F1: Még nincs vége, fellebbezhetnek Vettel kizárása ellen

Továbbra sem tekinthető véglegesnek a Formula–1-es Magyar Nagydíj végeredménye: az Aston Martin várhatóan úgy dönt, harcba száll Sebastian Vettel második helyének visszaszerzéséért.

gp2111_133748_56i2668.jpg

Több órával a fordulatokban igencsak gazdag Magyar Nagydíj leintése után jelentették be, hogy diszkvalifikálják a másodikként végző Sebastian Vettelt, mivel nem maradt elegendő üzemanyag az Aston Martinjában – a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) mindössze három decilitert tudott kinyerni, holott a mintavételhez egy liter az előírt minimum.

Azzal próbált védekezni az alakulat, hogy 1,44 liternyi üzemanyag maradt az autóban, ezt a mennyiséget viszont többszöri nekifutásra sem sikerült kiszedni. Mindezek ellenére az Aston Martin jelezte, hogy fellebbezést nyújt be az ítélet ellen, erről már a felügyelőtestületet is értesítette – adta hírül a RaceFans. Ettől a ponttól fogva 96 órája van arra a csapatnak, hogy megerősítse szándékát, addig az FIA műszaki osztálya lepecsételi Vettel autóját.

A négyszeres világbajnok kizárásával 18 ponttól esett el az Aston Martin, így 48 pontjával a hetedik helyen áll a gárda, vagyis csak a mezőny sereghajtóit, a Williamst, az Alfa Romeót és a Haast előzi, 20 egységgel elmaradva az AlphaTauritól.

Fotó: Zak Mauger / Motorsport Images (Aston Martin F1 Team Media)

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr3216646606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

laci_52 2021.08.02. 23:58:52

Vettelnek kevés maradék üzemanyagért kizárás, Hamiltonnak viszont - pedig kis híján megölte Verstappent - 10 másodperc büntetés. Mi ez, ha nem kettős mérce?

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2021.08.03. 03:48:39

@laci_52: Ütközés okozásáért a 10 másodperc megszokott. Hogy ez sok vagy kevés, jó kérdés, hiszen a kockázatos manőverek és ezzel a kiszámíthatatlan kiesések izgalmasabbá teszik a versenyt. Ha pedig ott tartunk, hogy lassan a sakkban is magasabb a baleseti kockázat, mint az F1ben és az F1-es versenyautót úgy építik meg, hogy a hasonló ütközésekből komoly problémák nélkül lehet felállni, akkor a túl aggresszív és hibázó versenyzőt nem feltétlenül kellene büntetni. A 10 másodperc így lehet sok is.

De tökmindegy, hogy soknak vagy kevésnek tartjuk, az ütközés okozásáért ez a büntetés jár. A fő visszatartó erő az, hogy akár a hibázó, annak a csapattársa, stb. is kieshet.

A szabálytalan autóért, amikor elég sok szabálytalanság képzelhető el, alapvetően kizárás jár. Egyszerűen azért, mert nem tudják a sportfelügyelők eldönteni, mire ment volna az adott versenyző szabályos autóval, de azt tudják, csak szabályos autóval szabad részt venni a versenyen. Akinek az autója volt szabálytalan, az versenyen kívül ment, itt is érthető a kizárás.

A szabályos autóhoz az is hozzá tartozik, hogy bizonyos feltételeknek való megfelelésnek ADOTT MÓDON kell tudni ellenőrizni. Ha az üzemanyagra vonatkozó szabályok kapcsán az ellenőrzéshez adott mennyiség kell, és csak akkor szabályos, ha ennyi marad... A FIA már ezért is mondhatja azt, hogy így abból kell kiindulniuk, hogy a szabálytalan tüzelőanyag miatt tisztességtelen előnyt szerezhetett Vettek és így a szabályok ismeretében ki kell zárni.

De lépjünk csak tovább: Ha a meglévő üzemanyagból égettek el többet a szabályosnál, akkor az a plusz mennyiséggel arányos plusz felhasznált energiát, teljesítménytöbbletet jelent. A "pár %" plusz teljesítményt (mert a többiek sem tudják kimérni, pont 1L maradjon, ennél kicsit több szokott maradni) pedig Vettel a versenyen használta, és senki sem tudja megmondani, hol végzett volna enélkül a tisztességtelen előny nélkül.

Egyszerűen azért, mert bármilyen más büntetés szóba jönne, azzal lehetne kalkulálni és a mérnökök úgy terveznék az autót, hogy az (akár biztos) lebukás esetén is megélje csalni. A tisztességtelen előnyt jelentő szabálytalan autó kérdésében az egyetlen valós visszatartó erő nem a "te is kieshetsz", hanem a közel biztos kizárás.

kontrapunkt 2021.08.03. 08:17:38

@laci_52: Gondod át, mielőtt hülyeségeket posztolsz! Már rég észrevehetted volna, ha másból nem, akkor az utolsó posztokból, hogy Verstappen ugyanolyan hibás volt a versenybíróság szerint, mint Hamilton, csak semmi értelme nem volt a büntetésének, mert kiesett. Ha eddig nem tetted volna meg, kockázd ki az esetet, és látni fogod, hogy sima versenybaleset volt, amit el lehetett volna kerülni, ha Verstappen is elveszi a gázt, mint Hamilton tette. Nem kell mindent egyből készpénznek venni, amit a riporterek mondanak első felindulásból. A balesetnél semmilyen írott szabályt nem szegett meg senki, ellenben az Aston Martin esetében.

consul 2021.08.03. 08:17:50

Miután a FIA és a Kormány szerződést kötött arról, hogy 2034-ig fizetjük a jogdíjakat, Todt finoman Vettel értésére adta, hogy ő egy alkalmazott és nem szólogatunk be a vendéglátó országnak. Aki fizeti a cigányt, az rendeli a zenét, a pincér pedig nem oktat ki. A szabály, az szabály…

Indriq 2021.08.03. 08:30:40

@kontrapunkt: ez az érvelés több sebből vérzik....
egyrészt a versenybíróság azt mondta ki, hogy hamilton volt nagyobb részt a hibás, és kapott 2 pontot érte. Ugyan igaz, hogy Verstappent már nem lett volna érdemes 10 másodperccel büntetni, de pontot kapott volna, ha a nyakába varrták volna....

más: azt viszont érdemes lenne kivizsgálni jóval tüzetesebben, hogy micsoda véletlen folytán történt meg, hogy az elmúlt két futamon a két merci mindig sikeresen kiütötte/hatástalanította a legnagyobb riválisát. Mielőtt légbőlkapott összeesküvésnek tekintenénk, emlékezzetek vissza amikor Piquet azért vágódott a falnak, hogy Alonso megnyerje a futamot... nemigazán az a gentlemen klub a forma1

Sir Gombóc 2021.08.03. 11:40:38

@Indriq: a Hungaroringen nem a Merci ütötte ki Verstappent, hanem a McLaren, amit ugyan Bottas lökött fel, de ebben szándékosságot látni már-már beteges. Kiszámíthatatlan, mi történik ilyenkor.

kontrapunkt 2021.08.03. 12:15:58

@Indriq: Majd ha látom az F1 hivatalos honlapján a pontokat Hamilton neve mellett, akkor elhiszem, hogy őt hibáztatja a versenybíróság, ami egyébként dönthet szubjektíven, egyéb szempontok alapján is. Egyáltalán nem biztos, hogy az az igazság, amit ők mondanak. Ha nem csak összevissza beszélsz, akkor láthanád azt, amikor a két kocsi tökéletesen párhuzamosan egymás mellett halad.Ekkor Hamilton lassít(vagy fékez), Verstappen pedig tövig a gázon ráhúzza a kocsit. Aki ezt Hamilton hibájának látja, annak baj van a látásával, vagy az agyával. A másik: mint fent írták már, nem Bottas lökte meg Verstappent.
Egyébként ha összeszámolnánk Hamilton és Verstappen pályafutása alatt történt incidenseket, utcahosszal vezetne Verstappen, tizedannyi futamon.
Ezzel a témát lezártam a magam részéről.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása