Adrian Newey, a Red Bull tervezője szerint a 2009-es dupla diffúzoros ügy csak Max Mosley leckéje volt a Ferrarinak és a McLarennek.
Ross Brawn 2009 év elején mindössze 1 euróért vásárolta meg a gyári Honda istállót, és elindította a később gyári Mercedes csapattá kinövő Brawn GP-t. Autójukon nagy meglepetést keltve megjelent a dupla diffúzornak nevezett eszköz, mely abban az időben radikális újításnak bizonyult. Aztán a szezon kezdetekor jött a meglepetés: először kettős győzelmet aratott a két Brawn pilóta, Jenson Button és Rubens Barrichello a szezonnyitón, majd novemberben Jenson Buttonnal világbajnok lett az istálló. Szinte minden szakérő a dupla diffúzornak tulajdonította a siker jelentős részét, ám Adrian Newey más állásponton van ezzel kapcsolatban.
Abban az időben Ross Brawn csapatán kívül a Williams, a Toyota, majd később a Red Bull alkalmazta a forradalmi újítást versenyautóján, de ők nem voltak képesek olyan hatékonyan használni azt, mint Brawnék. A dupla diffúzort nem használó csapatok azonban merőben ellenezték a megoldást, mondván az szabálytalan, de mivel az FIA technikai szabályzatában erről nem volt külön megfogalmazás, az akkori elnök, Max Mosley szabályosnak nyilvánította azt. Newey szerint azért, mert a sportot akkor uraló Ferrari és McLaren nem használta az eszközt, Mosley pedig "meg akarta leckéztetni" e két alakulatot, és a brit fogalmazása szerint le akarta őket taszítani a trónról, hogy más csapatoknak is legyen esélye.
Newey elmondása szerint a Red Bull nem tudta eldönteni, használja-e az eszközt, mivel a téli felkészülés alatt még nem volt tiszta, szabályos-e vagy sem, ezért inkább a biztos utat választották, ami később, a megoldás engedélyezése után hátrányba sodorta őket. Ennek ellenére azt mondja, utólag örül, hogy végül így alakultak a dolgok, hiszen így a dupla diffúzor alapjára tudták megépíteni jövőbeni világbajnok autóikat.
A brit szakember emellett azt is elmondta, az egyre szigorodó szabályok miatt manapság már nehezen lehetne, sőt, gyakorlatilag lehetetlen előállni hasonló radikális ötletekkel.
Fotó: motorsport.com
Fábián Patrik
Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.