F1: Több szempontból is tanulságos volt Grosjean balesete

Három ponton biztosan változtatni kell majd a Formula–1-es autókon Romain Grosjean tavaly novemberi horrorbalesete következtében – derült ki a Nemzetközi Automobil Szövetség vizsgálati jelentésének előre kiszivárgott részleteiből. A teljes vizsgálati anyagot a jövő héten mutathatják be az FIA Motorsport Világtanács előtt.

gp2016_171849_onz8011_v-221_1.jpg

Pályafutása egyik, ha nem a legnagyobb balesetével búcsúzott a Formula–1-től Romain Grosjean: a francia versenyző azt követően csapódott neki a korlátnak a Bahreini Nagydíj első körében, hogy autója irányíthatatlanná vált, amint összeért Danyiil Kvjattal, majd az 53 G-s erőhatás és 221 km/órás tempó mellett történt becsapódás hatására kettétört, tűzgolyóvá vált a Haas-Ferrari. Grosjean közel fél percet töltött a lángok között, így csodával határos, hogy csak a kézfejei égtek meg a balesetben.

A 34 éves pilóta balesetéből nemrégiben dokumentfilmet is készítették, eddig soha nem látott pontosságú, szuperlassított animációban modellezte le az eseménysort. Ebből többek között az is kiderült, hogy maga a baleset 1,6 másodperc alatt zajlott le.

Ross Brawn, a Formula–1 versenyigazgatója még a baleset napján alapos vizsgálatot ígért a baleset kapcsán – az egykori csapatfőnök kifejezetten aggasztónak találta, hogy így szétszakadt a szalagkarlatot Grosjean becsapódó autójának hatására. Úgy tudni, az FIA Motorsport Világtanács március 5-i ülésén mutatják be a vizsgálati anyagot, a Technikai Munkacsoporttal (TAC) viszont már a múlt héten megosztották azt.

Egy munkacsoportos forrásra hivatkozva a RaceFans és a RacingNews365.com arról ír, hogy Grosjean bukása miatt három ponton is változtatni kell az F1-es autókon:

  • az üzemanyagtankok zárásán és szabályosságán,
  • a HANS-en,
  • valamint a pedáloknál.

Megállapították ugyanis, hogy a tűz oka a kiömlő, majd lángra kapó üzemanyag volt, a baleset után készült képek pedig azt igazolják, hogy tulajdonképpen nyitott volt a Haas üzemanyagrendszere, a tankról ugyanis hiányzott a lezáró rész. A Formula–1-ben az üzemanyagtankokat ugyanaz a beszállító, az ATL biztosítja a csapatok számára, azoknak pedig a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) előírásai alapján meg kell felelniük az FT5-1999 szabványnak.

2019-ben vezette be az FIA, hogy a csapatoknak maguk kell leellenőrizniük, hogy autóik összhangban vannak-e az előírásokkal. Idén azonban újra a felügyelőtestület veszi kézbe az ellenőrzést, már ami az üzemanyagtankokat illeti. Úgy tudni, négy csapat esetében kell újratervezni az üzemanyagtartály lezárását.

Az F1-ben 2003 óta kötelező HANS-nél hasonló probléma merült fel, mint Kevin Magnussen 2016-os spái baleseténél: nemes egyszerűséggel kirepült az autóból a fej- és nyakvédő-rendszer. Egy meg nem nevezett, az egyik csapathoz tartozó forrás elmondása szerint nekik változtatniuk kellett már a HANS-en, noha az övék szinte megfelelt a követelményeknek, így szerinte mindenki másnak is módosítania kell.

Ami pedig a pedálok elrendezését illeti, egyrészt ez a Ferrari és a Haas esetében közös a két csapat közötti megállapodás értelmében (akárcsak a szintén ominózus üzemanyagtank), a legnagyobb probléma az, hogy a balesetnél beszorultak Grosjean lábai, így csak késlekedve tudott kiugrani az égő roncsból. Ezzel kapcsolatban viszont már csak a jövő évre vonatkozóan várhatóak módosítási javaslatok.

Grosjean már az IndyCarban tesztel – rögtön ki is csúszott

Miután a Haas nem tartotta meg őt 2021-re, kiszorult a Formula–1-ből, így az IndyCarban folytatja pályafutását Romain Grosjean. Mint arról beszámoltunk, a francia versenyző a Dale Coyne Racinghez igazolt, ám családi döntés értelmében az oválversenyeken nem áll rajthoz. A tengerentúli sorozat előszezoni tesztjén, a Barber Motorsports Parkban először ült autóba balesete óta, azóta 86 nap telt el.

Égési sérülései ugyan még nem jöttek helyre teljesen, az IndyCar hivatalos oldalának nyilatkozva Grosjean mégsem erre panaszkodott, hanem arra, hogy az áprilisi szezonnyitóig még sokat kell gyúrnia bicepszre. Talán ez is okozta azt, hogy már az első kanyarban eldobta a Dallara-Hondát, amivel a sóderágyban kötött ki.

Facebook-oldalán az – immár – egykori F1-es pilóta elújságolta, hogy 1:07.478-cal futotta meg a legjobb idejét, vagyis több mint egy másodpercet vert Szató Takuma 2019-es pole-idejére, ami 1:08.593 volt (2020-ban nem tartották meg az alabamai fordulót a koronavírus-járvány miatt). Legközelebb március 1-jén, a Laguna Seca-i pályán fog vezetni Grosjean.

Fotó: LAT Images / Haas F1 Team Media

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon, és csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr9216437880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása