F1: Totógyilkos taktikai küzdelem, 2013 óta először nyert Räikkönen!
Forma-1 2018: Amerikai Nagydíj - Futam

Egy kiélezett taktikai csata fűzte át az Amerikai Nagydíj kronológiáját, amely végül Kimi Räikkönen győzelmét hozta – a finn ferraris 113 verseny és a 2013-as szezonnyitó Ausztrál Nagydíj óta először tudott Forma-1-es futamot nyerni! A 2007-es világbajnok mögött a 18. rajtkockából felzárkózott Max Verstappen és a mercedeses Lewis Hamilton látták meg a kockás zászlót. Sebastian Vettel az első körös megpördülése ellenére negyedikként ért célba – így viszont csak három pontot kapott Hamiltontól, ami azt jelenti, hogy a bajnokavatás legalább egy hetet, a Mexikói Nagydíjig csúszik.

kimi_raikkonen_f1_grand_prix_usa_qualifying_5-xwprfylepx.jpg

Nem voltak eseménytelenek az Amerikai Nagydíj időmérő edzését követő és versenyét megelőző órák. Közép-európai idő szerint a hajnali órákban látott napvilágot a hír, miszerint Valtteri Bottas és Esteban Ocon a kelletténél lassabbak voltak a levezető körükön a kvalifikáció végén (a lassítás mértékére ugyebár külön szabály van a Forma-1-ben) – azonban mind a Mercedes, mind a Force India pilótája megúszta a büntetést, mondván, nem okoztak veszélyhelyzetet ezzel, megtarthatták a harmadik, illetve a hatodik rajtpozíciót.

A rajt előtt nem sokkal az kelthette fel az érdeklődők figyelmét, hogy Max Verstappen a tegnapi bakiját nem úszta meg az időmérője lenullázásával és a felfüggesztéstöréssel: szükséges volt beiktatni egy váltócserét is, amivel a rajtrácson a 13.-ról a 18. kockába csúszott vissza. Emellett meg még a Mercedes erősítette meg, hogy mindkét W09-esben vízpumpát cseréltek, miután szombaton szivárgást észleltek Bottas autója esetében.

VictorF1 on Twitter

Vettel queda 15º tras este trompo #USGP https://t.co/3ns3JpsPGu

VictorF1 on Twitter

Stroll se lleva por delante a Alonso #USGP https://t.co/06vVvTGxwV

A rajtnál Lewis Hamilton láthatóan óvatosan indult el, így a célegyenes végén Kimi Räikkönen – aki a második rajtkockából indult – be tudott szúrni a brit mercedeses mellé, így a ferraris átvette a vezetést. Az első kanyaron még viszonylag simán túljutott a mezőny, de aztán az első körben szép kis kalamajka kerekedett ki: előbb a mezőny hátsó traktusában történtek kisebb koccanások, majd a 12-es kanyarban megforgatták Charles Leclerc-t, másodpercekkel később pedig Sebastian Vettel Daniel Ricciardo elleni csatája zárult hasonlóképpen – ezzel a Ferrari 2019-es versenyzői a mezőny második felébe estek vissza. Az első kör végén a monacóinak ráadásul a boxba is kellett hajtania, hasonlóan Lance Stroll-hoz, Fernando Alonsóhoz és Romain Grosjeanhoz, közülük a spanyol és a francia véglegesen.

A visszajátszásból kiderült, hogy Stroll az S-kanyarokban szinte torpedóként robbant bele Alonso McLaren-Renault-jának oldalába, valamint az, hogy Grosjean volt az, aki megforgatta Leclerc-t, alaposan megrongálva a saját autóját, ami végül a kieséshez vezetett. Még pár körrel később az FIA egy áthajtásos büntetéssel „jutalmazta” Strollt az attrakciójáért.

Max Verstappen pedig sokat profitált ezekből az ütközetekből, ugyanis már az első néhány kör elteltével a hetedik helyen haladt a Red Bull-lal, miközben Sebastian Vettel tempós felzárkózásba kezdett bele, így a 15.-ről öt kör alatt már a 10. helyen találta magát.

Tom Bellingham on Twitter

The sounds of those V6 Hybrids ����� https://t.co/JDlyHigHwX

A nap egyik legnagyobb momentumának a kilencedik körben lehettünk fültanúi: behallatszódott a világközvetítésbe ugyanis, ahogyan az egyik atmoszféramikrofonba valaki megpróbálta a V6-os erőforrások hangját utánozni, de eléggé nyávogásszerűre sikeredett. ☺

SoyMotor.com on Twitter

Este cowboy aparca el coche. Séptimo abandono del año para Ricciardo https://t.co/hox3ih0ett https://t.co/RXbutUVMth #F1 #DirectoSM #USGP

Egy körrel később pedig érvénybe lépett a virtuális biztonsági autó, mivel Daniel Ricciardo műszaki hiba miatt kénytelen volt félrehúzódni a hátsó hosszú egyenes elején, így az ausztrálnak szomorúan kellett a box felé bandukolni a cowboy-mintás tűzállójában idén hetedjére. Ezt a fázist kihasználta Lewis Hamilton, és megejtette az első boxkiállását, míg Räikkönen kint maradt a pályán – a brit pilóta ezt követően kegyetlen tempót diktált a friss lágy gumikon, így nem sokkal később vissza is szerezte a második helyet csapattársától, Valtteri Bottastól.

Hamilton a 20. körre utol is érte Räikkönent, de a finn úgy kiszélesítette a Ferrariját, mintha két Ikarus-buszt vezetne egyszerre és egymás mellett. Így a 21. kör végén úgy vette a boxutca felé a 2007-es világbajnok, hogy egy kicsit feltartotta a Mercedes pilótáját. A Ferrari rendkívül gyorsan, 2.3 másodperc alatt lecserélte a kerekeit, majd a további kiállások révén a második helyre zárkózott vissza Räikkönen – aztán a brit és a finn között állandósult a 17 másodperc körüli differencia. Vettel jött ki a legkésőbb az élmezőnyből, a 27. körben, de csak jelentős lemaradásban, az ötödik pozícióba térhetett vissza a pályára.

Nem sokkal később Hamilton elkezdett küszködni a gumijaival, amik szemcséssé, néhol pedig hólyagossá váltak, amivel megfeleződött az előnye, így a 37. körben másodjára is kilátogatott a Mercedes garázsához. Három körrel később a brit fel is jött harmadiknak, miután Bottas látványosan félrehúzódott, így üldözőbe vehette Verstappent.

Formula 1 on Twitter

LAP 54/56 Hamilton chases Verstappen, but understeers wide! He goes off track and drops back #USGP �� #F1

Az utolsó tíz körre aztán felzárkózott Räikkönenre mind a holland, mind Hamilton. Az akcióra viszont egészen az utolsó előtti körig kellett várnunk: Hamilton a pálya harmadik szektorában megpróbálta beültetni a hintába Verstappent, azonban a 16-os kanyarban addig haladtak egymás mellett, amíg a britnek már egy centiméter sem jutott az ideális ívből, ami által lesodródott a pályáról. Egy körrel később pedig Vettel levadászta a hátsó DRS-zónában Bottast a negyedik helyért.

Kimi Räikkönen meg az utolsó kört már problémamentesen tudta abszolválni, és megnyerte az Amerikai Nagydíjat – ezzel 2007 világbajnoka először tudott nyerni a 2013-as Ausztrál Nagydíj óta, tehát egy 113 futamon át tartó nyeretlenségi széria ért a végéhez. A Jégember nem mellesleg utolérte kétszeres világbajnok honfitársát, Mika Häkkinent az örökranglistán, mindkettőjük neve mellett 21 győzelem szerepel.

dqdo-8wu4aaok4k.jpg

113 futamos nyeretlenségi szériának vetett véget a Jégember.

Max Verstappen a 18. helyről feljött másodiknak, Lewis Hamilton a pole-t harmadik helyre váltotta. S miután Vettel negyedik lett, „csak” három pontot kapott a brittől – így viszont a bajnokavatásra még legalább az egy hét múlva esedékes Mexikói Nagydíjig kell várni. A két (matematikai) bajnokaspiránst Bottas kísérte be az ötödik helyen.

A „B-ligában” kettős győzelmet aratott a Renault Nico Hülkenberg hatodik és Carlos Sainz hetedik helyével, pedig a spanyolnak a depózása során még egy 5 másodperces büntetést is le kellett töltenie. A pontszerző zóna a két Racing Point Force India-versenyzővel, Esteban Oconnal és Sergio Pérezzel, illetve az általuk közrefogott, és ezzel csapata, a Haas hazai versenyén két pontot gyűjtő Kevin Magnussennel lett teljes.

A versenyt 16-an fejezték be, Alonsón, Grosjeanon és Ricciardón kívül még a sauberes Charles Leclerc volt kénytelen kiállni.

FRISSÍTÉS: Két pontszerzőt is kizártak az austini versenyről, egy harmadik versenyző pedig a veszélyzónába került az automatikusan eltiltást illetően:

F1 - KIZÁRÁSOK ÉS ELTILTÁSKÖZELI HELYZET AUSTIN UTÁN

A szokásosnál is több dolga akadt a Nemzetközi Automobil Szövetségnek az Amerikai Nagydíj alatt és után. Vastagon is fogott a toll a stewardok és a technikai ellenőrök kezében: két pontszerző utólag zártak ki a versenyből, míg egy harmadik pilótát büntetőpontok tekintetében már csak egy hajszál...

Az Amerikai Nagydíj végeredménye:

f1_2018_usa_r.jpg

Fotó: Zimbio, Circuit of The Americas / Twitter

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr3514314405

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

véleményM 2018.10.22. 10:27:42

Kimi már nagyon megérdemelte! Van olyan jó pilóta, mint csapattársa. Az, hogy ilyen sokáig nem nyert, részben annak tdható be, hogy alárendelt szerepe van a csapatban és számtalanszor volt kénytelen előre engedni Vettelt.

BTO11 2018.10.23. 11:51:17

Ha Kimi vezetėsi stilusának megfelelö a vas akkor ott van a toppon.A lotusnal nem hiaba verte ki a neki kedvezö kormanygépet.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása