F1 - KORSZERŰBBÉ VÁLHAT A FORMA-1-ES KÖZVETÍTÉS

2016_spanish_gp_race_021.jpg

Nagyon úgy fest, hogy rövidesen a Forma-1 is 21. századivá válhat abból a szempontból, hogy a televíziók világához való, több évtizeden át tartó ragaszkodás után elindítják az internetes közvetítést.

A Forma-1 első szezonjára 1950-ben került sor, de a sportág globális szinten igazán az 1970-es évektől kezdett el terjedni, amikor Bernie Ecclestone elkezdett különböző tévétársaságokat megkeresni, mégpedig ingyen közvetítési jogokat felajánlva, amelyek így tévécsatornák számára vasárnap délutánonként két órányi minőségi műsoridőt biztosított. De ugyebár Ecclestone üzleti képességei már akkor is képviseltek egy szintet, de egy ideig még viszonylag megfizethető áron, futamonként körülbelül 1000-1500 euróért árulta a jogokat, aztán szép lassan az egekbe emelkedtek az árak, és már csak a komplett szezont lehetett megvásárolni - ekkor persze már nem volt akkora az érdeklődés a tévécsatornák részéről.

Maga a televíziós közvetítéshez való ragaszkodása nem is lett volna baj Ecclestone részéről, azonban a korszerűsítési folyamatokra nemigen lehetett rávenni... A 2000-as években sok-sok éven át kellett győzködni a brit üzletembert, hogy ésszerű döntés lenne már átállni a digitális képsugárzásra. Mr. E.-vel kapcsolatosan akkor pedig már ne is használjunk olyan szavakat káromkodás gyanánt, hogy 360°-os kamerák és társai.

A Tata Communications cég 2012 óta működik együtt a száguldó cirkusszal, azon céllal, hogy fejlessze a sportág közvetítési technológiáját, illetve korszerűsítse az adásokat. A sikeres kooperációra egyértelmű bizonyítékként szolgál az, hogy a múlt héten bejelentették, hogy az idei évtől kezdve a Dorna Sports (a MotoGP és a Superbike Világbajnokság promótere) megállapodást kötött a Tatával a Forma-1-ben használt koncepció átcsempészése kapcsán. A megegyezés pedig azt is magában foglalja, hogy a Tata a Dorna mind a 80 médiapartnere számára kiterjeszti a termékeit, amely a különféle hálózatokat, a UHD technológiát és a 360°-os kamerát takarja.

969aefa9f5dc7df1c2246468d95041ea.png

Emellett a Tata által nyújtott előnyöknek köszönheti a színfalak mögött élet is megváltozhat, ugyanis az adatátviteli eszközök technológiája és sebessége lehetőséget nyújt ahhoz, hogy a tévéközvetítési stáb a saját bázisáról végezzen el bizonyos munkákat, amelyhez korábban "egy csokornyi" stábtagot kellett körbeutaztatni a nagyvilágban - ezáltal pedig az utazásra szánt költségei is csökkenhetnek. A Forma-1 esetében ez a bázis közel van a londoni Biggin Hill repülőtérhez, még a Dorna esetében ez a központ Barcelonában helyezkedik el.

A rajongók pedig már évek óta próbálnak hangot adni annak, hogy ideje lenni az egyre korszerűtlenebbeknek számító televíziókról áthelyezni a hangsúlyt arra, hogy a sportág olyan, a mai világban is ismert technikai kütyükön is nézhető legyen, mint például egy tablet.

2016_chinese_gp_preview_40.JPGJelen állás szerint a Forma-1-es közvetítések kapcsán azt is előrelépésként könyvelhetjük el, hogy az idei évben a brit Sky Sports már Ultra HD-minőségben fogja sugározni az eseményeket azt követően, hogy a tavalyi Szingapúri Nagydíj folyamán tesztelték a rendszert. A jobb minőség pedig egyértelműen növelni fogja az otthoni élményt.

A Tata pedig jelenleg egy olyan technológián dolgozik a Forma-1-gyel és a Dornával, amely áttörést jelenthet a sportközvetítések világában. Ez pedig az OTT ('Over-The' Top). Az OTT pedig a jövőben lehetőséget biztosíthat arra, hogy egyenesen, csúszás nélkül nézhessük kedvelt sportágunkat, ehhez pedig csupán internetkapcsolat szükséges. Maga a technológia a Netflix és az Amazon Prime modelljén alapszik, amely szolgáltatások arról ismertek, hogy pénzes térítés fejében kábel-, vagy műholdas téve-előfizetést biztosít. Ez olyan szempontból előnyös lenne a Forma-1 számára, hogy sokkal nagyobb nézettségre tennének szert, amellett, hogy a bevételek is növekednének.

Az F1 OTT olyan szempontból is új, korszerű dolgot tudna biztosítani a fanatikusok számára, hogy az adott eseményeket akár úgy is figyelemmel tudnák kísérni, hogy a közvetítés "főszerepében" a kedvenc csapata vagy pilótája van.

2016_chinese_gp_preview_47.jpgEz egy olyan technológia, amely iránt a Forma-1 az elmúlt évek folyamán nem igazán volt érdeklődéssel, miközben például a MotoGP a Videopass szolgáltatás révén évek óta működik egy hasonló rendszer. Utóbbi versenysorozatban pedig ez a szolgáltatás évi 179 euró fejében lehetővé teszi azt a fizető szurkolók számára, hogy minden pályán zajló eseményt élőben kísérjenek figyelemmel, illetve további, extra videós tartalmakhoz kapjanak hozzáférést.

Miután pedig a Forma-1-ben tulajdonosváltást történt, és a televízióhoz rögeszmésen ragaszkodó Bernie Ecclestone helyébe a Liberty Media lépett, jó esély van arra, hogy ez a sportág is elmozdul egy ilyesféle irányba. Arra azonban fel kell hívni a figyelmet, hogy ha ez meg fog történni, az se most lesz, egyik napról a másikra.

A száguldó cirkusz médiapartnere, a Tata Communications szerint a Forma-1 már készen állna az OTT-közvetítésre, azok után, hogy a tavalyi év második felében sikeres próbán esett át az UHD-képsugárzással együtt.

A cég Forma-1-ért felelős ügyvezető igazgatója, Mehul Kapadia úgy gondolja, hogy az OTT az, amire a szurkolóknak szükségük van. Kapadia ugyanakkor elismerte, hogy a cég számára bizonyos területeken nehézséget okozott a technológia tökéletesre való csiszolása: "Az OTT által szembesült legfőbb kihívások egyikének az bizonyult, hogy a telefonon és az iPad-en látott dolgokat szinkronba hozzuk azzal, amit a televízión keresztül látunk."

2016_singapore_gp_race_016.jpg

Kapadia ezután elárulta, hogy a problémát sikerült kiküszöbölni, és a technológia most már készen áll: "Cégünk fennállásának egyik legnagyobb technikai kihívásának bizonyult ezen probléma kiküszöbölése, amelynek kidolgozásával az volt a célunk, hogy bebizonyítsuk azt, hogy meg tudjuk csinálni. Ezt teszteltük a tavalyi Szingapúri Nagydíjon, és azt kell, hogy mondjam, a technológia készen áll a használatra."

Azonban az OTT-t egyelőre még nem lehet bevetni, mégpedig a jelenleg érvényben lévő, televíziós kontraktusok miatt. Viszont a Liberty Media érkezésének köszönhetően a jövőben ez is változhat.

"Ez egy financiális kihívás, ugyanis a sportág direkt érné el a fogyasztókat, de mindeközben ezzel elesnének a televíziós társaságoktól érkező bevételektől. Legyen szó futballról, Forma-1-ről, vagy krikettről, a sport közelsége jelenti a szórakoztatási komponenst. Mi 360°-os digitális fordulatra készülünk, a fanatikusok érdekében."  - nyilatkozta Kapadia. 

Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr3112262260

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása