F1 - EZEKET A DÖNTÉSEKET HOZTA A MOTORSPORT VILÁGTANÁCS 2018 KAPCSÁN

2017_italian_gp_sunday_019.jpg

Csütörtökön Párizsban ülésezett az FIA Motorsport Világtanács (WMSC), s számos döntést hozott meg a 2018-as szezon kapcsán.

Mint az ismeretes, a tegnapi nap folyamán Párizsban összeült a Nemzetközi Automobil Szövetség Motorsport Világtanácsa, s többek között javaslatot tett a GP3 és az F3 sorsára, pontosított a Halo-töréstesztet előírásait, prezentálni az új licensz-pontrendszert, szigorított a felhasználható motorkomponensek számán. Továbbá az is eldőlt, hogy mostantól a Liberty Media által szervezett bemutatókon aktuális autóval is részt lehet venni, valamint az, hogy mostantól az FIA szigorúbban fogja figyelni a rajtprocedúrát.

Valószínűleg egységes Forma-3-as bajnokság lesz

21462525_1624158080948147_3896575660358646795_n.jpg

Egyelőre még csak tervbe vette a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), de miután már régóta téma a nemzetközi sajtóban, nagyon valószínű, hogy 2019-től nem lesz külön GP3-as széria és Forma-3-as Európa-bajnokság. Ezek helyett egy egységesített Forma-3-as versenyszériát láthatunk majd, amelyről csak csekély számú információ jelent meg - a tervek szerint nyolc háromautós csapat indulhat maximum a szériában, amely kilenc vagy tíz kétfutamos versenyhétvégét fog tartalmazni, az autók teljesítménye pedig körülbelül 350 lóerő lesz. A változás a tesztlehetőségekre is hatással lesz, amelyekről csak annyit tudni, hogy "mennyiség szempontjából korlátozottak, illetve szabályokhoz kötöttek". Mindemellett a Motorsport Világtanács tervez bevezetni egy átmeneti bajnokságot, amely a Forma-3-at és a nemzeti Forma-4-es szériákat kötné össze.

Kiderültek a Halo-törésteszt részletei

2017_singapore_gp_friday_010.jpg

Az elmúlt időszakban számos alkalommal érte szó a ház elejét, miszerint a 2018-as versenyautók tervezése miatt zavarja a csapatokat az, hogy nem igazán tudnak semmit sem a sokak által gyűlölt Halo töréstesztjének részleteiről és követelményeiről. A bizonytalanság egészen a tegnapi napig tartott, ugyanis ennek kapcsán a WMSC leszögezte, hogy a töréstesztek alkalmával majd egy utánzatot kell használnia a csapatoknak a Halo helyett, aminek a szilárdsága megegyezik a karosszériáéval. Úgy fog kinézni ez a teszt, hogy öt szekundum erejéig az autó egyes pontjait a maximális terhelés éri, s ezek között a terhelések között nem telhet el több, mint három perc. Fontos, hogy a teszt folyamán egyetlenegy biztonsági cella se sérüljön meg.

Újragondolták a licenszpontokat

_w6i4552_4277546.jpg

Mint az ismeretes, immár jó néhány éve csak azok a versenyzők kerülhetnek be a Forma-1-be, akik másik versenysorozatokban három év alatt összegyűjtenek negyven pontot. Ideáig ez a feltétel teljesíthető volt a Forma-2, a Forma-3-as Európa-bajnokság, a Formula-E, az IndyCar, valamint az Endurance Világbajnokság LMP1-es géposztályának megnyerésével.

Mostantól az szerezheti meg egyszerre a 40 egységet, aki a Forma-2-ben a TOP-3-ban végez, vagy az IndyCar-ban bajnok lesz. Az európai Forma-3-as és a GP3-as elsőség 30, a Formula V8 3.5-ös bajnoki cím 20, az LMP1-es kategóriasiker pedig 30 pontot ér. Emellett a Super Formulában jeleskedők sem kaszálhatnak már olyan magas pontszámokat, ugyanakkor új bajnokságok kerültek be a rendszerbe - olyanok, mint például a NASCAR, az IMSA, valamint az IndyCar előszobájának számító Indy Lights.

Ezzel újabb lépéssel kerültünk közelebb ahhoz, hogy a fiatal versenyzők számára egyre megkerülhetetlenebb legyen a Forma-2, amelyben jövőre egy új éra fog megkezdődni az új specifikációjú autókkal és a Halo bevezetésével.

Tovább redukálják a felhasználható motorkomponensek számát

2017_russian_gp_friday_042.jpg

Egészen meglepő módosítást közölt az FIA annak fényében, hogy óriási volt a felháborodás az Olasz Nagydíj hétvégéjén, amikor is kilenc versenyzőt összesen 150 rajthellyel sorolták hátrébb a rajtrácson; arról nem is beszélve, hogy az elmúlt esztendőkből is akadtak példák ily hajmeresztő szankciókra. A jövő évtől tovább súlyosbodhat a helyzet: MGU-K-ból, energiatárolóból, valamint vezérlőelektronikából kettő; belső égésű motorból, turbófeltöltőből, illetve MGU-H-ból három egységet lehet felhasználni egy szezon során. Ez azt jelenti, hogy a 21 futamból álló 2018. évi Forma-1-szezonban az előbbi három komponensnek nem kevesebb, mint 11 eseményt kéne kibírnia, az utóbbi háromnak meg hetet.

Ezzel a változtatással az a baj, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség tulajdonképpen lábon lövi magát vele, ami a költségcsökkentéssel kapcsolatos elképzeléseket illeti... Ugyanis egy tartósabb technika kifejlesztése pont, hogy több igényel.

2018-tól lehet bemutatózni az aktuális évi autókkal

f1_live_london_takes_over_trafalgar_square_a7ahhucszngx.jpg

Az elmúlt évtizedben igencsak szigorú tesztkorlátozások léptek életbe a száguldó cirkuszban - például kétéves vagy annál öregebb autóval lehet csak pályára gördülni a hivatalos eseményeken kívül. A következő évtől azonban ilyen téren kapnak egy kicsi engedményt a csapatok, igaz, szakmai szempontból nem sokat nyom a latba: a Forma-1 új tulajdonosa, azaz a Liberty Media által szervezett bemutatókon immár lehet majd használni az aktuális versenyautókat. Ebből arra lehet következtetni, hogy az új vezetőség a jövőben is szívesen közelebb hozná ilyen formában a szurkolókat a sportághoz, mint amilyen az F1 Live London esemény volt a Brit Nagydíj előtt.

Szigorúbb lesz az FIA, ami a rajtprocedúrát illeti

2017_chinese_gp_raceday_021.JPG

Így első hallásra sokan azt gondolnák, hogy Valtteri Bottas villámgyors rajtjáról van szó, de nem. Hanem annak kapcsán szigorít a Nemzetközi Automobil Szövetség, ahogyan Sebastian Vettel elfoglalta a rajtpozícióját Kínában - mégpedig a következőféleképpen:

"A 38.3 c) vagy d) cikkelyében szereplő büntetések valamelyikét kaphatja az a versenyző, akinek esetében úgy ítélik meg, hogy

a., a rajtjel megadása előtt bemozdult, melynek elbírálása az FIA által jóváhagyott és felszereltetett jeladó segítségével, vagy

b., az autóját úgy pozicionálta a rajtrácson, hogy a jeladó nem képes érzékelni annak az első mozdulatát, amellyel elmozdult a rajtrácsról, a rajtjel megadását követően."

Az idézetben említett, lehetséges büntetések az áthajtásos, valamint a 10 másodperces stop&go szankció.

A Motorsport Világtanács következő ülésére december 6-án kerül sor, a helyszín pedig ismét Párizs lesz.

Fotó: FIA - Facebook, F2 Media, Zimbio, MakFormula1

Írta: Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr9912886616

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása