Tegnap robbant ki a hír, miszerint a Mercedesnek és a Red Bull csapatának új felfüggesztést kell építenie, miután a Ferrari nem olyan régen pontosítást kért a Nemzetközi Automobil Szövetségtől a szóban forgó alkatrészre vonatkozó szabályokkal kapcsolatosan.
Mint ismeretes, még 2014 nyarán betiltották a FRIC névre hallgató rendszert a szabályalkotók a Forma-1-ben, amely mind a négy kereket hidraulikusan összekapcsolta. Ez a Mercedesnél akkoriban egy csodafegyvernek számított, ám tavaly ősszel kiderült, hogy legális kereteken belül máris sikerült egy hasonló rendszert kifejleszteni, amely a kétoldali kerekeket egy hidraulikus futóműelemmel kapcsolja össze.
Ez az elem pedig nagyban hozzájárult a domináns bajnokcsapat autójának a stabilitásához, emellett javítja a tapadást, és az alacsonyabb hasmagasság is kivitelezhető vele - ezek összességében pedig aerodinamikai előnyt jelentenek. Így talán nem véletlen, hogy a Mercedes megoldása annak szabályossága ellenére igencsak piszkálta a rivális alakulatok csőrét.
Hasonló módszerrel pedig a Red Bull és a Ferrari is kísérletezett - annyi különbséggel, hogy utóbbi két istálló rugós szerkezetet használt a hidraulikus helyett.
Viszont most úgy tűnik, hogy a Mercedes megoldása szabálytalanná válhat. Ez úgy derült ki, hogy még a karácsonyi ünnepeket megelőzően Simone Resta, a Scuderia Ferrari főtervezője levélben érdeklődött a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) versenyigazgatójánál, Charlie Whitingnál afelől, hogy szabályos lenne-e az, ha egy, a Mercedeséhez hasonló rendszert fejlesztenének ki, amely a kerekek fizikai összeköttetése nélkül is képes elérni a korábban a FRIC-szisztéma által produkált hatást. A szakember az irományában azon aggodalmát is kifejtette, hogy ez a megoldás ellentmondásba keveredne a technikai szabályzat 3.15-ös pontjával, amely a mozgatható aerodinamikai eszközök tilalmát foglalja magában.
Charlie Whiting válaszlevelében kifejtette, hogy a Ferrari által felvázolt megoldás nem lenne a szabályoknak megfelelő. És itt jön a feketeleves, mert ez egyúttal azt is jelenti, hogy akkor a Mercedes és a Red Bull megoldása is ellentétes a regulákkal. Ugyanakkor ezt a versenyigazgató nem említette a levelében. Viszont az Autosport úgy tudja, hogy a szóban forgó csapatok máris elkezdtek kérdezősködni az FIA-nál, hogy választ kapjanak arra, hogy tényleg ütközik-e a szabályokkal a felfüggesztésük. Ha igenleges választ kapnak, akkor az azt jelentené, hogy új alkatrészt kéne tervezniük.
Kováts Olivér
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.