25. ALKALOMMAL IS FANTASZTIKUS VOLT A GOODWOOD FESTIVAL OF SPEED

img_7413.jpg

A múlt hétvégén ünnepelte ezüst jubileumát a világ legnagyobb autósfesztiválja, melyet minden évben nyár közepén rendeznek meg a dél-angliai Chichester városa melletti parkban.

Lord Charles Gordon-Lennox, March és Kinrara earlje 1993-ban rendezte meg először birtokán a Festival of Speedet, ami csupán egy egynapos eseménynek indult akkor. Mára azonban ez négynapossá nőtte ki magát, köszönhetően annak, hogy minden évben több százezer látogatót kell befogadnia, akik a világ minden tájáról érkeznek, hogy részesei legyenek ennek a felejthetetlen élménynek.

Ez 2018-ban sem volt másként, az Angliára nemigen jellemző nyári forróság ellenére sem, de nincs is mit csodálkozni ezen, hiszen a látogatók itt találkozhatnak kedvenc Forma 1-es versenyzőikkel. Akármikor szembe sétálhat egy valamikori (Mika Häkkinen, Emerson Fittipaldi, Jackie Stewart) vagy egy aktív (Valtteri Bottas, Robert Kubica) autó- vagy motorversenyző, netán egy híres színész vagy zenész (Rowan Atkinson vagy éppen Nick Mason). 

A rendezvény minden évben más-más tematikára épül, szinte kivétel nélkül valamilyen évfordulónak állít emléket. 2018-ban a Porsche adta az alapot, ugyanis a német gyártó ebben az évben ünnepli legelső sportautójának, a 356-osnak a 70. évfordulóját!

A fesztivál jelképeként szolgáló szobrot a hagyományokhoz híven idén is az angol művész, Gerry Judah tervezte, akit 1999 óta minden évben felkérnek arra, hogy a Festival of Speed aktuális témájához illő monumentális installációt elkészítse. A Goodwood House előtti gyepen emelt 52 méter magas alkotás egyetlen keskeny gerincből tör ki az ég felé, amely a tetején 6 felé ágazik. A 6 ág szélére ezúttal hat olyan Porsche modell került fel, amelyek kiemelkednek a stuttgarti márka 70 éves történetéből, mégpedig a következők:

  • az 1948-ban gyártott kétajtós Porsche 356, ami az első modell volt a patinás német márka történetében;
  • a 917-es, amelyet Steve McQueen vezetett a Le Mans című filmben;
  • az 1987-ben Dakar Ralit nyert a 959-es;
  • a 918 Spyder;
  • a 2015-ös gyártású 919-es Le Mans-prototípus;
  • valamint a 911R 2016-ból.

Az idei alkotás nagy, bátor és eredeti, mely megtestesíti mind a Porsche mérnöki kiválóságát, mind a sebességet és dinamizmust. Mindezt óriási showelemekkel és tűzijátékkal ünnepelték meg a rendezvény nyitóünnepségén. A FOS négy napja során pedig számos más híres-neves Porsche-modell feltűnt a paddockban, illetve a felfutó aszfaltcsíkján is. Természetesen a legtöbb néző szeme az 1948-as 356-os Roadster-re szegeződött, de nagy népszerűségnek örvendett a Porsche 804 Formula 1, a Porsche 962C és az 1998-as évjáratú Porsche 911 GT1 is.

Az fesztiválon minden évben a motorsport-történelem legendás csillagai vesznek részt. Az idén jelen volt a Forma-1 legendái mellett a tizenötszörös világbajnok motorversenyző, Giacomo Agostini, a Mr. Le Mans becenevet viselő Tom Kristensen, az ötszörös Le Mans-győztesek, Derek Bell és Emanuele Pirro, a szintén ötszörös bajnok és német túraautós legenda Bernd Schneider, a WRC-ben Sébastien Loeb uralmát átvevő Sébastien Ogier és nem mellesleg „A király”, Richard Petty, aki hét alkalommal ünnepelhetett bajnoki címet a NASCAR-ban.

A megannyi legendás pilóta és veterán autó mellett azonban néhány újabb modell is megtalálható itt. Számos autógyártó pedig egy-egy koncepciójának vagy új modelljének bemutatására is megragadja a lehetőséget.

A kivétel nélkül minden látogató számára nyitott paddockban az 1920-as és az 1930-as évekből származó gépszörnyek késztették nosztalgiára a fanatikusok jelentős részét. A német ezüstnyilak mellett a brit és francia autógyártás remekei is megjelentek, ugyanakkor korabeli ellenfeleiket is meglehetett csodálni: Renault-k, Mercedesek és Ferrarik tömkelege volt kiállítva.

Bár a fesztivál nem kifejezetten a Forma-1-ről szól, azért minden évben nagy arzenállal vonulnak fel a Forma-1-ben érdekeltségek is. A jelenlegi F1-es csapatok közül, a Mercedes, a Ferrari, a McLaren, a Renault, a Williams és a Red Bull is képviseltette magát a FOS-en néhány korábbi autóval.

A Mercedes az elmúlt négy szezon világbajnok autóinak egy-egy példányát állította ki. Ezek közül a tavalyelőtti, W07-es kódjelű modell vonult pályára idén, mellyel szombaton a goodwoodi újonc, George Russell autózhatott, de vasárnapra át kellett adnia a volánt kollégájának, Valtteri Bottasnak, aki a versenyek ritka szünetében, ezen a hétvégén sem pihenhetett. Eközben a brit rajongók nagy bánatára Lewis Hamilton idén sem látogatott ki Goodwoodba, helyette a wimbledoni tenisztornán lazított. Stoffel Vandoorne sem kapott pihenőt a hétvégére – a GP2 2015-ös bajnoka a legendás, 1974-es világbajnok McLaren M23-assal gördült az aszfaltra, Emerson Fittipaldit követően.

A Williams például Juan Pablo Montoya 2004-es gépét, egy magánkézben lévő FW26-ost vitt ki a fesztiválra, aminek révén ismét felüvölthetett az F1 történetének valószínűleg legerősebb szívómotorja, a V10-es BMW, ami 950 lóerő körüli teljesítményre képes – az autót a korábbi indiai versenyző, Karun Chandhok vihette pályára. Emellett ott volt az 1982-es és az 1986-os világbajnoki konstrukció is.

Marc Gené a Ferrari F60-assal, Patrick Friesacher a Red Bull jól ismert RB8-as idei színekre fújt változatával készült. A Honda az 1968-as RA301-es típusú autóját hozta el, amit nem más, mint Jenson Button vezethetett. Bár nem volt kifejezetten sikeres, 11 futamból John Surtees 8-at feladott vele, így is a rendezvény egyik fénypontja volt. A tavalyelőtti fesztivál után Ross Brawn idén is kivitte Button világbajnok autóját, a Brawn BGP001-et, ezúttal viszont az autót csak a garázsában tekinthette meg a közönség.

Az idei sebességfesztivál a saját 25. jubileuma és a Porsche 70 éves évfordulója mellett nem feledkezett meg az 50 éves motorsporttörténetet magáénak tudható Martiniről sem. Ennek köszönhetően a nagyérdemű legendás Martini-csíkokban pompázó versenyautókat is megcsodálhatott.

Emellett még 50 éves lett a Brit Túraautó Bajnokság (BTCC) és a Ford Escort motorsporthagyománya is. A Ford Escort Mk1-es modelljét még a kilencszeres Le Mans-győztes, Tom Kristensen is kipróbálhatta.

Immár goodwoodi hagyomány, hogy a legendás Le Mans-i 24 órás verseny győztesei tiszteletüket teszik a Sebességfesztiválon. Ennek a hagyománynak eleget téve a Toyota elhozta az idén diadalmaskodó hybridjét, ráadásul eredeti állapotában, így valamennyi harci sérülést szemügyre vehettek a kilátogatók.

A Goodwood-i Sebességfesztivál kedvéért története során csupán másodjára hagyta el az Egyesült Államokat az Indianapolis 500 nyerteseinek arcmásával díszített, legendás Borg Warner-trófea. A trófea mellett egy legendás pilóta is képviselte az IndyCart, a háromszoros Indy 500-győztes Johnny Rutherford személyében.

A parti szervezői a motorsport gazdag története mellett a jövő új technológiáit is tiszteletben tartják. Szerintem pár évvel ezelőtt senki sem gondolta volna, hogy egy elektromos autó felveszi a versenyt a birtokon végig vezető hegyi gyorsasági pályán a benzines vetélytársakkal. Idén azonban erre is sor került, ugyanis Romain Dumas a 680 lóerős Volkswagen I.D. R Pikes Peak-kel 43 másodperces időt futott, amellyel csupán két másodperccel maradt el az abszolút pályacsúcstól, amit Nick Heidfeld 1999 óta tart a McLaren 1998-as világbajnoki győztes Forma-1-es autójával. A rekord megdöntésére a Porschénak reális esélye lehetett volna, azonban a Porsche GB felkérésére nemet mondtak a németek, akiknek nem céljuk a goodwoodi pályarekord megdöntése, mivel a vállalat szóvivőjének elmondása szerint a Porsche 919 Hybrid nem azért van, hogy a lehető legtöbb rekordot megdöntse.

„Két fontos dolog volt: az egyik az, hogy megmutassuk, hogy az EVO gyorsabb tud lenni egy Forma-1-es autónál egy hagyományos versenypályán, a másik pedig az, hogy felállítsunk egy abszolút rekordot a Nordschleifén” – tette hozzá.

Az LMP1-es kivonulást követően mindkét kitűzött célt akadály nélkül teljesítették a németek az idei évben: először Spa-Francorchamps-ban sikerült felülmúlni Lewis Hamilton 2017-es pályacsúcsát Neel Janival a volán mögött, pár hónappal később pedig Timo Bernhard adta át a múltnak az abszolút pályacsúcsot a legendás Zöld Pokolban, amit 1983 óta egészen mostanáig nem tudott túlszárnyalni senki sem.

Emellett az idei ünnepélyen az önjáró versenyautókat is hatalmast érdeklődés övezte. A Siemens Mustang nagy égését követően – amit mintha egy ittas sofőr terelgetett volna – a Robocar névre keresztelt önvezető versenyautó minden gond nélkül teljesítette a goodwoodi pályát, amely néhány sikeres tesztet követően most először mutatkozott be a nagy nyilvánosság előtt, ezúttal már felügyelő sofőr nélkül. Ez a modern autócsoda négy darab, egyenként 180 lóerős villanymotorral lett ellátva, így összteljesítménye több mint 500 lóerőt tesz ki. Akár a 300 km/órás sebességgel is képes teperni, de a látogatók biztonsága érdekében lekorlátozták teljesítményét 120 km/órás sebességre.

Az ember nélküli versenyautó tájékozódó képességét millió szenzor biztosítja, amely öt lézeres letapogatóból, két radarból, 18 ultrahangos érzékelőből, hat kamerából és két optikai sebességérzékelőből áll. Ezeknek a jeleit egy Nvidia chipek köré tervezett számítógép értékeli ki és alakítja az autót irányító jelekké.

A jövő autóversenyein már nem biztos, hogy pilóták is lesznek, a mesterséges intelligenciával egymás ellen versengő gépeket ezért egészen futurisztikus formájúra tervezték. Ha a további tesztek is jól sikerülnek, nem kizárt, hogy a Formula-E egyik betétfutama lehet a Roborace.

Robocar makes history as the first autonomous race car to complete the Goodwood hillclimb

Roborace has completed the first official autonomous hillclimb at Goodwood by a race car, with Robocar successfully navigating the 1.16-mile course using artificial intelligence. This milestone moment took place at the 2018 Festival of Speed, the 25th anniversary of the storied event.

Remélhetőleg a következő 25 év is legalább ennyire érdekes lesz, mint az eddigi 25 esztendő!

Aki kilátogatott a hétvégén, az egész biztosan nem bánta meg és örök emlék marad számára. Nyugodt szívvel állíthatom, hogy ma már ez Anglia, sőt, talán nem túlzás azt mondani, hogy a világ legnagyobb szabású és legsokoldalúbb motorsport programja, ahol nem csupán az autóké a főszerep, hanem legalább annyira a motoroké és a repülőgépeké is.

A borsos jegyárak ellenére minden autósport-rajongónak csak ajánlani tudom, hogy életében legalább egyszer látogasson el!

További képeket majd a Facebook-oldalunkon közlünk a későbbiek folyamán!

Fotó: Landek Norbert

Írta: Landek Norbert

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr9114123705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.07.20. 18:56:50

Ez egy nagyon jó kis összefoglaló volt, szuper volt elolvasni, kedvet kap az ember a képek alapján, hogy ellátogasson. Mennyi előkészítést igényelt az út? Szállást hogy oldottátok meg?

Tegnap beszélgettem az egyik kolleginával, aki kint járt a Porsche rajongó (és tulaj) férjével, és áradozott hogy mennyire családbarát program (mondjuk ahhoz képest hogy a Spái lelátón nézik ahogy apu köröz :) ).

R!ck4 2019.07.04. 19:00:17

Ezt a Landeket nem akarja befizetni valaki egy féléves magyar nyelt korrepetálásra?

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása