WEC - ALONSÓÉK BEHÚZTAK A LE MANS-I 24 ÓRÁST, KETTŐS GYŐZELMET ARATOTT A TOYOTA
WEC 2018: Le Mans - Futam

5b2614e0480eb.jpg

Noha kétszer is stop&go-büntetést kapott a Le Mans-i viadal folyamán a #8-as Toyota, végül, 24 óra elteltével mégiscsak a Fernando Alonso – Sébastien Buemi – Kazuki Nakajima triót intették le elsőként, köszönhetően a spanyol és a japán brutális éjszakai tempójának, illetve annak, hogy a délelőtt folyamán a #7-es autót is többször büntették és Kobayashinak is volt egy lelassulása másfél órával a vége előtt – ezzel pedig a spanyolok kétszeres Forma-1-es világbajnoka egy lépéssel közelebb került a Tripla Koronához, már csak egy Indy 500-as győzelem hiányzik a tarsolyából.

LMP1

Szinte a kezdetektől fogva Damoklész kardjaként lebegett a Toyota garázsa felett a 2016-os verseny drámai záróképei, amikor is alig három és fél perccel a leintés előtt volt kénytelen félreállni az élről Kazuki Nakajima, tovább rontva a japánok amúgy sem túl jó Le Mans-i célba érési rátáját.

Azonban a huszonnégy óra folyamán nem is műszaki problémák hátráltatták a japán márka pilótáit, hanem különféle bakik és abból eredő büntetések. Az első ilyen miatt a #8-as Toyota a tizedik órában kapott egy 1 perces stop&go-büntetést, amiért Sébastien Buemit gyorshajtáson kapták a lassú zóna érvényessége alatt. Azonban az emiatt keletkezett óriási hátrányt az éjszaka folyamán Fernando Alonso és Kazuki Nakajima kettőse eszméletlen sebességet diktált, aminek köszönhetően a 16. órában, azaz már korán reggel a japán visszavette a vezetést a #7-es egységtől.

Innentől kezdve pedig tulajdonképpen – a félelmet leszámítva – túl sok minden már nem veszélyeztette Alonso, Buemi és Nakajima TS050-esének elsőségét, főleg úgy, hogy az utolsó órák igencsak eseménydúsan alakultak a testvérautó számára. Először három órával a vége előtt José Maria Lopez dobott el értékes másodperceket egy megforgással a Dunlop-sikánban, majd 90 perccel a leintést megelőzően – egy elszámolás miatt – a megengedettnél egy körrel később jött be üzemanyagért a depóba Kamui Kobayashi, amely miatt előbb nagyjából egy fél kört tett meg 80 kilométer/órás sebességgel, majd még újabb stop&go-val sújtották a #7-es autót.

Így végül Nakajima vezetésével a #8-as Toyota két környi előnnyel szelte át a célvonalat – ezzel pedig meglett a japán gyártó első győzelme a legendás francia aszfaltcsíkon, annyi meg annyi balszerencse és csalódás után. A dobogóra felálló Nakajima - Buemi - Alonso trió közül különösképpen a spanyol számára volt rendkívül fontos a győzelem. Ugyanis miután realizálta, hogy nyolcszoros Forma-1-es világbajnok már aligha lehet azt követően, hogy az elmúlt tíz évben alig-alig akadt olyan autója, amellyel harcba lehet szállni az elsőségért, az előző öt esztendőben pedig már egyáltalán, elszánta magát arra, hogy megcélozza a Monacói Nagydíj, a Le Mans-i 24 órás és az IndyCar indianapolisi 500 mérföldes verseny győzelmét magába foglaló Tripla Koronát, amely idáig csakis Graham Hill-nek sikerült az autósport történelmében.

Mindeközben a privát, nem hibridhajtású LMP1-es autók alaposan megtizedelődtek a verseny előrehaladtával, ugyanis a nyolcból csupán három látta meg a kockás zászlót. A két Toyota mögött, 12-13 körös hátrányban a két Rebellion ért célba, amelyek közül a dobogó legalsó fokára a #3-as egység állhatott fel, Gustavo Menezesszel, Thomas Laurent-nel és Mathias Beche-sel.

Eurosport UK on Twitter

DRAMA! Carnage just seconds into #LeMans24 � https://t.co/i4ABwqFJUD

Az #1-es autó kalandja a kezdetektől fogva nem bizonyult egyszerűnek, miután André Lotterer már a második kanyarban ütközött a DragonSpeed #10-es számú BR1-esével, amely miatt a kör végén hiányzó orr résszel tért vissza a depóba. A későbbiek során a Lotterer, Bruno Senna, Neel Jani alkotta egységet még egy meglazult ajtó és egy, az etaphosszúságra (két boxkiállás között megtehető körök számára) vonatkozó szabály megszegése miatt kiosztott büntetés sújtotta.

A két Rebellion-Gibsonon kívül még a Manor #5-ös számú Ginettája tudta teljesíteni a távot, igaz, csak több kisebb-nagyobb problémával. Viszont nem sikerült a célba érés a két SMP Racing-es gépnek, a #10-es DragonSpeed-BR1-nek, a #6-os Manor-Ginettának, valamint a ByKolles Racing #4-es számú ENSO CLM P1/01-esének.

WEC on Twitter

Safety car is out as No. 4 Car @ByKOLLES hit the wall at Corvette Curves. Fortunately, driver @DodoKraihamer got out of the car safely. � #LeMans24 #WEC https://t.co/sjMJsduQJj

Utóbbival az osztrák Dominik Kraihamer óriásit bukott a Dunlop-sikán előtt, miután összeakadt egy GTE Am-kategóriás Aston Martinnal – ezzel a tavalyi év után idén is Colin Kolles autója esett ki először az egynapos versenyről.

Közép-európai idő szerint már a késő esti órákban nagyot bukott az SMP Racing pilótája, Matevos Isaakyan a #17-es számú BR1-gyel. Az ifjú orosz a Porsche-kanyarokban bukott, amelyet követően több mint 20-30 percet pepecselt el azzal, hogy mozgásképes állapotba hozza az autót annak érdekében, hogy visszatérhessen a garázsba. Először DIY-módra nekiállt maga az autónak egy villáskulccsal, majd azt levitték a szervizútra, ahol telefonos segítséget kért a csapattól, majd vissza is tudott gördülni a pályára.

��VictorF1 on Twitter

La salida de pista de Isaakyan que provoca la bandera amarilla #lemans24h https://t.co/ntPdD0E0nf

WEC on Twitter

NIghtmare for No. 17 @SMP_Racing! Driver @Mat_Isaakyan managed to push the car back on the track but unfortunately...� #LeMans24 #WEC https://t.co/SxCtT3ZDaD

Azonban a kiesés elkerüléséért vívott heroikus küzdelem a pár másodpercnyi siker után véget is ért, ugyanis előbb szikrák, majd szép és nagy fehér füst szállt fel a gép hátuljából. Ezen a helyzeten pedig már Isaakyan önkéntes autószerelői elszántsága sem tudott segíteni.

A másik BR1-es versenye hasonlóképp groteszk módon alakult. A #11-es számú egység először jó néhány órát és nagyjából 50 kört vesztegelt a depóban motorproblémák miatt. Azonban a Jenson Button, Vitaly Petrov és Mikhail Aleshin alkotta pilótatrió ennek ellenére sem látta meg a kockás zászlót, miután a BR1-es az utolsó óra legelején végleg kilehelte a lelket, pont a 2009-es Forma-1-világbajnok alatt.

Eurosport UK on Twitter

Under an hour left of #LeMans24 ... And it's agony for @JensonButton � https://t.co/yRhh0EORCH

LMP2

Az LMP2 a G-Drive Racing #26-os számú Orecájának, azaz a kategória egyik nagy favoritjának elsőségével zárult. Az egység a harmadik helyről vághatott neki a futamnak, de a rajtnál Jean-Éric Vergne veszített néhány pozíciót, amelynek eredményeként az első boxkiállásoknál még csak a 6. helyen haladt. Azonban nem sokkal később az Andrea Pizzitola és Romain Rusinov által is alkotott trió az élre tört és onnantól kezdve végig meg tudta őrizni a virtuális vezető pozíciót – igaz, ebben kulcsszerepe volt a problémáktól és nem tervezett depózásoktól mentes versenynek. Ez pedig az első Le Mans-i sikert jelentette a TDS által futtatott gárdának.

02518003_126.jpg

Vergne-nyék mögött egy másik kategóriabéli esélyes, a #36-os Signatech-Alpine futott be, de kétkörös hátrányban. A Nicolas Lapierre - André Negrao - Pierre Thiriet trió szinte semmit sem tudott mit kezdeni a #26-os számú ellenféllel, pedig nagyjából tiszta versenyt futott, leszámítva Thiriet megforgását a hatodik órában.

Számos autónak volt esélye a kategóriabéli bronzéremre, azonban az esélyesek megfogyatkozásával végül a Graff-SO24 Racing #39-es Orecáját intették le a 3. helyen, miután a Tristan Gommendy – Jonathan Hirschi – Vincent Capillaire hármas ki tudta védeni a TDS Racing #28-as számú, orecás egységének minden támadását, így Loic Duval, Matthieu Vaxiviere és Francois Perrodo hármasa kénytelen volt beérni a negyedik pozícióval.  Előbbi egység harmadik helye viszont nem volt érdemtelen, még ha meglepő nagyon is: ugyanis a 14. órában 60 másodperces stop&go-büntetéssel sújtották, lassú zónában való gyorshajtásért.

Diego Mejia on Twitter

Ironías de la vida, @jpmontoya fuera de pista en la curva llamada Indianapolis cuando promediaba el tercer stint en su primer turno. Rodaba P8 en su clase, ya lo han sacado de la grava y llega a boxes, es ahora P12. #LeMansxFOX

Az ötödik helyen a legjobb Ligier-egység zárt, a United Autosports #32-es számú autójával. Mindezt annak ellenére, hogy Juan Pablo Montoya nekicsúszott a gumifalnak a hatodik órában az Indianapolis-kanyarban.

��VictorF1 on Twitter

Di Resta contra el muro. #safetycar #lemans24h https://t.co/pWlpaMAhoR

A Zak Brown által is vezetett csapat másik, #22-es autója egy ennél rosszabb kimenetelű balesetben volt részes: még négy óra volt hátra, amikor Paul di Resta óriásit bukott a Porsche-kanyarokban, amely a skót pilóta, Hugo de Sadeleer és Will Owen kiesését jelentette.

A dobogóra szintén esélyes #23-as autó is nagyjából idáig volt harcban a dobogóért, azonban a Panis Barthez Competition, valamint Will Stevens, Julien Canal és Timothe Buret hármasa több mint egy órát vesztegelt a depóban, aminek eredményeként csak 11. lett a géposztályban.

GTE Pro

A GTE Pro-kategóriában kettős győzelmet aratott a két Manthey-Porsche, mégpedig a „Pink Pig”-festésű, #92-es számú 911 RSR vezetésével, a volánnál Kevin Estre, Michael Christensen és Laurens Vanthoor hármassal, több mint egy perccel megelőzve a Rothmans-retrófestésű, #91-es testvérautót és a legjobb fordosként záró #68-as egységet.

5b214aefd67af.jpg

A #92-es autó szinte végig dominálta a versenyt a géposztályban: olyannyira, hogy már a verseny harmadánál több mint két perc volt az előnye, amelyet a hátralévő 16 órában már be lehetett osztani, szép apránként.

Eközben a reggeli órákban több komolyabb pengeváltás is történt a #91-es Porschét terelgető Frederic Makowiecki és a #68-os Forddal versenyző Sébastien Bourdais között. Azonban a lengyel többször is sportszerűtlen módon és veszélyesen védekezett, amire ki is akadt a négyszer Champ Car-bajnok francia versenyző – viszont a versenyirányítás még csak nem vizsgálta az esetet.

WEC on Twitter

Hunting! @FredMako1 @PorscheRaces Vs @BourdaisOnTrack @FordPerformance #LeMans24 #WEC https://t.co/x7Ld8v6Ao8

A kockás zászlónál végül a Makowiecki - Gianmaria Bruni - Richard Lietz és a Bourdais - Dirk Müller - Joey Hand triót 26 másodperc választotta el. A #68-as mögött a #67-es Ford, valamint a #63-as Corvette látta meg a kockás zászlót.

A legjobb ferraris – amely az AF Corse-csapat #52-es számú egysége volt – a hatodik helyen futott be, Pipo Deranival, Antonio Giovinazzival és Toni Vilanderrel. Hozzá kell tenni, hogy a Ferrari többször is esélyesnek tűnt a dobogóra, azonban az olasz márkát nemhogy a kategóriában, hanem talán a 60 autós mezőnyben is a legtöbb alkalommal sújtották áthajtásos és stop&go büntetésekkel, különféle (lassú zóna alatti és boxutcában való) gyorshajtás miatt.

Eközben az Aston Martin szenvedett, a márka legjobb autója is csak a 9. lett a géposztályban. A BMW-nek ugyan voltak igencsak meglepő feltámadásai a futam során, de végül mindkét M8 GTE elvérzett, miután felfüggesztéstörési gondok támadtak. A #81-es autó a 11. lett úgy, hogy még a hűtőt is ki kellett cserélni, a testvérautó, a #82-es pedig a reggel folyamán végleg betlizett, miután Alexander Sims balesetezett az Indianapolis-kanyarban.

Ezen kívül még három GTE Pro-autó nem látta meg a célvonalat. A #64-es Corvette motorproblémák, a CORE Autosport által futtatott #94-es Porsche pedig felfüggesztés-meghibásodás miatt állt ki, mialatt a #69-es Ford elektronikai gondok miatt töltötte az utolsó két órát a garázsban.

GTE Am

A leglassabb, GTE Am kategóriában a Dempsey-Proton Racing győzedelmeskedett a #77-es Porschéval, valamint Julien Andlauerrel, Christian Rieddel és Matt Campbell-lel. A filmsztár Patrick Dempsey versenyzői stabil teljesítménnyel közel két perccel értek célba az #54-es Ferrari és a Spirit of Race csapata előtt.

5b257c9815f31.jpg

Igaz, voltak olyan szakaszai a versenynek, amikor a Risi Competizione és a Keating Motorsport által közösen indított, #85-ös Ferrari tudta tartani az iramot a vezető Porschéval, azonban a győzelmi esélyek szertefoszlottak, amikor a 22. órában pont a csapatfőnök Ben Keating kicsúszott a kavicságyba a Mulsanne-ban.

Ezzel a banális bakival a Spirit of Race Ferrarija Giancarlo Fisichellával, Thomas Flohrral és Francesco Castellaccival elcsípte az ezüstérmes pozíciót, miközben Keatingék még a harmadik helyre vissza tudták hozni az autójukat.

WEC on Twitter

REPLAY] Heart broken moment for #98 @AMR_Official as #PaulDallaLana went straight off at Porsche Curves!� #LeMans24 #WEC https://t.co/cR7N9pRIyV

Az Aston Martin kategóriagyőzelemről szövögetett álmai akkor váltak semmissé, amikor Paul Dalla Lana az elmúlt évek során sokadik alkalommal hibázott és a #98-es számú Vantage-et a falba tette. A Dempsey-Proton Racing másik egysége, a pole-ból indult #88-as Porsche pedig Matteo Cairolival szintén a védőkorlátban kötött ki a reggeli órákban, a Ford-sikánnál.

Az Endurance Világbajnokság most egy hosszabb szünetre vonul, a következő futamot pedig Silverstone-ban, augusztus 19-én fogják megrendezni. Le Mans-ba pedig 2019. június 15-16-án tér vissza a prototípus- és a GT-autók apraja-nagyja.

A 2018. évi Le Mans-i 24 órás végeredménye:

null

null

Fotó: FIA WEC Media, Toyota Motorsport GmbH, FIA Media

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr3314053828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása