F3 - HÁROM FUTAM, HÁROM KÜLÖNBÖZŐ GYŐZTES ÉS EGY ÚJONC VEZETI A BAJNOKSÁGOT
Forma-3-as EB 2018: Pau

fiaf3-1526212357.jpg

Izgalmas versenyhétvégével rajtolt el a Forma-3-as Európa-bajnokság 2018-as szezonja, ugyanis a három paui verseny három különböző győztest hozott, ráadásul közülük ketten először nyertek a szériában. Egy forduló után pedig a Carlin újonca, Sacha Fenestraz vezeti a bajnoki pontversenyt, a mezőnynek három hét múlva meg a Hungaroringen van már jelenése.

Ezen a hétvégén elrajtolt a Forma-3-as Európa-bajnokság 2018-as szezonja a franciaországi Pau szűkös utcáin, amelyen az első időmérő edzést még pénteken lebonyolították, napos időjárási körülmények között. Azonban olyan rövid ez a pálya, hogy a kvalifikáció során a mezőnyt két részre („A” és „B” csoportra) bontották, a szabadedzés eredményei alapján.

fiaf3-1526055473.jpg

A kvalifikáció végül a Motopark versenyzőjének, Daniel Ticktumnak az elsőségét hozta – az ifjú brit versenyző az 1:10.013-as idejével 9 ezredet adott a Prema kínaijának, Guanyu Zhou-nak, a második sorba pedig a carlinos Ferdinand Habsburg, valamint a Prema újdonsült igazolása, az észt Ralf Aron ért oda, a harmadikba pedig két újonc, a premás Robert Shvartzman és a carlinos Sacha Fenestraz kvalifikált.

Az „A” csoport időmérését az első körök után a Motopark versenyzője, Fabio Scherer vezette, majd Jehan Daruvala az 1:10.304-es körével két tizedet vert a svájcira, mielőtt még félbe kellett volna szakítani a körözést a Prema németje, Mick Schumacher nekiütközött a gumikorlátnak, amellyel a számára véget ért a kvalifikáció. Miután ismét érvénybe lépett a zöld jelzés, Fenestraz vette át az első helyet, megtartani már nem tudta, ugyanis négy perccel a vége előtt Ralf Aron jobb időt autózott nála. Guanyu Zhou két ütemben is javított: a kínai előbb futott egy harmadik időt, majd két perccel a kockás zászló megjelenése előtt az élre tört. Így Zhou, Aron, Fenestraz, Daruvala, Marcus Armstrong (Prema), Scherer sorrend alakulat ki a csoportban.

A második, azaz a „B” csoportban félidőnél Ferdinand Habsburg vezetett, de később Ticktum megelőzte őt. Két perccel a vége előtt pedig Shvartzman és Alex Palou (HitechGP) is befurakodott a Carlin osztrákja elé, a második és a harmadik helyre. S noha Habsburg még futott egy második időt az utolsó percben, de Ticktumot megelőzni már nem tudta, így a brité lett a leggyorsabb köridő. Ticktum és Habsburg mögött az első hat sorrendjét a csoportban Shvartzman, Palou, Enaam Ahmed (HitechGP) és Marino Sato (Motopark) tette teljessé.

„Ez az első hely egy kiváló kezdete az új szezonnak. Nagyon szoros volt az időmérő, úgyhogy boldog vagyok amiatt, hogy mindez elegendő volt számomra ahhoz, hogy megszerezzem a pole-ban, még ha a mai leggyorsabb köröm nem is volt tökéletes” – nyilatkozta Ticktum az időmérő edzést követően. – „A makaói győzelmem óta nagyon kényelmesen érzem magamat az utcai pályákon. Általában egy utcai pálya igencsak különleges, ugyanis már a legkisebb hiba miatt a korlátban köthetsz ki. Úgy gondolom, a siker titka az, hogy megtaláljuk a helyes egyensúlyt a támadási és a biztonsági üzemmód között.”

fiaf3-1526124215.jpg

Szombaton pedig sor került az első futamra, amelyet Daniel Ticktum kezdhetett meg az élről, de a piros lámpák kialvására Guanyu Zhou jobban reagált, így a brit visszaesett a második helyre, és a két premás, Ralf Aron, valamint Robert Shvartzman követték őt.

A negyedik körben teljes pályás sárga zászlót kellett elrendelni, ugyanis Devlin DeFrancesco, a Carlin pilótája ütközött. Az újraindításnál Shvartzman visszaesett a kilencedik helyre, így a Renault támogatását élvező Sacha Fenestraz, immár a negyedik pozícióban haladva, előlépett a legjobb újoncnak.

Nem sokkal később a biztonsági autó megjelenése szakította meg a körözést, miután a HitechGP újonca, Ben Hingeley is hibázott és a falban kötött ki. A kilencedik kör elején folytatódott a verseny, Aron pedig megelőzte Ticktumot az újraindításnál. Egy körrel később Mick Schumacher és Fabio Scherer összeakadtak, amelynek eredményeként a Prema németje a 19., a Motopark svájcija pedig a 15. helyre csúszott vissza. A verseny vége előtt nem sokkal aztán a Van Amersfoort Racing pilótája, Keyvan Soori Andres a 12. helyen haladva vétett hibát és ütközött neki a palánknak – emiatt egy második biztonsági autós fázisra is szükség volt.

Az utolsó néhány körben Fenestraz még megkergette Ticktumot a harmadik helyért, de a brit versenyző sikeresen védte a pozícióját a franciával szemben.

fiaf3-1526124252.jpg

Az elejében pedig már nem történt változás, így Guanyu Zhou révén először aratott kínai győztest a Forma-3-as Európa-bajnokság és értelemszerűen a premás is az első győzelmét szerezte a kategóriában. A dobogóra még Aron és Ticktum állhattak fel, mögöttük Fenestraz, Marcus Armstrong, Enaam Ahmed, Alex Palou (HitechGP), Robert Shvartzman, Marino Sato és Jüri Vips (Motopark) tették teljessé az első tíz sorrendjét. Schumacher csak a 15. helyen látta meg a kockás zászlót a balesetét követően.

„Nagyon jól rajtoltam a verseny elején, amely után már csak arra kellett figyelnem, hogy tartsam a vezetést és résen legyek az újraindítások alkalmával. Nagyszerű érzés az, hogy én vagyok az első kínai versenyző, aki együléses autóval futamot nyer egy FIA-bajnokságban. Nagyon boldog vagyok” – mondta örömittasan Zhou a futam után.

„Mint azt tudjuk, ezen a szűk utcai pálya nem biztosít igazán lehetőséget az előzésre. Nagyon koncentráltam az újraindításokra. Amikor pedig Daniel Ticktumot támadtam, kettőnk autója összeért, de ezt nem tartom problémának. Egy második hely jó kezdetnek számít” – értékelte idei első futamát Aron.

„Összességében nem vagyok valami boldog, mert amikor a pole-ból indulsz, nyilván nem harmadikként akarsz célba érni. A legfőbb problémát az újraindítások jelentették számomra, de majd legközelebb jobban csinálom” – nyilatkozta kicsit csalódottan Ticktum.

Délután pedig sor került a második időmérő edzésre is a 2.76 kilométer hosszú paui pályán, amelyet vizes pályán rendeztek meg, s akárcsak az első kvalifikáció esetében, ezúttal is két részre bontották a mezőnyt – csak ezúttal a bajnoki összetettben elfoglalt pozíciók alapján. Az élen az újonc Carlin-pilóta, Sacha Fenestraz zárt, bebiztosítva a rajtelsőséget a második versenyre – a francia mögött Alex Palou és Enaam Ahmed, tehát két HitechGP-s pilóta végzett, az utóbbi pedig a harmadik futamnak az élről vághat neki. Palou, Ralf Aron, Scherer, Jehan Daruvala és Daniel Ticktum zárt mögötte.

fiaf3-1526124248.jpg

A második futam rajtrácsa: A „B” csoportban Sacha Fenestraz bizonyult a leggyorsabbnak 1:23.62-vel, amelynél Ahmed csak 3, azaz három ezredmásodperccel volt lassabb. Mögöttük Ben Hingeley és Daruvala már jelentősebb, néhány tizedmásodperces hátrányban zártak, őket pedig Jonathan Aberdein (Motopark) és Ralf Aron kettőse követte.

Az „A” csoportban pedig nem talált legyőzőre Alex Palou, aki az 1:25.104-es idejével több mint 0.7 másodperccel előzte meg Daniel Ticktumot. De végül Ticktum elé többen is beférkőztek: Scherer bejött másodiknak, megelőzve Marcus Armstrongot és Julian Hansest, viszont Habsburg már a brit carlinos mögött végzett.

S miután az „A” csoportban senki nem tudott gyorsabb időt futni Fenestraznál, a franciáé lett a pole a második futamra. A Carlin újdonsült igazolása a következőket nyilatkozta a kvalifikációt követően: „Egészen hihetetlen, hogy Pauban a pole-ban a vagyok. Ugyanis ez a második hétvégén csupán a Forma-3-as Európa-bajnokságban és ez volt az első alaklom, amikor esőben és a paui pályán vezettem egy Forma-3-as autót. Nem volt könnyű, de nagyszerű munkát végzett a csapatom és egy remek utolsó kört futottam. Már nagyon várom a következő versenyt, főleg amiatt, hogy a hazai közönségem előtt versenyzem és ebből adódóan rengeteg támogatást kapok.”

fiaf3-1526144496.jpg

A harmadik futam rajtrácsa: A harmadik futam rajtsorrendjének megállapításához minden versenyző második leggyorsabb köridejét vették alapul a második kvalifikációról. Ennek értelmében Ahmed volt a leggyorsabb a „B” csoportban 1:24.138-cal, bő két tizeddel megelőzve Aront, Daruvalát, Fenestrazt, Aberdeint és Shvartzmant.

Az „A” csoportban Palou zárt az élen 1:25.2-vel, mögötte Scherer – több mint fél másodperces lemaradásban – lett a második, Ticktum a harmadik, Armstrong – már egy másodpercnél is nagyobb hátránnyal – a negyedik, majd a sort Sato és Mick Schumacher zárták.

A pole pedig Ahmedé lett a zárófutamra, miután gyorsabb kört az autózott, mint Palou. A brit HitechGP-versenyző pedig így kommentálta a pole pozícióját: „Először vagyok Pauban, és miután esett is, még nehezebb volt a dolgom. Habár el kell ismernem, hogy ez a pálya esőben nem volt annyira ijesztő, mint néhány aszfaltcsík a hazámban, Angliában. Ma próbáltam a lehető leggyorsabb, de ugyanakkor a falak távol maradva vezetni. Ez úgy tűnik, elegendő volt ahhoz, hogy nagy meglepődésemre összejöjjön a pole, de nagy boldogsággal tölt el.”

fiaf3-1526212333.jpg

Vasárnap a délelőtti órákban megrendezték a második versenyen, amelynek rajtjánál Sacha Fenestraz (Carlin) kiváló rajtot fogott a pole pozíció és így megőrizte a vezetést, mögé pedig Fabio Scherer (Motopark), valamint Alex Palou (HitechGP) zárkózott fel. A futam első perceiben viszonylag nyugodtak voltak a kedélyek, de nemsokára Devlin DeFrancesco (Carlin) és Artem Petrov (Van Amersfoort Racing) balesete törte meg a csendet az ötödik körben, amely miatt pályára gördült a Safety Car.

A mezőnyt végül a 8. kör elején engedték el: Fenestraz az újraindítás után védte a pozícióját Schererrel szemben, de a svájci nem tudott előzni, ahogyan hátrébb sem változtak a pozíciók. A 10. körben aztán Scherer újabb támadást indított Fenestraz ellen, majd a két versenyző négy körrel később még koccant is, de szerencsére egyikőjük autója sem sérült meg.

Viszont a kisebb bajuszakasztás után Fenestraz az élen egy jó másodpercre meg tudott lógni Scherer elől, akinek lassan a visszapillantó tükröket kellett figyelnie, mert Palou elkezdett felzárkózni rá. Azonban nem sokkal később a Motopark pilótája hibázott és a korlátnak nekicsapódva véget ért számára a versenyt.

fiaf3-1526212362.jpg

A hátralévő körökben pedig már nem történt változás, így 27 megtett kör után Sacha Fenestrazt intette le elsőként a kockás zászló, aki első futamgyőzelmét aratta a Forma-3-as Európa-bajnokságon. Palou futott be mögötte másodikként, a dobogó legalsó fokára pedig Armstrong állhatott fel – mindketten először zártak versenyt a TOP-3-ban. A pontszerzők névsorát Ben Hingeley (HitechGP), Enaam Ahmed (HitechGP), Jehan Daruvala (Carlin), Julian Hanses (ma-con), valamint három premás, Ralf Aron, Robert Shvartzman, illetve Mick Schumacher tették teljessé.

fiaf3-1526212375.jpg„Továbbra is nehezen hiszem el, hogy nyerni tudtam. Csupán ez a második versenyem Pauban egy Forma-3-as autóval, ráadásul nem is volt egy könnyű futam ez, főleg akkor, amikor féltávnál még az eső is előbukkant” – idézte a sajtóközlemény Fenestraz első gondolatait első győzelmét követően. – „Nagyon szép dolog az, hogy a családom Pauból jött és sok támogatást kapok itt. Ezen verseny legkritikusabb pillanata az volt, amikor volt egy kontaktom Fabio Schererrel. Utána eleinte aggódtam az autóm épsége miatt, de szerencsére nem sérült ebben az esetben.”

„Nem volt túlságosan jó a rajtom, de szerencsére kimaradtam az első kanyarban a csetepatékból is, majd feljöttem a harmadik helyre. Később próbáltam megelőzni Fabiót, de ő sikeresen kivédte a támadást. Volt egy kisebb koccanásunk is, amiben megsérült az első szárnyam, de ez szerencsére nem okozott nekem különösebb problémát a következő körökben, az egész verseny folyamán nagyon jó volt az autóm. Észrevettem, hogy egyik eseményről a másikra egyre jobban teljesítek itt, Pauban, hasonlóan a csapattársaimhoz. Talán a harmadik versenyen még előrébb tudunk zárni” – ecsetelte versenyét Palou.

„Rendben volt a rajtom – nem annyira jó, de nem is annyira rossz. Majd az első kanyarban megkaparintottam a negyedik helyet. Utána Fabio balesetet szenvedett, amely után visszacsúszott a pályára és ezzel engem is majdnem magával rántott. E tekintetben szerencsének mondhatóm magam, hogy végül dobogóra állhattam” – mondta Armstrong.

fiaf3-1526225802.jpg

Délután aztán teljes mértékben esős körülmények között bonyolították le a harmadik, egyben utolsó versenyt. A rajtnál Ralf Aron kapta el a legjobban a rajtot, amelynek köszönhetően átvette az első helyet a pole-ból induló Enaam Ahmedtől. Mindeközben a második helyről borzasztó rajtot fogott Alex Palou, aki még a TOP-10-ből is kipottyant – ráadásul még a rajtkockáját sem a megfelelő módon foglalta el, így három kör után kiintették egy áthajtásos büntetésre.

A nyolcadik körben Marcus Armstrong (Prema) és Ferdinand Habsburg (Carlin) összeütköztek, amelyet követően pályára gördült a biztonsági autó – ekkor Aron vezette a versenyt, Ahmed, Jehan Daruvala, Fabio Scherer (Motopark), Daniel Ticktum (Motopark) és Robert Shvartzman (Prema) előtt.

fiaf3-1526225809.jpg

Végül a 12. körben piros zászlóval félbeszakították a futamot, s miután a következő percekben sem tűnt úgy, hogy túlságosan sok esély van az időjárás körülmények javulására, a versenyirányítás azt a döntést hozta, hogy nem engedik már el a mezőnyt.

Így Ralf Aron nyerte a Paui Nagydíj utolsó versenyét Ahmed és Daruvala előtt, mialatt az első tízbe még Scherer, Ticktum, Shvartzman, Mick Schumacher (Prema), Jonathan Aberdein (Motopark), Ben Hingeley (HitechGP), valamint Marino Sato (Motopark) fért be. Viszont miután félidőig sem jutott el a mezőny, csupán félpontokat osztottak ki.

fiaf3-1526225829.jpg

Az észt premás így nyilatkozott a győzelme kapcsán: „Nagyon sokat jelent nekem, hogy futamot nyertem a Paui Nagydíjon, különösen amiatt, mert szeretem az utcai pályákat. Az esős második időmérőn továbbra is problémákkal küszködtünk, de az éjszaka és a ma reggel folyamán a csapat mindegyiket megoldotta és így nagyon jó autó állt a rendelkezésemre. Az, hogy előzetesen az esős gumikat választottuk, jó döntésnek bizonyult. Sajnos csak félpontokat kaptunk, holott szerintem az egész pontokat is megérdemeltük volna, de a szabályok már csak ilyeneket. Ugyanakkor nagyon örülök és büszke vagyok a teljesítményemre.”

„Ralf rajtja szimplán jobb volt az én rajtomnál, így megelőzött. Utána képes voltam követni őt, véleményem szerint mi voltunk a leggyorsabbak a mezőnyben. Nagyon örülök, hogy már az első hétvégémen dobogóra állhattam a Forma-3-as Európa-bajnokságban. Itt, ahol a világ legjobb juniorjai ellen harcolhatok, szereztem egy pole-t és egy dobogós helyezést, ez pedig nagyszerű” – mondta Ahmed a leintés után.

„A rajtnál képes voltam az ötödikről a harmadik helyre felzárkózni” – értékelte a versenyét Daruvala. – „Kezdetben az előttem lévő két versenyző gyorsabb volt nálam, de később sikerült csökkenteni a lemaradást. Majd vétettem egy hibát, eltaláltam a rázókövet – egy ideig attól féltem, hogy eltört a felfüggesztésem. Ez történt ugyanis az első versenyen is… Talán jól jött számomra, hogy megállították a versenyt, ugyanis így senki nem tudta elvenni a harmadik helyet.”

Egy hétvége után nem kis meglepetésre Sacha Fenestraz vezeti az összetett, de a maga 37 pontjával csupán 2.5 ponttal előzi meg Aront, 10-zel Ahmedet és 12-vel Zhou-t, valamint Armstrongot. Értelemszerűen az újoncok bajnokságát is a Carlin franciája vezeti, míg a csapatok kiírásában a Prema áll az első helyen.

A következő versenyhétvégét szűk három hét múlva, a Hungaroringen fogják megrendezni.

Végeredmények:

Fotó: FIA F3 Media

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr3513922394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása