EXTRA: F1 - EGY HOSSZÚ ÚT ELŐTT: MIT ÉRHET EL VETTEL ÉS A FERRARI?

f1-hungarian-gp-2015-race-winner-sebastian-vettel-ferrari.jpg

Idén egy új fejezet kezdődött meg Sebastian Vettel életében, mégpedig a Ferrari családjánál, egy hosszú Red Bull-korszakot követően. Az első év után bátran kijelenthető, hogy a német négyszeres világbajnok újjászületett az olaszoknál, a kudarcokkal teli, 2014-es szezon után. De vajon lehet-e a határ a csillagos ég, amely a páros együttműködésének eredményességét illeti?

Sebastian Vettel 2007-ben mutatkozott be a Forma-1-ben, az Amerikai Nagydíj alkalmával a BMW Sauber csapatánál, miután az azt megelőző kanadai versenyen balesetet szenvedett a lengyel Robert Kubica, így valamilyen szinten mondhatjuk azt, hogy a német bemutatkozása a sors véletlenszerű játékának köszönhetően jött össze. Azonban az akkor még csak 19 esztendős német versenyző nem okozott csalódást, ugyanis mind a kvalifikáción, mind a futamon a legjobb nyolcban zárt, tehát már bemutatkozó hétvégéjén pontot szerzett.

f1-italian-gp-2008-podium-race-winner-sebastian-vettel-celebrates-with-champagne.jpg

Tehetségére szinte azonnal felfigyelt Dietrich Mateschitz és a Red Bull, és a szezon második felét már a faenzai székelésű Toro Rosso csapatnál teljesíthette, melynél ugyanúgy ki tudott bontakozni, erről a kínai versenyen elért 4. hely tanúskodott. Igaz, ezt azelőtti viadalon, Fujiban felül lehetett volna múlni, azonban ezen reményeket egy Safety Car mögötti szerencsétlen baleset szertefoszlatott, miután nekicsapódott Mark Webber Red Bulljának hátulról. Viszont 2008-ban "a kis német" újra bizonyíthatott, noha az év első szakasza eléggé rosszul sikerült a számára, miután több alkalommal lett műszaki hiba, vagy rajtbaleset áldozata. Azonban a monacói fordulótól kezdve csak négyszer nullázott a német pilóta, egyébként elég komoly fejfájást okozott a középmezőnynek, sőt, az élmezőny tagjait is már elkezdte kóstolgatni. Végül a 2008-as monzai hétvégén Vettel kezébe került a Jolly Joker, és az esős körülmények között hihetetlen tempót diktálva megszerezte a pole pozíciót, majd egy napra rá, a futamon elsőként intette le őt a kockás zászló, amikor még csak 21 éves és 73 napos volt.

f1-indian-gp-2013-race-winner-and-2013-world-champion-sebastian-vettel.jpg

A kétségtelenül kiváló teljesítménye meggyőzte a Red Bull vezetőségét, és Dietrich Mateschitzék nem látták annak akadályát, hogy Sebastian Vettel legyen a Forma-1-et versenyzőként maga mögött hagyó David Coulthard utódja, 2009-től. Ekkorra pedig már pont elkezdett beérni az energiaitalosok kemény munkájának gyümölcse, így Sebastian Vettel részéről már csak arra az utolsó löketre volt szükség, a német ezt meg is adta. A német pilóta négy alkalommal (Kína, Nagy-Britannia, Japán, Abu Dhabi) nyert, és az ezüstérem is meglett a bajnoki pontversenyben, akárcsak a konstruktőri bajnokságban a Red Bullnak. 2010 és 2013 között pedig a Forma-1 abszolút Sebastian Vettel és a Red Bull világverő dominanciájának jegyében telt, ugyanis ebben a négy szezonban minden alkalommal Milton Keynes-ben kötött ki az egyéni és a konstruktőri bajnoki cím megnyeréséért járó serleg is. Azonban a V6-os éra 2014-es érkezése kinyírta a Red Bull istálló fölényét, miután a Renault erőforrásai katasztrofálisra sikeredtek, teljesítmény és megbízhatóság terén is, ráadásul még csúnyán ki is kapott a csapathoz újonnan érkező ausztrál csapattársától, Daniel Ricciardótól.

A négyszeres világbajnok viszonylag elég hamar, nagyjából 8 hónap alatt megelégelte a Red Bull Renault szenvedését, és inkább az átigazolás mellett döntött. 2014. november 20-án látott napvilágot a hír, miszerint Vettel 2015-től kezdve a Ferrari csapatát fogja erősíteni. Elnézve az olaszok 2014-es tragikus szezonját, nem kis rizikót vállalt a germán versenyző, mivel valamivel több, mint két évtized után először zártak győzelem nélküli esztendőt.

f1-sebastian-vettel-tests-ferrari-f2012-2014-sebastian-vettel-scuderia-ferrari.jpg

Viszont a tél folyamán kisebb csodát hajtott végre a nagy múltú istálló, és mintha nem is történt meg volna a 2014-es év, egy egészen jó konstrukcióval álltak elő 2015-re. Vettel pedig nagyon komoly személyiségfejlődés állt, jobban mondva, inkább új erőre kapott. Eleinte nagyon a red bullos tapasztalataira akarta rátámasztani a csapatot, de aztán "visszafogta magát". Amúgy pedig kiválóan illeszkedett be a Ferrari családjába, és szinte azonnal elkezdte maga köré építeni csapatot, sőt, még az olasz nyelv megtanulásába is belefogott. Az előrelépés már a téli teszteken meglátszott, és nem sokat csorbult az SF15-T teljesítménye a versenyszezonra sem. Már az első versenyek alatt egyértelművé vált, hogy a Ferrari ebben az esztendőben a második erő szerepét fogja betölteni. Sőt, Vettel és a Ferrari már Malajziában borsot tört a mercedesesek orra alá, és a német-olasz himnuszpáros a 2006-os Kínai Nagydíj óta először csendült fel Sepangban. Mindemellett Sebastian Vettel a Hungaroringen játszi könnyedséggel utasította maga mögé a Mercedes párosát, már a start utáni métereken, onnantól kezdve pedig érinthetetlen volt a négyszeres világbajnok, és könnyedén nyerte meg a 30. Magyar Nagydíjat, miközben a Mercedesek csak a TOP 10 második felében zártak bukdácsolásukat követően. Azonban a legegyértelműbb fölényt Szingapúrban tanúsították, amikor a Mercedes konkrétan csak árnyéka volt az élcsoportnak, Vettel és a Ferrari pedig idei harmadik győzelmüket aratták. Az idei évben pedig összesen 13 alkalommal állt dobogóra a heppenheimi születésű pilóta.

f1-german-gp-2012-sebastian-vettel-red-bull-racing-and-michael-schumacher-mercedes-amg-f1.jpg

Ez a teljesítmény pedig nagyon jó jövővel kecsegtet, főleg, ha párhuzamot vonunk Schumacher és Vettel ferraris debütáló éve között. Több átfedés is van ugyanis:

  1. Mindketten 27 évesen érkeztek a Ferrarihoz.
  2. Már világbajnokként érkeztek Maranellóba.
  3. 14 futam után már mindkettőjüknek megvolt a három győzelem.
  4. Az első versenyen, Melbourne-ben mind a ketten a 4. helyről rajtolhattak.

f1-australian-gp-2015-sebastian-vettel-ferrari-sf15-t.jpgMindemellett azt is megemlíthetjük, hogy Vettel elődjéhez hasonlóan kezdte el maga köré építeni a csapatot. A hungaroringi hétvégén is azt lehetett látni, hogy péntek este, amikor a bokszutca már javában kezdett elcsendesedni, akkor Sebastian Vettel beugrott a Ferrari garázsába segíteni, és a csapattagokkal pacsizni. Ezek azok a gesztusok, amelyek csapattá teszik a csapatot.

Mindezek alapján arra következtethetünk, hogy Vettel bejárja a schumacheri utat, csak az a kérdés, hogy mennyi idő alatt aratja le a babérokat, netalántán mikor valósulhat meg a német pilóta és az olasz csapat által hőn áhított bajnoki cím? Utoljára 2007-ben járt az egyéni trófea Maranellóban Kimi Raikkonen révén, a konstruktőri kupa pedig 2008-ban. Most pedig Sebastian Vettel esélyesnek tűnik arra, hogy újra a csúcsra vigye a vörös paripát, akár már jövőre. De mi lesz utána?

Ami azonban beleköphet a német pilóta levesébe, az a 2017-es és a 2018-as szabályváltozások, amelyek merőben átalakítják a Száguldó Cirkuszt. Itt pedig az a kérdés merül fel, hogy ezekhez miképpen tud alkalmazkodni a legnagyobb múlttal bíró alakulat, amely az elmúlt 1,5 évben drasztikus változásokon esett keresztül annak érdekében, hogy hosszú idők után először legyenek igazán sikeresek.

Erre minden esély megvan, jövőre a Ferrari a Mercedes fő kihívója lesz valószínűleg, azonban itt valamilyen szinten kettétörne a "schumacheri út" Vettel életében, ugyanis a hétszeres világbajnok az 5. közös szezonban vitte abszolút sikerre a maranellói gárdát. A többit majd meglátjuk...

Hamarosan pedig újabb elemzőcikkel jelentkezünk!

Fotó: motorsport.com

Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr118182520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása