WEC - A SEMMIBŐL NYERTE MEG A #2-ES PORSCHE A DRÁMAI 85. LE MANS-I 24 ÓRÁST!
WEC 2017: Le Mans, Futam

dcncpjaxcaa6tlg.jpg

A #2-es Porsche versenyzői, Timo Bernhard, Brendon Hartley és Earl Bamber győzedelmeskedtek a 85. Le Mans-i 24 óráson, miután az összes LMP1-es autó bajba került. Sokáig még az sem volt kizárható, hogy egy LMP2-es autó nyeri meg a legendás viadalt.

Magyar idő szerint szombat délután 15 órakor rajtolt le a 85. Le Mans-i 24 órás mezőnye, miután a Forma-1 új elnök-vezérigazgatója, Chase Carey a francia nemzeti lobogó meglengetésével megadta a rajtjelet. A futam vasárnap 15 óráig tartott - a 24 óra leforgása alatt pedig drámákból, szép előzésekből és balesetekből sem volt hiány.

LMP1

Ahogyan azt említettük a rövid bevezető szövegben, egy nagyon mozgalmas és incidensekben gazdag versenyen van túl a 85. Le Mans-i 24 órás mezőnye. Annyira flúgos volt az egynapos verseny, hogy annak az utolsó óráiban már azzal is számolni kellett, hogy a végső győztes rendhagyó módon az LMP2-es géposztályból kerül majd ki.

dcncpjfxsaarsgp.jpgVégül nem így történt, ugyanis a #2-es Porsche, amely 3-4 órával a rajtot követően 60-70 percet töltött a garázsban a motorgenerátor meghibásodása, az utolsó helyről, többszörös körhátrányból felzárkózva jutott el odáig, hogy utolsó előtti órában átvegye az első pozíciót az LMP2-ben versenyző #38-as számú Orecától, amelyet a Jackie Chan DC Racing futtatott. Így a Bernhard - Hartley - Bamber trió nyerte meg a 85. egynapos viadalt, amelyen Hartley számára ez volt az első elsősége.

Mielőtt az Oliver Jarvis - Ho-Pin Tung - Thomas Laurent trió az élre ugrott volna, az #1-es Porsche (Neel Jani, André Lotterer, Nicky Tandy) 9 órán át dominálta a futamot, ám amikor már csak szűk 4 óra volt hátra a távból, beütött a krach az egységnél, búcsút intve a 13 körös előnyüknek, az elsőségüknek, majd a részvételüknek is - az Autosport feltételezései szerint olajnyomásbeli problémák merülhettek fel.

A verseny korai szakaszai pedig a Toyota-egyeduralom jegyében teltek el. Azonban nemsokára eluralkodott a japánokon újra a Le Mans-i átok. Először a #8-as autónak adódtak MGU-problémái a nyolcadik órában, miközben a második helyen haladott. A gond kijavítása miatt a Buemi - Davidson - Nakajima trió 30 körös hátrányba került, és végül az összesített 9. helyen ért célba.

24 Heures du Mans on Twitter

@kamui_kobayashi est descendu de sa voiture, c'est terminé pour la voiture qui avait réalisé la pole position jeudi soir. #LeMans24

Ezzel viszont nem ért véget a rémálom a Toyota számára, sőt, éjszaka folytatódott... A 10. órában először a pole pozícióból induló #7-es egység (Kamui Kobayashi, Mike Conway, Stephane Sarrazin) TS050 Hybrid gépében szállt el a kuplung. Kobayashi, aki az időmérőn körrekordot futott, nem tudott visszaevickélni a depóig, így véget ért a menet a japán versenyző és csapattársai számára.

24 Heures du Mans on Twitter

Début d'incendie sur la Toyota #9 ! #LeMans24 https://t.co/VIn1mGy5oZ

20 percen belül jött az újabb katasztrófa a japánoknál, ugyanis a #9-es autónak (José Maria Lopez, Nicolas Lapierre, Yuni Kunimoto) nekiment Simon Trummer a Manor #25-ös számú Orecájával. A baleset bal hátsó defektet vont maga után azonnal, de mint kisebb kiderült, olyan mértékben sérült az autó, hogy esélytelen volt vele még a depóig is visszajutni.

A kategóriában a legrövidebb versenyt a privát ByKolles Racing produkálta - az osztrák csapat autóját Oliver Webb a Tertre Rouge kanyarban már az első percekben odavágta a falnak, végül a második órában megerősítették az egység kiesését motorhibára hivatkozva.

LMP2

5941b4503f6c0.jpgAz LMP2-ben akár még egy abszolút győzelem is kilátásában volt a Jackie Chan DC Racing #38-as számú Orecája révén, pedig az egységnek nem volt gördülékeny a menet, főleg a korai órákban. Először Jarvis veszített időt a bokszkiállásánál, majd a 19 esztendős Le Mans-újonc Thomas Laurent kapta el egy kicsit a falat az autó orrával az Indianapolis-kanyar végénél, aminek következtében megsérült az orrkúp. Ekkor Laurent kijött a pitbe, és még körön belül vissza tudott térni a pályára.

Ekkor a Rebellion Racing ragadta meg a vezetést a #31-es számú autójával, a volánnál Bruno Senna, Nicolas Prost és Julien Canal hármasával. Hamarosan a testvérautó, a #13-as (Nelson Piquet Jr., Mathias Beche, David Heinemeier Hansson) is felzárkózott és a verseny első felének a nagyja úgy telt el, hogy a korábban LMP1-L autókat futtatott istálló vezette a géposztályt - ez idő alatt a két autó több ízben is találkozott a pályán.

Azonban a #38-as Orecánál kulcsszerepet játszott a felzárkózásban az ezüstlicenszes Thomas Laurent, aki a hasonló besorolású versenyzőtársakhoz képest kiemelkedő tempót tudott diktálni. Ennek és a Rebellion csapatát hátráltató problémáknak köszönhetően néhány órán belül már újra Jackie Chan csapatánál volt a vezetés, méghozzá jókora előnnyel. A Rebellion versenyébe meg olyan "nüansznyi" dolgok szóltak, mint például a féklámpa elromlása.

Vasárnap reggel pedig már a #38-as autóról szóltak a hírek, miszerint akár első LMP2-es egységként meg is nyerheti a Le Mans-i 24 órást. Azonban az utolsó óra előtt a mezőny végéről felzárkózva szintén bámulatos teljesítményt nyújtó #2-es Porsche-val esélye sem volt felvenni a harcot. Így végül a Oliver Jarvis, Thomas Laurent és Ho-Pin Tung hármas kategóriagyőzelemmel és abszolút második hellyel zárta az egynapos viadalt.

A #31-es Rebellion akkor esett ki vasárnap reggel a játékból, amikor 90 percig váltóhiba miatt a garázsban volt az egység. Ellenben a #13-as autó a második lett a géposztályban, abszolút összesítésben pedig a dobogó legalsó fokára is felállhatott - noha a #38-as győztes autóhoz képest eléggé nagy, két környi volt a hátránya, de ez betudható annak, hogy menet közben az autón sok kisebb szerelést végre kellett hajtani, plusz egy áthajtásos büntetést is kapott a trió egy bokszutcai szabálytalanságért.

59469d5f45022.jpg

Utóbbi okok miatt sokáig úgy tűnt, hogy a #35-ös Signatech-Alpine lesz ott a dobogó legalsó fokán a Nelson Panciatici - Pierre Ragues - André Negrao hármassal. Azonban azzal, hogy Negrao az utolsó órában hibázott a Mulsanne-nél, visszaesett az egység a kategóriabeli negyedik helyre.

Viszont még a Jackie Chan DC Racing #37-es egysége is befért a Signatech elé, amely akkor veszített időt, amikor az egyik tulajdonosnak, David Chengnek volt egy kicsúszása.

A legjobb nem orecás autó a United Autosports #32-es Ligier-je lett, amely a kategórián belül az ötödik pozícióban végzett Will Owennel, Hugo De Sadeleerrel és Filipe Albuquerque-vel. Sima versenye volt az egységnek, de a tempója nem volt elegendő az élmenők elcsípéséhez. Mögötte a #40-es Graff-Oreca zárt a hatodik helyen, a James Allen - Franck Matelli - Richard Bradley trióval.

24 Heures du Mans on Twitter

Sortie de piste au Dunlop pour la @ManorWEC #25 #LeMans24

Ezúttal a Manor számára nem jött ki a lépés Le Mans-ban. A #24-es autó egy ideig pedig még vezetett is, amikor Jean-Éric Vergne ült a volánnál, ám a francia csapattársai, a brit Tor Greaves és a svájci Jonathan Hirschi nem tudtak diktálni ugyanazt a tempót. A #25-ös kocsi számára az éjszaka véget ért a viadal, amikor Simon Trummer ütközött a Toyota #9-es autójával a Dunlop-kanyarban.

A pole pozíciós, a TDS Racing által futtatott #26-os G-Drive-Oreca rémálomszerű versenyen van túl. A gondok már a verseny elején megkezdődtek, ugyanis Roman Rusinov már az első körben megpördült, aminek köszönhetően az egység visszaesett a 14. pozícióba az LMP2-n belül. Ráadásul ekkor megsérült az orr rész is, így be kellett iktatni egy bokszkiállást, ami további időveszteséghez vezetett. Azonban a második órában újra jöhetett a bokszba az orosz versenyző, miután a Porsche-kanyarokban, a lekörözések alkalmával összeütközött a GTE Am-kategóriában a #88-as rajtszámú Proton-Porsche arab versenyzőjével, Khaled Al Qubaisi-val. Az Oreca jobb eleje alaposan összetört, az autó pedig a következő, nürburgringi versenyre kapott egy 3 perces stop&go büntetést baleset okozásáért.

24 Heures du Mans on Twitter

Les voitures de sécurité sont déployées suite à la sortie de piste de l'Oreca 07 #28 @TDSRacing_live au Karting #LeMans24

A másik TDS-Oreca, a #28-as sorsa sem volt jobb: a 15. órában ugyanezen a részen Emmanuel Collard szenvedett óriási balesetet.

GTE Pro 

Eseménydúsan indult a versenyzés a GTE Pro-kategóriában, ugyanis a második kockából induló, #51-es AF Corse-Ferrari Pier Guidi-val a volánnál remekül rajtolt, átugorva a pole pozíciós #97-es Aston Martint, és egészen a 3. körig vezetett. Ekkor Nicki Thiim az Aston Martin #95-ös autójával mindkét előtte haladót megelőzte. Ám az egység a dicsőséges pillanatokat csak a 3. óráig élvezhette, ugyanis amikor Marco Sorensen a Tertre Rouge-ban ráhajtott némi törmelékre, defektet kapott.

Ezzel a #97-es Aston Martin került az élre, a Darren Turner - Jonathan Adam - Daniel Serra hármas előnye pedig 2 másodpercesről 1 percesre hízott, miután az ötödik órában nagyon jól jött ki a lassú zónából.

24 Heures du Mans on Twitter

Accident de la Ferrari #82, poussée par l'Oreca #28 @TDSRacing_live #LeMans24 https://t.co/4bhqDLumCx

Az idő előrehaladtával pedig több olyan egység is kiesett a győzelemért zajló csatából, amelyet előzetesen a favoritok közé soroltunk. Így járt például a Risi Competizione #82-es számú Ferrarija Giancarlo Fisichellával, Pierre Kafferrel és Toni Vilanderrel - amikor Kaffer ült a volánnál, az ötödik órában nagy csatában volt egy másik Ferrarival, és az első Mulsanne-sikánnál a TDS Racing #28-as számú LMP2-es autója lekörözésnél belelökte a szalagkorlátba a tűzpiros 488 GTE-autót.

24 Heures du Mans on Twitter

@TommyMilner (@CorvetteRacing #64) est parti à la faute à la sortie du virage du Pont. #LeMans24 https://t.co/rG0Xkr8kXQ

Kis híján már a verseny harmadánál búcsút vehettünk a #64-es Corvette-től, ugyanis a szerelőcsapat Tommy Milnert nem megfelelően rögzített kerékkel küldte ki a pályára, a versenyző meg emiatt a Porsche-kanyaroknál elveszítette az uralmát az autója felett, az amerikai pedig az autó hátuljával nekiment a falnak. Szerencsére vissza tudott evickélni a bokszutcába, ahol reparálni tudták az C7.R-t.

Bizonyos esetekben defektekbe torkolló boksztaktikák, lassú zónás és sárga zászlós periódusok után nyilvánvalóvá vált az utolsó órákra, hogy a profik GT-osztályában három autóval számolhatunk igazán: a #97-es Aston Martinnal, a #63-as Corvette-tal, illetve a #91-es Porsche-val. Serra nagyon sokat tett hozzá ahhoz, hogy az Aston Martin az esélyesek közé kerüljön - jó tempóját többek között az is bizonyította, hogy a kora reggeli órákban kétszer is megfutotta a kategóriabéli körrekordot.

Sokáig az #51-es AF Corse-Ferrarinak is volt némi reménye az elsőség kapcsán, azonban James Calado vasárnap reggel ütközött az Aston Martin #90-es számú, amatőr kategóriás gépével, amely miatt egy extra kiállásra volt szükség. Az olaszok #71-es autója azok után lett esélytelen, hogy kapott egy áthajtásos büntetést a pályahatárokra vonatkozó szabály folyamatos megszegése miatt, továbbá a Davide Rigon - Sam Bird - Miguel Molina esélyeit az is rontotta, hogy a biztonsági autós fázisokból rendre rosszul jöttek ki.

Előbb-utóbb a háromesélyes küzdelem kétesélyessé vált az élen, miután a #91-es Porsche-ban Frederic Makowieckinek ki kellett hajtania kényszerből még egyszer a depóba egy defekt miatt az utolsó előtti órában.

24 Heures du Mans on Twitter

��� #LeMans24 https://t.co/QewKzviWv9

Ezt követően azonban a #63-as és a #97-es autó között nagyon kemény csata alakult ki, amely során Adam és Taylor többször is összeért. A vérre menő párbaj pedig az utolsó percekig nyitott volt. A csata az utolsó kört megelőzően, a Ford-sikánban dőlt el tulajdonképpen, amikor a Corvette elkezdett küszködni az irányítással és a gumikkal - mint kiderült, Taylor kapott egy defektet, aminek köszönhetően Adam sallangmentesen el tudott menni az amerikai mellett.

A defekt miatt a #63-as Corvette visszaesett harmadiknak, ugyanis még Harry Tincknell is elment mellette, felzárkózva a második pozícióba, az Aston Martin Racing gépe mögé a #67-es Forddal, amelyen Andy Priaulx-lal és Luis Felipe 'Pipo' Deranival osztozott. A #91-es Porsche a negyedik helyen látta meg a kockás zászlót.

GTE Am

A leglassabb géposztályban, a GTE Am-ban ennél egyértelműbb volt a győzelem sorsa, ugyanis hiába indult csak a kategóriabeli hetedik rajtkockából a JMW Motorsport #84-es Ferrarija a Will Stevens - Dries Vanthoor - Robert Smith versenyzőhármassal, egykörös előnnyel zárta az élen a kategóriát. A második helyen a Spirit of Race #55-ös Ferrarija végzett, a Duncan Cameron -  Aaron Scott - Marco Cioci trióval, megelőzve a Scuderia Corsa #62-es Ferrariját (Cooper Mac Neil, Williams Sweedler, Townsend Bell).

A pole-ból induló "művészautó", a Larbre Competition #50-es Corvette-ja meg csak a mezőny végén zárt, mert noha Fernando Rees a C7-Z06-os géppel még a Pro kategóriát is meg tudta szorongatni, csapattársai, Romain Brandela és Christian Philippon korántsem tudták hozni ezt a tempót...

24 Heures du Mans on Twitter

L'Aston Martin #98 @AMR_Official, leader en catégorie LMGTE Pro, rentre à son stand au ralenti. L'avant droit est abîmé. #LeMans24 https://t.co/JhGLWhg5h8

A kategória egyik fő esélyese, a Paul Dalla Lana, Pedro Lamy és Mathias Lauda által vezetett #98-as Aston Martin csak a nyolcadik lett, ugyanis az autó a törmelékekre ráhajtva összegyűjtött egy defektet, amely egy hosszabb szervizelést igényelt.

Egyébként az idei Le Mans-i 24 óráson sikerült megdönteni a rekordot a célba ért autók számát illetően, ugyanis a 60-ból 49 egység ért célba, megdöntve a tavalyi 44-es számot. Azonban a 11 kiesőből 4 LMP1-es volt, amely a kategória háromnegyedét jelenti, nem beszélve arról, hogy a célba ért két autónak is gondja adódott - hiába modern és innovatív, a megbízhatóság terén azért vannak gondok bőven. Kíváncsiak vagyunk annak kapcsán, hogy lépnek-e valamit a szervezők e téren, ugyanis az Audi kiszállásával, valamint a hybrid technológia megbízhatósági aggályaival könnyen veszélybe kerülhet a kétségkívül leggyorsabb géposztály.

A Le Mans-i 24 órás végeredménye:

null

null

FRISSÍTÉS: BRÉKING - KIZÁRTÁK A #13-AS REBELLIONT!

WEC - A DRÁMÁK SOROZATA A LE MANS-I 24 ÓRÁS FUTAM LEINTÉSE UTÁN SEM ÉRT VÉGET

Kizárták a Rebellion abszolút dobogós egységét, ezzel pedig a Jackie Chan DC Racing mindkét autója a dobogón! Remekül szerepelt az idei év eleje óta már LMP2-es autókkal versenyző Vaillante Rebellion Racing a 85. Le Mans-i 24 óráson, hiszen a Nelson Piquet Jr.

Fotó: Porsche, FIA, FIA WEC Media

Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr5412603213

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása