F1 - MENNYIT LENDÍTETT ELŐRE A DRS AZ ELŐZÉSEK SZÁMÁN?

2016_austrian_gp_race_051.jpg

Íncsiklandozó statisztikai adatokkal próbált választ adni a fenti kérdésre az autosport.com.

A pár héttel ezelőtt megjelent statisztikákból kiderült, hogy 2016 előzéskirálya Max Verstappen volt, aki 78 előzést bemutatva egy 32 éves rekordot döntött meg, ugyanis az eddigi csúcstartó Niki Lauda volt 1984-ből - ekkor összesen 60 előzést produkált a Forma-1 háromszoros világbajnoka.

Ezeket a statisztikákat 1984 óta tartják nyilván. Előzésnek számítanak azon típusú pozíciócserék, amelyek nem a futam első körében történtek vagy a bokszutcában, de a számításokba a lekörözések és a technikai hiba következtében bekövetkezett pozíciócserék sem tartoznak bele.

Az Autosport beszámolójából kiderült, hogy a DRS 2011-es bevezetése előtt Laudán kívül csak egy pilóta tudott egy szezonon belül 60 előzést kivitelezni, mégpedig Michael Schumacher 2003-ban.

Íme az a TOP-10-es lista, amely azon pilótákat tartalmazza, akik a legtöbbet tudtak előzni egy szezonon belül:

Versenyző Év Előzések száma Futamonkénti átlagelőzések száma
1.) Max Verstappen 2016 78 3.71
2.) Daniel Ricciardo 2016 61 2.90
3.) Sebastian Vettel 2012 60 3.00
4.) Michael Schumacher 2003 60 3.75
5.) Niki Lauda 1984 60 3.75
6.) Felipe Massa 2013 59 3.10
7.) Mark Webber 2013 59 3.10
8.) Jean-Eric Vergne 2012 58 2.90
9.) Sergio Perez 2016 56 2.66
10.) Kimi Raikkonen 2013 56 2.95

 

Ahogy azt a fenti táblázatból is látni, idén a Red Bull versenyzői, Max Verstappen és Daniel Ricciardo átvették az uralmat az élen. Előbbi 78-at tudott előzni a 21 futam folyamán, ebből 13-at azon a Brazil Nagydíjon, ahol az utolsó etapban emberfeletti teljesítménnyel zárkózott fel. A fiatal holland így összesen 17 előzéssel előzte meg a csapattársát, Daniel Ricciardót, aki 61 darab, a kritériumoknak megfelelő manővert tudott bemutatni. Viszont mindkettejük számára rendelkezésre állt az állítható hátsó szárny, ráadásul az idei a Forma-1 történetének a leghosszabb szezonja volt a 21 futammal, így a lehetőségek száma is jelentősen több volt.

Amennyiben a ranglista a futamonkénti átlagelőzések száma alapján alakulna ki, akkor Lauda és Schumacher holtversenyben lennének az élen, 3.75-ös értékkel. Eközben Vettel, aki az idei szezonig csúcstartó volt, egészen a 6. helyig esne vissza.

A száguldó cirkusz éves előzéseinek számából pedig kiderül, hogy az állítható hátsó szárny bevezetése jelentősen több pozíciócserét eredményezett.

1990 és 2016 között az évenkénti előzések száma:

Év Előzések Futamok száma Futamonkénti előzések átlagértéke
1990 494 16 30.9
1991 495 16 30.9
1992 406 16 25.4
1993 392 16 24.5
1994 289 16 18.1
1995 297 17 17.5
1996 186 16 11.6
1997 265 17 15.6
1998 207 16 12.9
1999 260 16 16.3
2000 279 16 16.4
2001 230 17 13.5
2002 235 17 13.8
2003 303 16 18.9
2004 287 18 16.2
2005 207 19 10.9
2006 291 18 16.2
2007 270 17 15.9
2008 267 18 14.8
2009 211 16 13.2
2010 452 19 23.8
2011 821 19 43.2
2012 870 20 43.5
2013 760 19 40.0
2014 636 19 33.5
2015 509 19 26.8
2016 866 21 41.2

 

2011-ben, amikor bevezették a DRS-t, akkor összesen 821 előzés született a szezon folyamán, amely közel kétszer az előző évi értékhez képest, ugyanis 2010-ben mindössze 452 előzést láthattunk. Amennyiben pedig az 1990-es / 2000-es született adatokkal hasonlítjuk össze a 2011-es értéket, akkor a szorzóérték a négyes körül táncol.

Az is szembetűnő, hogy a jelentős szabályváltozásokat hozó szezonok (2009, 2014) láthatóan kevesebb manővert eredményeztek az előző évhez viszonyítva.

Amennyiben pedig vetünk egy pillantást a futamonként előzések átlagértékére, azt látjuk, hogy 1994-ben, a tankolás bevezetésekor ez az érték romló tendenciát mutatott. A helyzet pedig 2003-ban sem javult, amikor a szabályalkotók megkezdték az időmérős formátum átalakítását.

1983 óta pedig összesen 14914 előzést láthattunk - ebből 4462-t az előző hat szezonban, amikor a pilóták már használhattak a DRS-t. Ez pedig azért elég egyértelmű választ ad a fenti kérdésre.

Kováts Olivér

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr1612089717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása