F1 - TIKA, TIKA, STATISZTIKA

Most, hogy a Forma-1-es mezőny jól megérdemelt vakációját tölti, van egy kis időnk összegyűjteni az érdekesebbnél érdekesebb statisztikákat.

Talán a legegyszerűbb módja a statisztikák összeszedésének, ha csapatonként, azon belül pilótánként haladunk. Természetesen, ahogyan a sikeres csapatoktól elindulunk lefelé, egyre kevesebb statisztika várható.

MERCEDES:

A Mercedes csapata az előző két évhez hasonlóan idén is elképesztő dominanciát mutat, így a szezon felénél nem is kérdés, hogy mindkét bajnokságban ők lesznek a győztesek. Nézzük, hogy milyen statisztikák fűződnek idén a csapathoz és az autóhoz.

A csapat az előző két évhez hasonlóan már Silverstone-ban bejáratta az idei szezonra épített F1 W07 Hybrid kódjelű Mercedest. A csapat leginkább az előző konstrukció továbbfejlesztett változataként jellemezte. A szezon előtti teszteken elképesztően magas körszámot értek el vele, nem is volt technikai gondjuk.

A szezon eddigi részében azonban nagyon sok technikai meghibásodással kellett szembenézniük. Ennek tükrében talán kicsit furcsa, hogy az eddigi 12 futamból 11 versenyt nyert meg valamelyik pilóta (hatot Hamilton, ötöt Rosberg).

Az időmérő edzéseken egy kivételével az összeset megnyerték. Hamilton hatszor, Rosberg ötször rajtolhatott az első rajtkockából. Hétszer futották meg a leggyorsabb kört (Rosberg ötször, Hamilton kétszer), hétszer bérelték ki maguknak az első sort és háromszor végeztek az első két pozícióban. Eddig 415 pontot gyűjtöttek.

A Mercedes az idei évben átugrotta a Red Bull Racinget futamgyőzelmek és első rajtkockák szempontjából is. A németek már 56 győzelemnél, 64 első rajtkockánál járnak.

A csapat eddig 3582 kört teljesített a szezonban, amivel jelenleg harmadikok a Force India és a Williams után.


LEWIS HAMILTON:

A brit versenyző számára nagyon nehezen indult a szezon annak ellenére is, hogy az első két versenyen pole pozícióból indulhatott.

A háromszoros világbajnok idén szerzett hat első rajtkockájával már igencsak megközelítette Michael Schumacher és Ayrton Senna duóját az örökranglistán. Előbbitől 13, utóbbitól 10 első rajtkockára van.

Nagyon érdekes statisztika áll Hamilton neve mellett az élen töltött körök szempontjából, ugyanis a brit versenyző mindösszesen 1 kört töltött az élen a szezon első öt viadalát követően. A következő hét futamon azonban 307 kört töltött a futamokon, ezzel megelőzte Vettelt az örökranglistán, és 2732 élen töltött kilométer után ő áll a harmadik helyen Ayrton Senna és Michael Schumacher után.

A Német Nagydíjat is beleszámolva zsinórban negyedszer nyert Hamilton, az utóbbi hét futamból pedig hatszor intette le őt elsőként a kockás zászló. Ezzel pedig megszerezte pályafutása 49. Formula-1-es győzelmét is, amivel már csak kettőre van a négyszeres világbajnok Alain Prosttól az örökranglistán.

Ő az egyetlen versenyző a Forma-1 történetében, aki négy futamot is meg tudott nyerni egyetlen naptári hónapban. Erre legutóbb 2005-ben volt lehetőség, legközelebb pedig idén októberben lesz.

Az utóbbi évek dominanciája lehetővé tette számára, hogy az idei Osztrák Nagydíjon átvegye a vezetést a pontok szempontjából. Jelenlegi 2084 pontjánál még senki sem szerzett többet a Formula-1 több, mint 60 éves történetében. Ehhez persze azt is hozzá kell venni, hogy 2010 óta 25 pontot kap a győztes.

NICO ROSBERG:

A német versenyző zseniálisan kezdte meg a 2016-os szezont. Pontosan úgy, ahogyan a 2015-ös évet abbahagyta. Az első négy versenyen duzzadt a magabiztosságtól, látszott rajta, hogy senki sem érhet a nyomába.

Az első négy futamon 2 első rajtkockát és 4 győzelmet gyűjtött. Ha hozzászámoljuk a 2015-ös év végén gyűjtött 3 futamgyőzelmet, akkor könnyen kiszámolhatjuk, hogy Rosberg teljesített egy 7 futamgyőzelemből álló sorozatot.

Ezzel felzárkózott az örökranglistán a második helyre Michael Schumacher és Alberto Ascari mellé, akiknek szintén van egy hetes sorozata. Ebben a statisztikában Sebastian Vettel áll az élen, aki 2013 végén teljesített egy 9 futamgyőzelemből álló sorozatot.

A német versenyző 4 futamgyőzelemmel kezdte meg a szezont, ezzel olyan kiválóságok mellé került a statisztikák könyvében, mint Ayrton Senna és Michael Schumacher, akik 1991-ben és 1994-ben is 4 győzelemmel kezdtek. Ebben az évben ők világbajnokok is lettek, így ez egy jó ómen Rosbergnek.

Az idén szerzett eddigi 5 futamgyőzelemmel Rosberg átvette a vezetést Sir Stirling Moss-tól, aki pályafutása során 16-szor nyert Formula-1-es futamot, noha nem lett világbajnok. Rosberg 19 győzelemmel áll a lista élén.

Az előző két év ezüstérmese az első négy futam alatt 100 pontot, majd az azt követő 8 versenyen mindössze 98 pontot gyűjtött. Ami érdekesebb, hogy Hamilton az első 4 futamon 57 pontot szerzett, Rosberg 100-at, addig a nyári szünet előtti 4 futamon ez fordítva alakult.

Az idei negyedik futamot követő 8 viadalon Rosberg öt alkalommal nem jutott fel a pódiumra és 62 ponttal gyűjtött kevesebbet, mint csapattársa.

Az idei szezonban futott 5 leggyorsabb körével magasan vezet Hamilton előtt, aki kétszer futotta meg a legjobb kört.

RED BULL:

f1_grand_prix_of_germany_00kfl27jgagx.jpg

A Red Bull a tavalyi fájdalmasan gyenge szezon után nem túl nagy reményekkel vágott neki az idei bajnokságnak, azonban a Renault motor elképesztő fejlődése után már a szezon első felében versenyképesek voltak. Nem érték el a Mercedes és a Ferrari szintjét, de átvették a harmadik erő szerepét a Williamstől.

A csapat a negyedik futam után leváltotta a gyengén teljesítő Daniil Kvyatot, helyére pedig az a Max Verstappen ült, aki élete első Red Bullos versenyét hatalmas meglepetésre megnyerte.

A Renault monacói motorfejlesztésének köszönhetően a Red Bull időmérőn és versenyen is sokat erősödött, így célba vették a bajnokság második helyét, ahol akkor még a Ferrari tanyázott.

A Monacói Nagydíjon a Daniel Ricciardo által szerzett első rajtkocka az első volt a csapat számára a 2013-as Brazil Nagydíj óta - akkor a még náluk versenyző Sebastian Vettel bizonyult a leggyorsabbnak a kvalifikáción.

Az idei évadra épített RB12-es kódjelű Red Bull eddig 1 győzelmet (Verstappen – Barcelona), 8 dobogót (4: Verstappen, 3: Ricciardo, 1: Kvyat), 1 első rajtkocát (Ricciardo – Monaco) és 2 leggyorsabb kört gyűjtött (Ricciardo).

A Német Nagydíjon szerzett dupla dobogó segítségével a Red Bull 33-at gyűjtött a Ferrari 18 pontjához képest, így a nyári szünet előtt megérkeztek a bajnokság második helyére. Legutóbb a 2014-es Abu Dhabi Nagydíjon voltak ebben a pozícióban.

A Red Bull a tavalyi Magyar Nagydíj után ismét dupla dobogót szerzett. A csapat az eddig szerzett 3482 körével a negyedik helyen áll a megtett körök szempontjából.

DANIEL RICCIARDO:

Az ausztrál versenyző a szezon első három versenyét három negyedik hellyel kezdte, egyszer pedig a leggyorsabb kört is megfutotta. Sokkal jobb teljesítményt nyújtott Daniil Kvyatnál, noha az orosz szerezte meg a csapat első 2016-os dobogóját.

Ricciardo a Monacói Nagydíjon megszerezte élete első pole-pozícióját. A 2014-es év bronzérmese egy elképesztő, 1:13.622-es kört repesztett, amivel nem volt messze Kimi Räikkonen abszolút rekordjától. A csapat rossz kerékcseréjének köszönhetően azonban csak a második helyen futott be a versenyen.

Daniel Ricciardo eddig kereken száz versenyen vett részt. A Red Bull ausztrálja egy második pozícióval ünnepelte meg ezt a jubileumot, hasonlóan Sebastian Vettelhez, aki 2012-ben Austinban szintén egy második helyet szerzett.

Az elmúlt négy versenyen Ricciardo szerzett egy ötödik, egy negyedik, egy harmadik, egy második helyet, így Spában a statisztika szerint jöhet a győzelem? 2014-ben már háromszor is megtapasztalhatta, milyen érzés a dobogó legtetején ünnepelni.

Ricciardo idén eddig kétszer futotta meg a leggyorsabb kört, egyszer szerzett első rajtkockát és háromszor állhatott fel a dobogóra. Jelenleg 133 pontjával harmadik a bajnokságban.

MAX VERSTAPPEN:

Max Verstappen mindössze egy szezon és 4 futam után került be a Red Bull Racinghez. A holland versenyző zseniálisan mutatkozott be, ugyanis a Mercedes dupla kiesésének köszönhetően megragadta az alkalmat és pályafutása első Red Bull-os versenyén győzni tudott.

Azon a májusi napon Max Verstappen lett a Forma-1 történetének legfiatalabb futamgyőztese, 18 évesen és 228 naposan. Ezzel letaszította a trónról Sebastian Vettelt, akinek a rekordját majdnem 2 évvel megdöntötte.

A Spanyol Nagydíj óta Lewis Hamilton mögött ő szerezte meg a második legtöbb pontot, szám szerint 102-t.

Eddig 4 dobogót gyűjtött és mindössze 18 pontra van csapattársától, aki jelenleg a 3. helyen tanyázik.

FERRARI:

Az olasz istálló a tavalyi szezon után elképesztően nagy reményekkel vágott neki az idei évnek, de összességében csalódás, amit eddig nyújtottak.

Az első négy versenyen nem igazán tudhattuk, hogy mi a helyzet az autó valós tempójáról. Ausztráliában nyerhettek volna, de a csapat elszámolta a taktikát. Bahreinben Vettel motorja már a felvezető körben elfüstölt. Szocsiban pedig Daniil Kvyat jóvoltából végül a gumifalban között ki. Úgy nézett ki, hogy idén is csak a második erő.

James Allison feleségének halála azonban folyamatosan nyomon követhető a csapat teljesítményének visszaesésén is.

A Német Nagydíjat követően most ott tartunk, hogy a csapat 12 futam után nulla győzelemmel és első rajtkockával rendelkezik, illetve a leggyorsabb kört is csak egyszer futották meg Kimi Räikkonen révén a Hungaroringen.

Kilenc dobogójuk kis mértékben vigasztalhatja őket, de a probléma az, hogy ezeket a dobogókat főként az Európa Nagydíjig szedték össze. Ausztria óta mindössze egyszer voltak dobogón, azt is Rosberg és Hamilton ütközésének köszönhetik.

A Német Nagydíjat követően az olasz istálló elvesztette a bajnokság második helyét a Red Bullal szemben.

Az utóbbi 3 futamon nem tudtak dobogóra állni, ez legutóbb a 2014-es szezon utolsó három futamán történt meg velük.

2009 óta a Ferrari összesen 15 futamot nyert meg. Ez idő alatt a Red Bull 51-szer, a Mercedes 47-szer nyert Forma-1-es futamot.

A csapat két autója idén eddig csupán 3344 kört tettek meg, amivel csak a hatodikok ezen a listán.

KIMI RAIKKONEN:

Összességében Kimi Räikkonen teljesítménye sokat javult a 2015-ös szezonhoz képest. Tavaly mindössze háromszor végzett dobogón, addig idén ez már négyszer megtörtént, pedig csak 12 futam telt el a 21-ből eddig.

A Magyar Nagydíjon szerzett leggyorsabb körével már 43-nál jár, továbbra is a második helyet foglalja el az örökranglistán Michael Schumacher mögött.

Räikkonen szerződését a Brit Nagydíjon erősítették meg, így jövőre is a Ferrari csapat tagja lesz, a finn versenyző egyébként ezen a futamon teljesítette 100. ferraris versenyét.

SEBASTIAN VETTEL:

A négyszeres világbajnok számára nem alakul valami jól ez a szezon. Az első versenyt megnyerhette volna, de a csapata eltaktikázta magát, így csak harmadik lett.

Noha jelenleg csak az ötödik helyen áll a bajnokságban, ez nem igazán tükrözi a valós helyzetet: motorhiba miatt kiesett Bahreinben, Szocsiban kilökték, Ausztriában pedig az élről kapott defektet, emellett számos sebességváltója hibásodott meg.

Összességében rengeteg pontot vesztett, így talán még az is csoda, hogy mindössze 13 pontra van a 3. helyezett Daniel Ricciardótól.

Vettel idén Ausztriában visszacsúszott a második helyre Hamilton mögé a megszerzett pontok tekintetében. A német világbajnok most 2016 ponttal áll a második helyen.

Idén eddig öt dobogót szerzett. Vettel eddig minden hazai nagydíján pontot szerzett.

WILLIAMS:

A brit istálló nagy reményekkel vágott neki az idei szezonnak, de nemhogy a Mercedes és a Ferrari nyomába nem tudnak érni, a Red Bull is elhúzott tőlük és most a Force India jelent veszélyt a bajnoki negyedik helyükre.

Talán a teljesítmény alapján eddig nem igazán lehet dicsérni őket, a bokszutcában végzett munkájuk alapján nagyon büszkék lehetnek magukra, ugyanis az eddigi 12 versenyből tízszer voltak a leggyorsabbak a depóban.

A Williams szerelőbrigádja Bakuban 1,92 szekundum alatt cserélte le a kerekeket Felipe Massa autóján, ezzel új rekordot értek el.

Szintén a Williams nevéhez fűződik, szintén Bakuból a sebességrekord. Nem hivatalos mérések szerint Valtteri Bottas 378 kilométer/órás sebességgel száguldott a bakui célegyenesben. Ekkora sebességet még nem mértek a Forma-1 történetében.

A Williams az utóbbi időben még a szezon eleji önmagát sem találja, ugyanis Ausztria óta mindössze 6 pontot gyűjtöttek. A Force India pedig közeledik.

A bokszutcai munka mellett idén talán még a montreali dobogó teheti őket büszkévé. Reméljük jövőre jobbak lesznek.

A csapat 3621 körével a második legtöbb kört tette meg a szezonban.

FORCE INDIA:

A Force India nagyon nehézkesen kezdte meg az idei szezont. A tavaly év végi menetelés hirtelen véget ért és nehézségekkel találta szembe magát. A spanyol fejlesztőcsomag azonban mentőövet dobott és a csapat ismét hozta a sikereket.

Sergio Perez révén idén már kétszer végeztek dobogón, ennyire sikeresek még egyik évükben sem voltak.

Nico Hülkenberg révén pedig már egy leggyorsabb kört is gyűjtöttek Kínából.

A jelenlegi helyzet alapján úgy néz ki, hogy a csapat könnyebben tudja fejleszteni a rendelkezésére álló autót, mint a Williams. Ausztria óta 16 pontot hoztak a bajnokságban előttük álló Williams csapaton.

A Force India tette meg eddig a legtöbb kört, szám szerint 3631-et.

TORO ROSSO:

Az olasz csapat viszonylag erősen kezdhette meg az idei szezont tekintve, hogy egy tavalyi Ferrari-motor dobog az autóban. Azzal azonban ők sem számolhattak, hogy a tavalyi motor nem lesz erősebb az idei Renault-motornál.

A negyedik forduló után Max Verstappen és Daniil Kvyat helyet cseréltek, így új csapattársat kapott Carlos Sainz. A spanyol versenyző idén nagyon jól teljesít, hiszen 12 futamból eddig már nyolcszor végzett pontszerző helyen.

Amióta Kvyat a csapattársa, azóta az orosz mindössze 2 pontot gyűjtött, Sainz 26-ot. Fontos pontok ezek. Lehet, hogy azok a pontok, amiket Kvyatnak kellett volna megszereznie, fontosak lennének a McLaren elleni végelszámolásnál.

A csapat viszonylag jól teljesít a megtett körök számában, hiszen eddig 3387 kört tettek meg.

MCLAREN-HONDA:

A McLaren-Honda csapat idén rengeteget fejlődött, mind gyorsaság, mind megbízhatóság szempontjából.

Noha pontok szempontjából még nem látszik, úgy néz ki, hogy az erősorrendben már egyértelműen a Toro Rosso és Williams csapatok előtt van. Nehéz lesz az év végéig több pontot szerezni ezen csapatoknál.

A csapat máris sokkal jobban áll, mint 2015-ben. Tavaly ilyenkor 17 ponttal álltak, míg idén 42 pont áll a nevük mellett.

Jenson Button Belgiumban fogja 300. Forma-1-es Nagydíját teljesíteni. Érdekes, hogy az eddigi 300-as pilóták, Rubens Barrichello és Michael Schumacher is Belgiumban jubiláltak.

Fernando Alonso a 2008-as hockenheimi Német Nagydíj óta először nem szerzett pontot ezen a helyszínen.

A csapat elismerte, hogy nem hagyják abba az idei autó fejlesztését sem, így nem elképzelhetetlen, hogy átugorják a Toro Rosso-t és a Williams-t is. Habár utóbbit nehezebb lesz.

Noha a megbízhatóság sokat javult, a csapat csupán a Renault csapatát előzi meg a megtett körök tekintetében. A wokingi egyesület 3128 körrel áll.

HAAS-FERRARI:

A Haas csapata a Brawn GP óta a legjobban debütáló újonc csapat lett, hiszen Romain Grosjean révén 12 futam alatt már 28 pontot is szereztek, addig Esteban Gutierrez továbbra is nulla pontos. 

Az amerikai istálló eddig 3169 kört tett meg ebben a szezonban, amivel a McLarent előzik meg.

RENAULT:

A Renault a Lotus felvásárlása után számított nehézségekre, de erre azért talán ők sem számítottak. A csapat körülbelül pont ott helyezkedik el teljesítményben, mint tavaly a McLaren. Annyi a különbség, hogy nem robbannak le minden 10. körben.

A francia istálló eddig csupán egyetlen versenyen szerzett pontot, akkor rögtön hat pontot gyűjtött az Orosz Nagydíjon hetedikként végző Kevin Magnussen.

A csapat természetesen folyamatosan változik, hiszen készülnek a jövőre. A következő év máris sokkal eredményesebb lehet.

Nem elég, hogy az autó lassú, a két pilóta idén többször is megtörte a versenygépet. Pletykálják, hogy mindkét versenyzőt le fogják cserélni.

A csapat eddig 3121 körével a legkevesebbet tette meg a szezonban.

MANOR-MERCEDES:

A Manor csapata a 2015-ös évben tudatosan készültek az idei szezonra. Miután tavaly nem építettek új autót, végig az idei autóra koncentráltak. Meg is lett az eredménye.

Az idei versenygép jóval gyorsabb, mint a tavalyi évi autó. Az MRT05 kódjelű autó partiban van a mezőny többi részével és alkalmanként még a pontszerzésre is alkalmassá válik.

Ennek köszönhetően Pascal Wehrlein zseniális teljesítménnyel szerezte meg a csapat első pontját a 2016-os Osztrák Nagydíjon. Wehrlein Jules Binachi szintű teljesítményt nyújtott azon a napon.

A csapat másik gépét eddig Rio Haryanto vezethette, de ő eddig nem szerzett pontot. Kérdés, hogy megtarthatja-e ülését a szezon második felében. Helyére Vandoorne és Ocon is esélyes lehet.

A csapat eddig 3293 kört tett meg, ezzel a Ferrari mögött állnak.

SAUBER-FERRARI:

Végezetül a Sauber csapata következik. A 2014-es évhez képest sokat javult a Sauber a következő évre, idén viszont ismét a 2014-es szintre került, azaz nincsen pontjuk a svájciaknak.

A csapat idén annyira gyenge, hogy gyakorlatilag már a Manor is gyorsabb náluk. Ericsson viszont idén sokkal jobb teljesítményt nyújt, mint Nasr.

A csapattal az a szégyen történt, hogy a legutolsó futamon az utolsó sorból indulhatott mindkét autó. Ilyen még nem fordult elő velük.

A svájci istálló eddig 3269 kört tett meg.  

Ezután a terjedelmes statisztikacikk után nincs más dolgunk, mint hogy várjuk a 2016-os szezon második felét. A Belga Nagydíj augusztus 26-a és 28-a között kerül megrendezésre.

Lombárszki Csaba

Még több hírért, érdekességért lájkolj minket a Facebookon!

A bejegyzés trackback címe:

https://brakingnewsmotorsport.blog.hu/api/trackback/id/tr548944004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Braking News Motorsport

• Köszöntünk minden kedves Olvasót a Braking News Motorsporton! • Mottónk: Szenvedélyünk az autósport! • E-mail elérhetőségünk: brakingnewsmotorsport@gmail.com

sundaybelgium5-368788.jpg

Fordító / Translate

Impresszum, kapcsolat

süti beállítások módosítása