F1 - MÉG A VISSZAPILLANTÓ TÜKÖR IS DIGITÁLIS LEHET A FORMA-1-BEN?

carlos_sainz_f1_grand_prix_italy_jvtz8rv2_kax.jpg

Arra bátorítják a versenyzők a Nemzetközi Automobil Szövetséget, hogy fontolja meg a kamerák és kijelzők visszapillantó tükör helyetti alkalmazását a jövőben.

Miben hasonlíthatnak esetleg a jövőben a Forma-1-es autók a Budapesten már két éve közlekedő CAF-villamosokhoz? Hát, egészen pontosan abban, hogy a jövőben már az előbbieket sem hagyományos visszapillantó tükrökkel szerelnék, hanem egy kamerás-kijelzős rendszer biztosítaná a kilátást. Az ötlet még Amerikában, a pénteki versenyzői eligazításon merült fel Kevin Magnussen és Charles Leclerc suzukai incidense kapcsán – mint az ismeretes, a dán Haas-pilóta túl agresszívan védekezett, aminek koccanás lett a vége, amivel a saját, és sauberes versenyzőtársa versenyét is tönkretette. (Az incidenst hivatalosan versenybalesetnek minősítette, majd két héttel később elismerte az FIA, hogy nem éppen volt szabályos Magnussen manővere.)

A Nemzetközi Automobil Szövetség azóta már górcső alá is vette az alternatívát, és máris talált sebezhető pontokat:

  • egyrészt problémát jelentene a fényerő szabályozása a különböző időjárási körülmények között,
  • másrészt a rendszer elhelyezése kapcsán is felmerültek aggályok, hogy a cockpiten belül, vagy a jelenlegi tükrök helyén történjen meg, mivel egyik területen sincs túlságosan sok hely,
  • végül pedig – a szövetség meglátása szerint – annak a veszélye is fennáll, hogy a képernyők valamelyest elvonnák a versenyzők figyelmét az előttük történő eseményekről, és az állandó szemmozgatás sem lenne túlságosan kedvező.

Azonban a jellegű visszapillantó tükröket mostanában sok panasz éri, elsősorban azért, mert nehéz velük kilátni. Emiatt a digitális metódusnak máris akadnak támogatói – többek között a Renault spanyolja, Carlos Sainz Jr. is kifejtette a véleményét ennek kapcsán a motorsport.com hasábjain nyilatkozva: „Charlie Whiting azt mondta, hogy a pillanat hevében talán túl engedékeny döntést hoztak Kevin kapcsán. Azonban én egyetértek az eredeti döntésükkel. Ugyanis a jelenleg rendelkezésre álló visszapillantó tükreinkben nem lehet rendesen látni a mögöttünk lévő dolgokat, és habár Kevin megmozdulása szándékos volt, de ez amiatt van, mert a tükrök miatt rosszul mérte fel a helyzetet. Úgyhogy nem tudom teljes mértékben őt hibáztatni. Emiatt javasoltuk, hogy legyenek kamerák az egyszerű tükrök helyett, ahogyan az már más kategóriákban meg is történt, és hiszem, hogy az FIA is fog vetni erre egy pillantást. Ez nem jelenti azt, hogy ide is jönnek, de egy lehetséges opció lenne.”

„Nem látom okát annak, hogy miért ne működne ez a megoldás. Manapság sok utcai autó és más típusú versenyautó rendelkezik néhány okos megoldással a tükrök helyet, képernyővel és kis kamerákkal. A technológia ott van. Márpedig a Forma-1-nek kellene lenne a technológia vezető sportágának, így biztos vagyok benne, hogy megoldható lenne” – értette egyet Sainz-cal Valtteri Bottas, a Mercedes finnje.

És noha tisztában vagyunk vele, hogy egy versenyautó gyökereiben más, mint egy villamos, de az kétségtelen, hogy bármelyikben is ülünk vezetőként, fontos, hogy jól lássuk a dolgokat magunk körül, úgyhogy lássuk, hogy miképpen is van kialakítva a rendszer a CAF-okban:

3-as_villamos_2203.jpg

Készítette: Albert Lugosi - https://www.flickr.com/photos/albertlugosi/32400367316/, CC BY 2.0, Hivatkozás

Ahogyan az látható, nincsenek materiális tükrök a villamoson, azonban két oldalt, az első ajtók előtt, a pályaszámmal egyvonalban látható egy-egy dudor. Abban a dudorban van elrejtve a kamera többek között.

8_tranvia_budapest.jpg

Fotó: caf.net

A kamerák – amik közül van elölnézeti és hátulnézeti is – képeit a jármű sofőrje a vezetőfülkében láthatja két monitoron, amik olyan elrendezésben vannak, mintha visszapillantók lennének, csak a járművön belül.

Fotó: Zimbio

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr3714325765

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása