokat, főleg, ha a bajnok George Russellével vetjük össze a teljesítményét: mindössze kétszer állhatott dobogóra – egy sprintfutamos győzelmet és egy főfutamos második helyet követően –, az összetettet a legjobb 10-en kívül zárta. A Renault tesztpilótajaként is tevékenykedő britnek így idén bizonyítania kell.
MP Motorsport: Jordan King (#16), Mahaveer Raghunathan (#17)
Félig-meddig régi-új pilótapárossal vág neki a 2019-es szezonnak az MP Motorsport. 2017 után holland alakulat F2-es felállásának részét képezi a tavalyi évet az IndyCarban töltő Jordan King, ám a brit jó eséllyel ki fogja hagyni a monacói hétvégét, ugyanis a Rahal Letterman Lanigan Racing színeiben rajthoz áll az Indy 500-on.
Az MP másik pilótája a holland versenyzői engedéllyel rendelkező, ám indiai nemzetiségű Mahaveer Raghunathan lesz. A 20 éves versenyző ugyan két évvel ezelőtt behúzta a BOSS GP-t, de nemzetközi szinten nem ért el komolyabb eredményt idáig: 2015-ben a Forma-3-as Európa-bajnokságot pont nélkül zárta, ahogyan 2016-ban azt a két GP3-as futamot, amiken rajthoz áll a Koiranen GP-vel.
BWT Arden: Tatiana Calderón (#18), Anthoine Hubert (#19)
Újonc versenyzőkkel erősít a rózsaszínben pompázó Arden az idei évben: a brit alakulat tudhatja magáénak egyrészt a bajnokság történetének első női pilótáját, az előző három évben a GP3-ban indult és az utóbbi időkben egyre jobban teljesítő Tatiana Calderónt, valamint a GP3 legutóbbi bajnokát, Anthoine Hubert-t.
Az Arden tavalyi versenyzői közül Maximilian Günther a Formula-E-ben tevékenykedik, a Dragonnál, Nirei Fukuzumi pedig a két legfőbb japán sorozatban, a Super Formulában és a Super GT-ben indul.
Trident: Giuliano Alesi (#20), Ralph Boschung (#21)
Az egyszeres Forma-1-es futamgyőztes Jean Alesi fia, a mezőny legfiatalabb tagjának számító Giuliano Alesi három GP3-as szezon után fellép a Forma-2-be, ahol szintén a Trident csapatát fogja képviselni, csapattársa pedig az a Ralph Boschung lesz, aki harmadik szezonjának egy harmadik különböző istálló színeiben fog nekivágni.
Statisztika
- 21,6 év – Az idei pilóták átlagéletkora.
- 8 – Ennyi újoncot tudhat soraiban 2019-ben a Forma-2.
- 8558 – Ennyi kört tettek meg a pilóták az előszezoni tesztek folyamán.
A tesztek
Két háromnapos gyakorlást teljesített a mezőny Spanyolországban; február végén Jerezben, március elején pedig Barcelonában. Az első tesztsorozat során Nyck de Vries nyerte az első két napot, a harmadikat pedig Mick Schumacher zárta az élen. A második tréninget De Vries kezdte és zárta az élen, közben, a második napon pedig Sérgio Sette Câmara volt a leggyorsabb.
A 2019-es versenynaptár
- március 29-31.: Bahrein, Szahír
- április 26-28.: Azerbajdzsán, Baku
- május 10-12.: Spanyolország, Barcelona
- május 23-25.: Monaco
- június 21-23.: Franciaország, Paul Ricard
- június 28-30.: Ausztria, Red Bull Ring
- július 12-14.: Nagy-Britannia, Silverstone
- augusztus 2-4.: Magyarország, Hungaroring
- augusztus 30. – szeptember 1.: Belgium, Spa-Francorchamps
- szeptember 6-8.: Olaszország, Monza
- szeptember 27-29.: Oroszország, Szocsi
- november 29. – december 1.: Abu Dhabi, Yas Marina
Az első, bahreini hétvége menetrendje
- március 29., péntek – 09:30-10:15: Szabadedzés
- március 29., péntek – 14:50-15:20: Időmérő edzés
- március 30., szombat – 11:10-12:10: Első futam (ÉLŐ: M4 Sport)
- március 31., vasárnap – 12:15-13:00: Második futam (ÉLŐ: M4 Sport)
Fotó: FIA F2 Media
Írta: Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.