F1 - SZÁJKARATE ALAKULT KI A TORO ROSSO ÉS A RENAULT KÖZÖTT

dorubrnxuaa5jcu.jpg

Viharos szakítás előtt áll a Renault és a jövő évtől Hondára váltó Toro Rosso - a francia motorgyártó szerint ugyanis a faenzai szakemberek okolhatók a szezon második felében előfordult műszaki viszontagságokért, miközben a Red Bull fiókcsapata szabotázsra és manipulációra gyanakszik.

Nem a legszebb heteit éli a Toro Rosso csapata, ugyanis az idei szezon második felében számos alkalommal elromlott az STR12-esekben a V6-os Renault-motor. Azonban az utóbbi néhány hétvégén fokozott mértékben fordultak elő az ilyen jellegű meghibásodások. Mexikóban Pierre Gasly a legtöbb szabadedzést és a kvalifikációt a garázsban töltötte, míg Brendon Hartley alatt az időmérőn és a versenyen is megállt az autó. Így a Brazil Nagydíj hétvégéjének a francia és az új-zélandi egyaránt egy 10-10 rajthelyes büntetéssel vágott neki, miután mindketten megkapták a nyolcadik hőenergiát visszanyerő rendszert (MGU-H).

Azonban São Paulóban sem alakultak jobban a dolgok a kisbikák számára, ugyanis a pénteki első szabadedzés során a Gasly-Hartley kettős csupán hat kört tudott megtenni: előbbi szinte ki sem mozdult a garázsból a 90 perc folyamán, utóbbinak pedig a pályán füstölt el a turbója. A franciák GP2-es bajnoka egy új MGU-H és egy új turbó beszerelése miatt egy további 15 pozíciós, összesen 25 helyes hátrasorolásra számíthat, a kétszeres WEC-világbajnok 10 hellyel kerül hátrébb a rajtrácson.

f1_grand_prix_brazil_qualifying_fu6tgvou9skx.jpg

Természetesen sem a Toro Rosso, sem a Renault nem boldog a jelen helyzetben – utóbbi részéről Cyril Abiteboul szólalt meg, a motorsport.com-nak nyilatkozva: „Nem vagyunk boldogok ezzel a szituációval, amit nagyon komolyan veszünk. A Toro Rosso az elmúlt versenyhétvégék folyamán jóval több meghibásodást szenvedett el, mint a többi csapat, és nyilvánvalóan amikor ez történik, az az alkatrészek érvényessége és leadási ideje miatt van – ez okozza a problémákat.”

Ugyanakkor Abiteboul úgy véli, hogy a Toro Rosso a felelős a hibák ily magas mennyiségéért, ugyanis nem követik a Renault utasításait a beállítások kapcsán. Állítólag már annyira kritikus a helyzet, hogy lehet, hogy nem marad elegendő motoralkatrész a faenzai gárdának a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj hétvégéjére, ugyanis azok gyártása egyáltalán nem mondható gyors folyamatnak.

cyril_abiteboul_f1_grand_prix_brazil_previews_kliaab7amwzx.jpg

„Egy kicsit aggódunk amiatt, ahogyan a motorunkat működtetik a Toro Rosso autóiban, amely talán magyarázatot adhat arra, miért volt annyira sok meghibásodás, különösen a Toro Rossónál. Ebben a sportágban nincsenek véletlen egybeesések.” – folytatta gondolatait Abiteboul, aki azt is elárulta, hogy a Renault viry-i létesítményében immár két hete szüntelenül zajlik a munka annak érdekében, hogy megpróbálják előállítani a különböző komponenseket ekkora mennyiségben, azonban ennek korlátot szabnak a logisztikai és az idő rövidsége okozta problémák.

„Eléggé aggasztó, ugyanis mindent ugyanúgy csinálunk a beépítés terén, semmi sem változott az év kezdete óta. A Toro Rosso oldaláról, ami az autót illeti, nincs olyan alkatrész, amely az MGU-H-hoz kapcsolódik, és bármit okozna. Semmit sem tudunk kezdeni ezzel, ugyanis csak azokat az alkatrészeket látjuk, amelyeket meg is kapunk.” – nyilatkozta a Toro Rosso csapatfőnöke, Franz Tost. A Red Bull B-csapatát azért is érik kellemetlenül ezek a gyakori műszaki fiaskók, mert könnyen visszaeshetnek a Renault-val és a Haas-Ferrarival szemben a hatodik helyről a nyolcadikra a konstruktőri ponttabellán – ez pedig egy nagyjából 6.5 millió dolláros pénzveszteséget eredményezne.

f1_grand_prix_brazil_qualifying_8e_0gb7pl88x.jpg

Abiteboul pénteki nyilatkozata kapcsán a Toro Rosso szombaton keményebben is fellépett – hivatalos közlemény formájában Tost kikérte magának, amiért a franciák szakembere a csapatot hibáztatja a meghibásodások gyakorisága miatt, sőt, rátapintott arra, hogy momentán a Toro Rosso öt ponttal megelőzi a gyári Renault-t a csapatok bajnokságában...

franz_tost_f1_grand_prix_brazil_qualifying_uqlkljqjbbyx.jpg„Nagy meglepetés volt a csapat számára, hogy Cyril azt állította a médiának, hogy a Toro Rosso által elszenvedett hibák forrása az erőforrással kapcsolatosan elsősorban inkább a csapatnál keresendők, illetve annál a módszernél, ahogyan az erőforrás üzemeltetve van az STR12 karosszériájában. Ennek kapcsán szeretnénk tisztázni, hogy az MGU-H- és tengelyhibák nincsenek összefüggésben azzal, ahogyan a csapat behelyezi a karosszériába a motort, valamint üzemelteti azt. A 2017-es szezon folyamán semmi sem változott ebben a folyamatban – egyedül a hűtésen javítottunk a szezon közepe tájékán. A nyári szünet a Toro Rosso folyamatosan problémákkal szembesült, amelyek rajtbüntetéseket eredményeztek, amik pedig a csapat számára pontokba és relatív pozíciókba került a konstruktőrök világbajnokságában. – állt a csapat közleményében.

Emellett a Toro Rosso arra is kitért, hogy a folyamatos meghibásodások miatt, valamint az új alkatrészek hiányában sokszor régebbi specifikációjú motorkomponenseket kellett alkalmazniuk az autókban: „A hibák egyik fő oka az, hogy hiányt szenvedünk az újabb specifikációjú alaktrészekből. Ugyanis a Toro Rosso esetében a csapatnak állandóan cserélnie kell az egyik motoregységet egy másikra a hétvége folyamán – számos alkalommal pedig kénytelenek voltunk egy régebbi specifikációjú darabra visszaváltani. Az utolsó versenyen, Mexikóban csupán két Renault-motoros autó tudta befejezni a futamot, amely azért rávilágít a gyenge megbízhatóságra.”

pierre_gasly_f1_grand_prix_brazil_qualifying_yny2-i2ypvyx.jpg

Tost végül egy burkolt összeesküvés-elmélettel zárta mondandóját – szerinte a Renault direkt szúr ki a Toro Rossóval, hogy megszerezzék a hatodik helyet a csapatok bajnokságában: „Nem szabad megfeledkezünk arról, hogy a Toro Rossóval egy jobb pozícióért harcolnak a konstruktőri összetettben. Ahogyan Mr. Abiteboul is mondta, a szituáció nem lehet véletlen egybeesés, de biztos, hogy azt nem a Toro Rosso autói okozzák.”

A viharos hangvételű nyílt levelet követően a Red Bull Racing tanácsadója, Dr. Helmut Marko próbált közbelépni a vitában, és csillapítani azt: „Az utóbbi 10 évben, amelyből több is sikeresnek bizonyult, a jelenlegi motorpartnerünkkel minden elképzelhető érzésen átmentünk. Ahogyan az szokott lenni, a hosszú szezon végére jobban elszabadulnak az indulatok, de ez továbbra is egy értékes partnerség, és az is marad. Soha nem merült fel bennünk kérdés annak kapcsán, hogy fair és egyenlő módon bánnak-e a partnereikkel. Ez pedig mind a mai napig igaz.”

Azonban Tostot még ez sem sarkallta arra, hogy elnézést kérjen, sőt, a Sky Sports F1 stábjának nyilatkozva megvédte közleményét: „A közlemény reakció volt Cyril pénteki interjújára, amelyben a csapatot hibáztatta az erőforrással kapcsolatos meghibásodásokért, ami abszolút helytelen. Miért kéne bocsánatot kérnem? Mindazért a kárért, ami ért minket? Lehet, hogy ez sértő volt a számára, de mi is meg vagyunk sértve. De ki is kezdte ezt az egész nonszensz dolgot? Cyril, a hülye interjújával. Azt kéne mondanom, hogy ’oké, jó interjú volt a részéről, és mi elfogadjuk’? Nem, nem fogadjuk el. Ezért közültük az álláspontunkat.”

Arra a kérdésre így felelt, miszerint tart-e attól, hogy a Renault esetleg visszatartja a Toro Rosso motorjait Abu Dhabira: „Szerződésünk van. Nem gondolom, hogy bármelyik kikötést is megsértettük volna.”

f1_grand_prix_brazil_practice_spbw0h3_qunx.jpg

A Sky Sports F1 ezután megkereste Alain Prostot, a Renault speciális tanácsadóját. A négyszeres világbajnok kerek perec kijelentette, hogy a francia márka elhatárolódik attól, hogy ilyen piszkos játékokat játsszon: „Nem fognak választ kapni tőlünk, ugyanis nem akarunk beszállni ebbe a válaszolgatós játékba. Éppen csak hallottam, mit mondott Franz, és egy valami biztos. Ahogy azt tudják, a Renault vállalat már hosszú ideje érintett a Forma-1-ben, és mindenkinek pontosan ugyanazt a motort adjuk, ami más manufaktúrákra nem jellemző. Nem fogunk piszkos játékba bonyolódni azért, hogy nyerjünk egy pozíciót.”

Végül Prost hozzátette, hogy a Toro Rossónak „lesz motorja Abu Dhabiban, efelől semmi kétség”.

Fotó: Formula 1 / Twitter, Zimbio

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr1813242775

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kolololo 2017.11.14. 19:54:34

Megjelenés előtt nem kellene legalább egyszer átolvasni a cikket??
A feléig bírtam elolvasni...
Kb. minden második mondatban ragozási hibák vannak.
Tragédia a mai újságírás...

Kováts Olivér/KO · http://brakingnewsmotorsport.blog.hu 2017.11.14. 20:45:32

@kolololo:
Kedves kolololo!

Köszönöm szépen, hogy szóltál. Noha ezt a cikket direkt Word-ben írtam meg, hogy a potenciális hibaforrásokat elkerüljem, és át is néztem egyszer, mégis belecsúszott - sajnálatos módon - néhány banális hiba. Most viszont újból átnéztem az írásomat, és korrigáltam azokat.

Ugyanakkor szeretném tisztázni, hogy ez nem egy újság (az oldalt a kevés szabadidőmből, sokszor éjszakába nyúlóan, bárminemű bevétel nélkül üzemeltetem), hanem egy blog. Persze, ez nem ment fel az elkövetett hibáim alól, és a jövőben igyekszem jobban odafigyelni arra, hogy ne kövessem el őket újra.

Az építő jellegű kritikákat pedig a továbbiakban is szívesen fogadom. Tudom, hogy ezzel az írással esetleg csalódást okozhattam, de remélem, hogy azért a jövőben adsz még esélyt az oldalnak, amely mögött nagyon sok munka áll. Amennyiben igen, kellemes időtöltést kívánok itten! :-)

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása